Στο επίκεντρο έργου η κατάρτιση στην αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και η σύνδεση με παραδοσιακές τεχνικές δόμησης όπως η τέχνη της ξερολιθιάς
Η βελτίωση της κατάρτισης των εκπαιδευτών στην αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με ιστορικές – παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, όπως η τέχνη της ξερολιθιάς είναι ο στόχος του έργου στο οποίο μετέχει η ομάδα «Μπουλούκι», και το οποίο παρουσιάστηκε στην ημερίδα που έγινε τη Δευτέρα στα Ιωάννινα.
Εκτός από τα μέλη της ομάδας «Μπουλούκι» που ξεκίνησε το 2018, στα Ιωάννινα βρέθηκαν και εκπρόσωποι αντίστοιχων ομάδων από τη Γαλλία, την Κροατία και το Βέλγιο και όλοι μαζί είχαν την ευκαιρία της ανταλλαγής απόψεων και καλών πρακτικών, που προέκυψαν στην πορεία της εκπαίδευσης και της πρακτικής άσκησης σε τεχνίτες.
Όπως εξήγησε η Ιωάννα Ντούτση εκ μέρους της ομάδας, χημικός μηχανικός με εξειδίκευση στα υλικά και την προστασία των μνημείων, ένα βασικό αντικείμενο αποτελεί το πως η αποκατάσταση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, μπορεί να γίνει ένας μοχλός κοινωνικής εκπαίδευσης και βιωσιμότητας που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας για τεχνίτες με δεξιότητες και παράλληλα πως οι παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, μπορούν σήμερα να ενταχθούν στην κατηγορία των φιλικά περιβαλλοντικών πρακτικών.
«Η ομάδα μας επιχειρεί να μεταμορφώσει το παλιό δημοτικό σχολείο στα Φράστα των Κεντρικών Τζουμέρκων, σε ένα χώρο όπου θα λειτουργούν ετησίως εκπαιδευτικά προγράμματα, είτε μαθητείας στην τεχνική κατάρτιση μαστόρων και μηχανικών στη χρήση πέτρας, ξύλου και κονιαμάτων είτε βιωματικής εκπαίδευσης φοιτητών και επαγγελματιών στην εφαρμογή παραδοσιακών τεχνικών», ανέφερε η κα Ντούτση για να προσθέσει πως υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και από μεταπτυχιακούς φοιτητές διαφόρων σχολών, «… καθώς έρχονται σε επαφή με τα υλικά στην πράξη και μαθαίνουν για τη δική τους συμπεριφορά, κάτι που δεν το μαθαίνουν στο πανεπιστήμιο και αυτό συνδυάζεται με θεωρητικές διαλέξεις».
Πώς η ξερολιθιά μπορεί να φτάσει στα σχολεία
Το γεγονός πως οι παραδοσιακές τεχνικές, όπως είναι η ξερολιθιά προκαλούν ένα γενικότερο ενδιαφέρον και της πολιτικής ηγεσίας του υπ. Πολιτισμού φάνηκε και από την παρουσία και συμμετοχή στη χθεσινή ημερίδα της Ιωάννας Τζαβάρα, από τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπ. Πολιτισμού.
Η εν λόγω διεύθυνση είναι αρμόδια για την εφαρμογή στην Ελλάδα της Σύμβασης της Unesco για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά, με την τέχνη της ξερολιθιάς να έχει ενταχθεί στο Εθνικό Ευρετήριο και στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της Unesco.
«Η κοινότητα της ξερολιθιάς στην Ελλάδα και το υπουργείο στήριξε το αίτημα επέκτασης του καταλόγου της Unesco με τη συμμετοχή άλλων πέντε χωρών. Προσπαθούμε να αναδείξουμε τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης όπως η τέχνη της ξερολιθιάς, ως ένα στοιχείο της πολιτισμικής ταυτότητας στης χώρας, στηρίζοντας δράσεις, όπως αυτές που υλοποιεί το «Μπουλούκι» και άλλες ομάδες στην Ελλάδα. Σε συνεργασία όμως με το υπ. Παιδείας καταφέραμε να δημιουργήσουμε μία εργαλειοθήκη με μοντέλα των παραδοσιακών τεχνικών, η οποία έχει αποσταλεί σε δασκάλους και καθηγητές, ώστε να καταλήξουμε σε σεμινάρια και ημερίδες ενημέρωσης και επιμόρφωσης και περιμένουμε τη δική τους ανταπόκριση για το πως αυτή η εργαλειοθήκη, μπορεί να περάσει στα σχολεία. Είναι ένας πολύ σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα της μετάδοσης της πολιτιστικής μας παράδοσης που δεν πρέπει να χαθεί», ανέφερε η κα Τζαβάρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ