Τα τελευταία τέσσερα χρόνια μέσω του gov.gr και των ΚΕΠ έχουν εκδοθεί περισσότερα από 8,6 εκατ. πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης
Σε πολλές συναλλαγές του πολίτη με τον δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα χρειάζεται ένα πακέτο πιστοποιητικών: γέννησης, οικογενειακής κατάστασης, τόπου διαμονής, με τη λίστα να είναι ατελείωτη.
Ενδεικτικό είναι πως τα τελευταία τέσσερα χρόνια μέσω του gov.gr και των ΚΕΠ έχουν εκδοθεί περισσότερα από 8,6 εκατ. πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης και περισσότερα από 2 εκατ. πιστοποιητικά γέννησης, χωρίς καν να υπολογίζονται αυτά που έχουν εκδοθεί από τους ίδιους τους δήμους.
Η πραγματικότητα είναι ότι η ταχύτατη ψηφιοποίηση των τελευταίων ετών ήταν απαραίτητη, αλλά έχει οδηγήσει σε αυτή τη φάση σε μια νέα, ψηφιακή γραφειοκρατία. Και με δεδομένο ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης λέει με κάθε ευκαιρία πως η 4ετία που διανύουμε θα έχει στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας, χρειάζονται πρωτοβουλίες, καθώς η λέξη «καθημερινότητα» στην Ελλάδα είναι συνυφασμένη με τη γραφειοκρατία.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ο αρμόδιος υπουργός Δημήτρης Παπαστεργίου μαζί με τον υφυπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη ετοιμάζονται να κάνουν ένα τέτοιο βήμα για την αυτόματη πλέον έκδοση πιστοποιητικών, μειώνοντας την ταλαιπωρία των πολιτών.
Ο στόχος του υπουργείου είναι σε πρώτη φάση πιστοποιητικά δημοτολογίου, όπως γέννησης, οικογενειακής κατάστασης, ιθαγένειας, να καταργηθούν.
Οπως λέει αρμόδια πηγή στην «Καθημερινή», όλα αυτά τα στοιχεία το κράτος τα γνωρίζει ήδη και δεν μπορεί σε κάθε βήμα να τα ζητάει και πάλι.
Συνεπώς, όταν χρειάζεται κάποιο από αυτά τα πιστοποιητικά, ο πολίτης δεν θα είναι αναγκασμένος να τα εκδίδει εκ νέου σε μια ατέρμονη διαδικασία, αλλά ο φορέας που τα θέλει να μπορεί με μια απλή ερώτηση μέσω wallet να τα αντλεί αυτόματα.
«Επιτρέπεται την πρόσβασή μας στα στοιχεία σας;» θα είναι η ερώτηση. Εάν ο πολίτης απαντήσει «ναι», τότε δεν θα χρειάζεται κάποια άλλη διαδικασία και απλώς ο φορέας θα αντλεί από το gov.gr όσα στοιχεία χρειάζεται.
Ο στόχος είναι στο Δημόσιο αυτή η διαδικασία να γίνει ο κανόνας, ενώ αναμένεται να έρθει νομοθετική πρωτοβουλία το επόμενο διάστημα και για τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος με την έγκριση του πολίτη θα αντλεί και εκείνος τα στοιχεία που θέλει.
Ετσι, το φάσμα των δοσοληψιών για τις οποίες δεν θα χρειάζεται έκδοση πιστοποιητικών αυξάνεται. Τα παραδείγματα είναι δεκάδες. Στον δημόσιο τομέα, ενδεικτικά, χρειάζονται πιστοποιητικά για:
– Εγγραφή ενός παιδιού στο σχολείο.
– Μεταβίβαση ακινήτου.
– Αποδοχή κληρονομιάς.
– Διενέργεια βάπτισης ή γάμου.
– Εκδοση διπλώματος Ι.Χ. ή επαγγελματικού.
– Θέματα που αφορούν τις Ενοπλες Δυνάμεις, όπως η εγγραφή ενός αγοριού στα στρατιωτικά μητρώα.
Αντιστοίχως, στον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που απαιτούνται πιστοποιητικά:
– Νέο συμβόλαιο με πάροχο ηλεκτρισμού.
– Συμβόλαιο με πάροχο κινητής τηλεφωνίας.
– Συμβόλαιο με ασφαλιστικές εταιρείες κάθε είδους, όπως αυτοκινήτου, σπιτιού ή ζωής.
Τα παραπάνω θα γίνουν σταδιακά, καθώς σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, κάτι που σημαίνει πως ο στόχος είναι έως τις αρχές Απριλίου να έχουν δρομολογηθεί όλα.
Οπως λένε αρμόδιες πηγές, πρόκειται για μια διαδικασία η οποία είναι δυναμική και μπορεί διαρκώς να προστίθενται φορείς. Αυτή τη στιγμή άλλωστε η ρύθμιση δεν μπορεί να αφορά όλους τους Ελληνες, καθώς περίπου 3 εκατομμύρια χρησιμοποιούν wallet, αριθμός που πάντως αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια.
«Αυτό που θέλουμε είναι να περάσουμε από τη διακίνηση εγγράφων στη διακίνηση δεδομένων», προσθέτει στην «Καθημερινή» αρμόδια πηγή, με το όφελος σε δεύτερο χρόνο να μην είναι μόνο στην εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και σε εξοικονόμηση πόρων, με μια δημόσια διοίκηση που θα στηρίζεται στην αρχή «μόνο άπαξ» και θα διακινεί πληροφορίες και όχι και σφραγίδες.