Έλεγχος νομιμότητας ενεργειών των αρμοδίων οργάνων Περιφέρειας της χώρας, ως προς τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων κατά το έτος 2024, την εκτέλεση εργασιών οδοποιίας σε ορεινό όγκο, την καθαίρεση και μεταφορά πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων καθώς και ως προς την κτηνοτροφική εγκατάσταση συγγενικού προσώπου του περιφερειάρχη.
Η ΕΑΔ διενήργησε δύο ελέγχους με αντικείμενο:
α) τη νομιμότητα ενεργειών των αρμοδίων οργάνων Περιφέρειας της χώρας, ως προς τις διαδικασίες σύναψης πλήθους δημοσίων συμβάσεων με τη διαδικασία απευθείας ανάθεσης κατά το έτος 2024,
β) την εκτέλεση εργασιών οδοποιίας σε ορεινό όγκο, την καθαίρεση και μεταφορά πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων προς επαναχρησιμοποίηση καθώς και επιχειρηματικές δραστηριότητες οικείου προσώπου του περιφερειάρχη.
Κατά τον έλεγχο σχετικά με τη νομιμότητα ως προς τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, μεταξύ άλλων διαπιστώθηκε ότι:
Κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 4412/2016:
– Ο ελεγχόμενος ΟΤΑ Β’ βαθμού κατά το έτος 2024 προχώρησε σε κατάτμηση και απευθείας ανάθεση συμβάσεων κοπής/κλαδέματος δένδρων και θάμνων συνολικού ύψους πλέον των δύο (2) εκατ. ευρώ (χωρίς το Φ.Π.Α.) και εργασιών συντήρησης οδών, συνολικού ύψους περίπου πέντε (5) εκατ. ευρώ(χωρίς το Φ.Π.Α.).
– Συνεπεία των ανωτέρω, ο Ο.Τ.Α. Β’ βαθμού δεν υπέβαλε σχέδια σύμβασης ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προκειμένου να διενεργηθεί ο προβλεπόμενος υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας πριν από τη σύναψή τους, λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική καθαρή αξία των ως άνω συμβάσεων παροχής υπηρεσιών που ανατέθηκαν με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης.
– Επιπλέον από τον έλεγχο προέκυψε ότι για δύο συμβάσεις τεχνικών έργων της περιφέρειας που ανατέθηκαν με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, η επιλογή των οριστικών αναδόχων είχε προαποφασισθεί πριν λάβει χώρα η διαδικασία της διαπραγμάτευσης.
Κατά τον έλεγχο με αντικείμενο την εκτέλεση εργασιών οδοποιίας σε ορεινό όγκο, την καθαίρεση και μεταφορά πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων προς επαναχρησιμοποίηση καθώς και επιχειρηματικές δραστηριότητες οικείου προσώπου του περιφερειάρχη μεταξύ άλλων διαπιστώθηκε ότι:
- Ο Περιφερειάρχης, καθ’ υπέρβαση της χωρικής του αρμοδιότητας και χωρίς να ενημερώσει τις Αρχές γειτονικής Περιφέρειας, με σχετικά αιτήματα και λοιπή αλληλογραφία του κατά το χρονικό διάστημα Αυγούστου 2023 – Σεπτεμβρίου 2024 κινητοποίησε στρατιωτικές Υπηρεσίες, με αποτέλεσμα αυτές να πραγματοποιήσουν διάνοιξη οδού επί της κορυφογραμμής ορεινού όγκου, εκτός των διοικητικών ορίων αρμοδιότητάς του.
- Επί της ίδιας κορυφογραμμής πραγματοποιήθηκε και άλλη διάνοιξη οδού, από ιδιώτη ανάδοχο, χωρίς να τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ν. 4014/2011 (Α΄ 209)
- Το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης (Π.Τ.Α.) της ελεγχθείσας Περιφέρειας σύναψε συμβάσεις συνολικής αξίας περίπου 2,5 εκατ. ευρώ με ιδιωτική εταιρεία κατασκευών, με αντικείμενο την έντεχνη καθαίρεση συγκεκριμένων πρώην ολυμπιακών εγκαταστάσεων στην Αττική, προκειμένου στη συνέχεια αυτές να μεταφερθούν και να επανεγκατασταθούν για λειτουργική χρήση, στην έδρα της εν λόγω Περιφέρειας.
- Το ΠΤΑ στη συνέχεια σύναψε δύο (2) ξεχωριστές συμβάσεις με υπεργολάβο της ως άνω ιδιωτικής εταιρείας καταβάλλοντας επιπλέον περίπου 50 χιλ. €, προκειμένου να προμηθευθεί από αυτόν κάποια από τα υλικά των ανωτέρω εγκαταστάσεων τα οποία έπρεπε ούτως η άλλως να έχουν ήδη αποδοθεί στο ΠΤΑ στο πλαίσιο των προαναφερθεισών συμβάσεων με την ιδιωτική εταιρία.
- Για τη φόρτωση, τη μεταφορά και την εκφόρτωση των υλικών, η ελεγχθείσα Περιφέρεια σύναψε συμβάσεις παροχής υπηρεσιών με αντίστοιχους αναδόχους. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι ως άνω υπηρεσίες είχαν ξεκινήσει ήδη να παρέχονται για λογαριασμό της εν λόγω Περιφέρειας πριν την έγκριση σχετικής δαπάνης και πριν τη σύναψη σχετικής σύμβασης με τον εκάστοτε ανάδοχο, σε αντίθεση προς τα σχετικώς οριζόμενα στους ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και 4412/2016 (Α΄ 147).
- Η αρμόδια επιτροπή σταυλισμού ζώων της ελεγχθείσας Περιφέρειας, αρχικώς συνέταξε πρακτικό για κτηνοτροφική εγκατάσταση συγγενούς του οικείου περιφερειάρχη, χωρίς την καταγραφή υφιστάμενου κτηρίου με αποτέλεσμα, για την εν λόγω εγκατάσταση, να μην πληρούνται οι προϋποθέσεις του ν. . 4056/2012 (Α΄ 52), εν τέλη αργότερα η ίδια ως άνω επιτροπή εξέδωσε νέο πρακτικό που πληρούσε τις ως άνω διατάξεις.
Οι σχετικές Εκθέσεις Ελέγχου διαβιβάσθηκαν στους κατά περίπτωση αρμόδιους πειθαρχικώς προϊσταμένους, για την άσκηση πειθαρχικών διώξεων σε αιρετούς και υπηρεσιακά όργανα της ελεγχθείσας Περιφέρειας, καθώς και σε ένα μέλος του ΔΣ του οικείου ΠΤΑ (περιφερειακού ταμείου ανάπτυξης) για συνολικά 14 πειθαρχικά παραπτώματα.
Επίσης διαβιβάστηκε σε συναρμόδιους φορείς και στην εισαγγελία Εφετών Αθηνών για την ποινική αξιολόγηση των σχετικών ευρημάτων.