Δευτέρα 25.11.2024
More

    Οι δύο επιλογές για το φυσικό αέριο στην Ήπειρο

    Αρκετά φιλόδοξος είναι ο στόχος της Δημόσιας Επιχείρησης Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) όπως αυτός προσδιορίστηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλό της κ. Τσάκα σε δηλώσεις του πριν λίγες ημέρες για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε διάφορες περιοχές της χώρας, μεταξύ αυτών και στην Ήπειρο. 

    Η συζήτηση βέβαια δεν είναι τωρινή, αλλά αποτελεί συνέχεια ενός δημόσιου διαλόγου που εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια και στην Ήπειρο και αναφέρεται στην προοπτική επέκτασης του δικτύου επομένως και σύνδεσης της Ηπείρου με το φυσικό αέριο.

    Η εκτίμηση ωστόσο της ΔΕΔΑ, ότι στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος ανάπτυξης των δικτύων, με την Ήπειρο να είναι στη β’ φάση, οι διαγωνισμοί θα αρχίσουν να τρέχουν το 2021, φαίνεται υπεραισιόδοξη έως και ουτοπική.

    Για την Ήπειρο, και τις άλλες περιοχές της β’ φάσης, ο κ. Τσάκας υποστήριξε, ότι έχουν ολοκληρωθεί οι προμελέτες και οι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν το 2021.

    Αισιοδοξία

    Καλά πληροφορημένες πηγές ωστόσο, από τοπικούς παράγοντες, που είχαν συζητήσει με τη Δημόσια Επιχείρηση σε ημερίδες και εκδηλώσεις, την προοπτική σύνδεσης της Ηπείρου με το δίκτυο φυσικού αερίου, αναφέρουν πως το χρονοδιάγραμμα είναι υπερβολικά αισιόδοξο, αφού σε πρώτη φάση αυτό που είχε μπει στο τραπέζι του διαλόγου αφορούσε την πιθανότητα σύνδεσης της ΒΙΠΕ και του ΠΓΝΙ στα Γιάννενα, δυνητικά δηλαδή μεγάλων καταναλωτών και σε επόμενη φάση, μία περιορισμένη ανάπτυξη στον αστικό ιστό.

    Πώς θα φτάσει

    Το βασικό ζητούμενο ωστόσο παραμένει με ποιον τρόπο θα φτάσει το φυσικό αέριο στην Ήπειρο και τα Γιάννενα, αλλά και στις άλλες πόλεις, με την ΔΕΔΑ να ρίχνει το βάρος στο υφιστάμενο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ ή μέσω του αγωγού ΤΑP, που προβλέπεται να τεθεί εφέτος σε λειτουργία.

    Για τη δεύτερη όμως περίπτωση, η πιθανότητα είναι μάλλον απειροελάχιστη με δεδομένο, ότι η χάραξή του κινείται από τη Δυτ. Μακεδονία και εισέρχεται στην Αλβανία, επομένως δεν υπάρχει πρόβλεψη όδευσης προς την Ήπειρο.

    Στο παρελθόν είχε συζητηθεί μία ακόμη εναλλακτική, ώστε να δημιουργηθεί ένας υποσταθμός άντλησης στην Κοζάνη, από τον οποίο θα μπορούσε να μεταφερθεί αέριο από τον TAP στην Ήπειρο, ακολουθώντας τη χάραξη του παλιού προτεινόμενου αγωγού ITGI.

    Δύο επιλογές

    Έτσι, οι δύο βασικές εναλλακτικές που υπάρχουν για την Ήπειρο είναι αφενός η μεταφορά αερίου σε συμπιεσμένη μορφή (CNG) με βυτιοφόρα από το υφιστάμενο δίκτυο, κυρίως από τη Ρεβυθούσα ή αφετέρου σε υγροποιημένη μορφή (LNG) μέσω του λιμένα της Ηγουμενίτσας.

    Η δεύτερη αυτή πρόταση φαίνεται πιο προχωρημένη, με δεδομένη μάλιστα και τη σχετική προετοιμασία του ΟΛΗΓ στην Ηγουμενίτσα για τη δημιουργία δεξαμενών υποδοχής του υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο εύκολα θα μπορούσε στη συνέχεια να μεταφερθεί στα Γιάννενα και στις άλλες πόλεις της Ηπείρου.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ