«Δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας», τόνισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ανακοινώνοντας τις αλλαγές στον σιδηρόδρομο, μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο υπουργός ανακοίνωσε πως για την επανεκκίνηση των δρομολογίων, μετά την τραγωδία στα Τέμπη, σε κάθε σταθμό θα υπάρχουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες- κάτι που συνεπάγεται μείωση του μεταφορικού έργου- ενώ προανήγγειλε και αυστηρότερο πλαίσιο ποινών για καταστροφές και κλοπές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ερωτηθείς για το πότε θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια των τρένων, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε πως αυτό θα εξεταστεί σε συνεργασία με τους φορείς. «Ενδεχομένως και έως το τέλος του μήνα», συμπλήρωσε.
Τα δύο άμεσα ζητήματα είναι η υλοποίηση της σύμβασης για την τεχνολογική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και η επανεκκίνηση των δρομολογίων, ανέφερε ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
Σε ό,τι αφορά στη σύμβαση, «θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες», προκειμένου η υλοποίησή της να προχωρήσει με «ταχύτατους ρυθμούς», δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης. Ο πρωθυπουργός, συμπλήρωσε, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο της γαλλικής Alstom, μητρικής της αναδόχου εταιρείας, και έδωσε «σαφή εντολή για την επίσπευση όλων των διαδικασιών», ώστε να αποπερατωθεί όσο το δυνατόν πιο άμεσα.
Επανεκκίνηση «με όρους απόλυτης ασφάλειας»
Στις δηλώσεις του, ο Γιώργος Γεραπετρίτης υπογράμμισε πως η επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου- και η λειτουργία του έως ότου ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των συστημάτων- θα γίνει «μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας».
Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε πως θα υπάρχουν «υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς». Αυτό, μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μείωση του μεταφορικού έργου, συμπλήρωσε. «Εννοούμε μείωση δρομολογίων ή σταθμών που θα σταματά το τρένο. Αυτό θα το δούμε με τις διοικήσεις των φορέων και τους εργαζόμενους», διευκρίνισε απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές και κλοπές
Το προσεχές διάστημα θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, προανήγγειλε ο Γιώργος Γεραπετρίτης. «Πρόκειται για παθολογία πολλών ετών», συμπλήρωσε.
Με την αναβάθμιση των συστημάτων, θα υπάρχει απεικόνιση των ζημιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, διευκρίνισε ο υπουργός απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα που σχετίζεται με τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού που απασχολείται στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα, σημείωσε ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω ο προϋπολογισμός για τον σιδηρόδρομο. Πριν από την τραγωδία στα Τέμπη από τα 45 εκατ. που ήταν πάγια, είχε αυξηθεί στα 75 εκατομμύρια, σημείωσε, ενώ για την αναβάθμιση υποδομών είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό ύψους 185 εκατομμυρίων ευρώ.
Ακόμη, ο κ. Γεραπετρίτης έκανε γνωστό πως υπήρξε επικοινωνία του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Όλαφ Σολτς και θα υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, με αποστολή κλιμακίου στην Ελλάδα για περαιτέρω διερεύνηση και κατάθεση προτάσεων αναφορικά με την αναβάθμιση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Μία από τις ερωτήσεις που δέχθηκε ο υπουργός ήταν αν θα αποζημιωθούν οι οικογένειες των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα στα Τέμπη. «Εκ μέρους της κυβέρνησης θα υπάρξει πλαίσιο για τις οικογένειες των θυμάτων, το οποίο θα περιλαμβάνει όλα τα σχετικά ζητήματα και όχι μόνο αυτό των αποζημιώσεων», απάντησε ο κ. Γεραπετρίτης.
Έως τα τέλη του χρόνου η παράδοση της αναβάθμισης
«Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίστατο διαχρονική απαξίωση και υποβάθμιση. Είχε να κάνει με την απαιτούμενη συντήρηση και την οφειλόμενη αναβάθμιση, ιδίως των ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονταν με την ασφάλεια», δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης.
Το 2014, συνέχισε, υπεγράφη σύμβαση για την καθολική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων, με σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. «Η σύμβαση αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% της σύμβασης. Δυστυχώς, σε αυτό το παραδοτέο υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα, μόνο το 18% ήταν γνήσια λειτουργικό, το υπόλοιπο χρειάστηκε να ανακατασκευαστεί», συνέχισε.
Το 2017 σταμάτησε στην πραγματικότητα η εφαρμογή της σύμβασης, γιατί προέκυψαν σοβαρότατα λάθη, σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης. Από το 2017 έως το 2019 δεν υπήρξε καμία παράδοση και τον Νοέμβριο του 2019 αρχίζει μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης, συμπλήρωσε, κάνοντας αναφορά στα γραφειοκρατικά εμπόδια που προέκυψαν.
Το 2021 υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση. «Σήμερα έχει παραδοθεί περίπου το 70% της σύμβασης. Η εκτίμησή μας είναι ότι εντός του έτους θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου, για τη φωτοσήμανση, την τηλε-ειδοποίηση και τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματης πέδησης στα τρένα», συμπλήρωσε.
Σε άλλο σημείο, απαντώντας σε ερωτήσεις, σημείωσε πως δεν υφίστατο ποτέ σύστημα τηλε-ειδοποίησης στη χώρα. ««Αυτή τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70%- η παράδοση είναι στο 90%. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο», πρόσθεσε.
Στον σιδηρόδρομο υπήρξε σημαντική μείωση του προσωπικού την τελευταία 15ετία, αναγνώρισε ο κ. Γεραπετρίτης και σημείωσε πως τα τελευταία χρόνια προσλήφθηκαν περίπου 200 άτομα με δελτία παροχής υπηρεσιών και δρομολογήθηκαν μόνιμες προσλήψεις στον ΟΣΕ με διαγωνισμό, 117 ατόμων το 2021 και 100 το 2022.