«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας αποτελεί μια ακόμη πράξη υποβάθμισης της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» τόνισε η Μερόπη Τζούφη στην Ολομέλεια της Βουλής. Η εισηγήτρια της Νέας Αριστεράς έκανε λόγο για «νομοσχέδιο χωρίς εκπαιδευτικό όραμα και κοινωνική διάσταση, που παγιώνει την απλήρωτη παιδική εργασία και υποτάσσει την επαγγελματική εκπαίδευση στις κοντόφθαλμες επιδιώξεις των επιχειρήσεων». Μίλησε επίσης για συνειδητή εγκατάλειψη των καλών πρακτικών που εφαρμόστηκαν την περίοδο 2016-2019, όταν «ενισχύθηκε ο κοινωνικός ρόλος και τέθηκε ως προτεραιότητα η παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και όχι πρόωρης εξειδίκευσης».
Επαγγελματικά Λύκεια
Αναφορικά με τις αλλαγές στα ΕΠΑΛ, η βουλευτής Ιωαννίνων σημείωσε πως το νομοσχέδιο επιτρέπει και ενθαρρύνει τις παρεμβάσεις της αγοράς στις ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών, περιθωριοποιεί τους εκπαιδευτικούς και παγιώνει την απλήρωτη, ανασφάλιστη παιδική εργασία. Τόνισε ακόμα πως «σημαντικός αριθμός σχολείων πρόκειται να κλείσουν και να συγχωνευτούν, με ότι αυτό συνεπάγεται για την εκπαιδευτική καθημερινότητα, τη διδασκαλία και τα φαινόμενα σχολικής βίας».
Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης
Μιλώντας για τα ΙΕΚ, η εισηγήτρια της Νέας Αριστεράς υπογράμμισε ότι από το 2020 και την ψήφιση του νόμου Κεραμέως, τίποτα δεν άλλαξε προς το καλύτερο. «Τα δημόσια ΙΕΚ παρέμειναν χωρίς χρηματοδότηση, εκπαιδευτές και εργαστήρια παρά τη νομοθεσία και τις εξαγγελίες περί αναβάθμισης» είπε χαρακτηριστικά. Σημείωσε επίσης ότι «η μόνη αλλαγή είναι μια απλή μετονομασία», η οποία ωστόσο θα βοηθήσει τα ιδιωτικά ΙΕΚ να αυξήσουν το κύρος και τα δίδακτρά τους.
Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης
Για το άρθρο 13 που θεσμοθετεί τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς ανέφερε πως «τα πολυδιαφημισμένα campuses αφορούν τελικά υφιστάμενες δομές (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, Εργαστηριακά Κέντρα), χωρίς να αποτελούν νέες δομές, αλλά αφορούν ένα μικρό μέρος του οικοσυστήματος». Επιπλέον, «ο νέος αυτός θεσμός δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα ως προς την εκπαιδευτική ουσία καθώς αποτελεί ένα διοικητικό κέλυφος που θα διευκολύνει την πρόσδεση στα συμφέροντα της αγοράς, τη διευκόλυνση της χρηματοδοτικής ροής και το management».
Διάλογος και εξουσιοδοτικές διατάξεις
Η βουλευτής Ιωαννίνων στάθηκε και στην απουσία κάθε διαλόγου του υπουργείου Παιδείας με τους άμεσα εμπλεκόμενους: τους μαθητές και τους σπουδαστές, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και την πλειοψηφία των επαγγελματικών φορέων και κοινωνικών εταίρων. Όπως ακόμα στις πολλαπλές εξουσιοδοτικές διατάξεις που προβλέπει το νομοσχέδιο στον ίδιο τον υπουργό μετά τη ψήφισή του, οι οποίες είναι ικανές να αλλοιώσουν πλήρως την εφαρμογή του.
Οι θέσεις της Νέας Αριστεράς
Καταλήγοντας, η Μερόπη Τζούφη τόνισε πως η Νέα Αριστερά καταψηφίζει το νομοσχέδιο αφού «δε μιλάμε για αναβάθμιση αλλά για εκφυλισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με ορατό τον κίνδυνο να μετατραπούν τα σχολεία και οι σχολές σε ένα απέραντο εκπαιδευτήριο φτηνής κατάρτισης της νέας γενιάς».
Ακόμα σημείωσε πως «η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση καλείται να διαδραματίσει έναν πολύ πιο σημαντικό και πολυδιάστατο ρόλο από αυτόν που τις επιφυλάσσει η κυβέρνηση της ΝΔ και οι επιχειρήσεις. Στόχος είναι να προετοιμάσει ένα μεγάλο τμήμα της νέας γενιάς για την άσκηση επαγγέλματος, εξασφαλίζοντας ωστόσο το αναγκαίο μορφωτικό υπόβαθρο. Γι’ αυτό οφείλει να συμβάλλει καθοριστικά στην επαγγελματική και κοινωνική ένταξη όσων την επιλέγουν. Αντίστοιχα, καλείται να συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση, την αναβάθμιση της οικονομίας και στον οικολογικό μετασχηματισμό, εφόσον ενταχθεί σε έναν ευρύτερο αναπτυξιακό σχεδιασμό με επίκεντρο την κοινωνία».