Συνολικά 24 τα γαλλικά μαχητικά που θα πετούν πάνω από το Αρχιπέλαγος
Στην απόφαση απόκτησης ακόμη έξι γαλλικών μαχητικών τύπου Rafale καταλήγει η κυβέρνηση σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες που έχει το protothema.gr. Το καλοκαίρι του 2020, μεσούσης της κρίσης που προκάλεσε ο Ταγίπ Ερντογάν βγάζοντας το ερευνητικό πλοίο «Oruc Reis» για εργασίες νότια του Καστελόριζου, η Ελλάδα στράφηκε στη Γαλλία ζητώντας να αγοράσει με ταχείες διαδικασίες 18 μαχητικά αεροσκάφη Rafale για την ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ελληνογαλλική συμφωνία προέβλεπε την έναρξη της παράδοσης των Rafale το συντομότερο δυνατό: έξι μεταχειρισμένα από τον Ιούλιο του 2021 και μέχρι τέλος του έτους, τα επόμενα έξι καινούρια μέσα στο 2022 και τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα από την Αrmee de l’Αir το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Με τον τρόπο αυτό η Πολεμική Αεροπορία θα αποκτήσει μία μοίρα ετοιμοπόλεμων μαχητικών γαλλικών αεροσκαφών με κόστος 1,92 δισ. ευρώ, τίμημα στο οποίο θα πρέπει να προστεθούν ακόμη 400 εκατ. για τα όπλα τους.
Τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο, κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης σχεδιάζουν την επέκταση της παραγγελίας με την αγορά ακόμη έξι μαχητικών αεροσκαφών Rafale. «Μια πολεμική μοίρα έχει κατ’ ελάχιστον 18 μαχητικά αεροσκάφη. Ενας καλός αριθμός για μια πολεμική μοίρα είναι το 24», εξηγεί στο protothema.gr ανώτατη στρατιωτική πηγή. Οι κυβερνητικοί παράγοντες που είναι επιφορτισμένοι με τη μελέτη και υλοποίηση των αποφάσεων για τη θωράκιση των Ενόπλων Δυνάμεων με νέα οπλικά συστήματα παράλληλα με τη συντήρηση και αύξηση της διαθεσιμότητας αυτών που απαρτίζουν σήμερα το οπλοστάσιό τους θεωρούν ότι με την απόκτηση ακόμη έξι δικινητήριων Rafale, η 332 Μοίρα, στην οποία θα ενταχθούν όλα τα γαλλικά μαχητικά, θα γίνει η αιχμή του δόρατος της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το συνολικό κόστος
Με βάση το τίμημα που συμφωνήθηκε να καταβληθεί για την αγορά των 12 μεταχειρισμένων + 6 καινούριων Rafale, υπολογίζεται ότι η ενεργοποίηση της απόφασης για πρόσκτηση ακόμη έξι γαλλικών μαχητικών θα κοστίσει στο Δημόσιο περίπου 800 εκατ. ευρώ. Αν και η σύμβαση αγοράς των 18 Rafale, που οριστικοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2020, δεν προέβλεπε option αγοράς επιπλέον μαχητικών, οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μάλλον δεν θα καθυστερήσουν διότι το νέο deal θα βασιστεί στο μοντέλο της υπάρχουσας συμφωνίας.
Ο βασικότερος ίσως λόγος για τον οποίο τα Rafale θεωρούνται «game changer» είναι τα όπλα τους. Οι πύραυλοι Mica, Exocet και Scalp που μπορούν να μεταφερθούν και από τα Mirage 2000-5 θα «φοριούνται» και από τα Rafale. Η αγορά δε των πυραύλων Meteor αναμένεται να κάνει ακόμη μεγαλύτερη τη διαφορά υπέρ των ελληνικών φτερών. Οι τέσσερις πρώτοι ιπτάμενοι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας που επελέγησαν να εκπαιδευτούν στα Rafale βρίσκονται ήδη στη βάση του Μοντ ντε Μαρσάν στη Γαλλία. Ξεκινώντας από τη θεωρητική εκπαίδευση στον χειρισμό των δικινητήριων γαλλικών μαχητικών, θα συνεχίσουν με μαθήματα στους εξομοιωτές και μετά θα ξεκινήσουν πτήσεις.
Πρόκειται για πιλότους με πολύ περισσότερες από 500 ώρες πτήσης ο καθένας στα Mirage και τα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι επελέγησαν για την ομάδα των πρώτων top gun πιλότων που θα αναλάβουν να εκπαιδευτούν στον χειρισμό των Rafale και στη συνέχεια θα γίνουν οι πρώτοι Ελληνες εκπαιδευτές στα δικινητήρια γαλλικά μαχητικά για τους επόμενους ιπτάμενους. Στη βάση του Μοντ ντε Μαρσάν βρίσκεται και η ομάδα των 10 τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας που θα αναλάβει τον πολύ κρίσιμο τομέα της συντήρησης και υποστήριξης στο έδαφος των νέων γαλλικών μαχητικών.
Η «ναυμαχία» για τα νέα πλοία
Μέχρι το τέλος Μαΐου θα έχει ληφθεί η απόφαση για τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, ναυπηγήσεις που θα πάνε πακέτο με τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ προβλέπεται η προμήθεια ακόμη δύο φρεγατών μέσα στο 2022-2023 ως ενδιάμεση λύση για την κάλυψη των αναγκών του Στόλου.
«Περιμένουμε την απάντηση και τις τιμές που θα προσφέρουν οι Αμερικανοί και οι Ιταλοί για να συγκεντρώσουμε όλες τις προτάσεις και να λάβουμε την απόφαση», είπε στο «ΘΕΜΑ» πρόσωπο με γνώση της διαδικασίας για την επιλογή της εταιρείας που θα αναλάβει το χτίσιμο των τεσσάρων νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Πρόκειται για ένα κολοσσιαίο πρόγραμμα που μπορεί να φτάσει τα 5 δισ. ευρώ (μαζί με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών «Υδρα», «Σπέτσαι», «Ψαρά» και «Σαλαμίς» και τα δύο πλοία της ενδιάμεσης λύσης).
Με τα σημερινά δεδομένα δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο «υπερατού» που να καθιστά κάποιον αδιαφιλονίκητο φαβορί. Προβάδισμα φαίνεται ότι έχουν οι προτάσεις της Ολλανδίας, των Ηνωμένων Πολιτειών και στη συνέχεια της Γαλλίας και της Βρετανίας. Οι Ολλανδοί τιμολογούν από 700-900 εκατ. καθεμία από τις προσφερόμενες φρεγάτες και δεσμεύονται να παραδώσουν σε 30 μήνες τα δύο πλοία της ενδιάμεσης λύσης. Η γαλλική πρόταση για 4 Belh@rra (ή FDI) με εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ και δωρεάν παραχώρηση των γαλλικών φρεγατών «Jean Bart» και «Latouche Treville» κοστολογείται λίγο πάνω από τα 4 δισ. ευρώ. Οι Γερμανοί προτείνουν τις φρεγάτες Α200 ή Α300, με εναλλακτική λύση δύο υποβρύχια τύπου 214 με τίμημα από 4-6 δισ. ευρώ, αλλά δεν προσφέρουν ενδιάμεση λύση. Οι τελικές τιμές για τις αμερικανικές και τις ιταλικές φρεγάτες αναμένονται.
Οι τέσσερις ισπανικές φρεγάτες F-110 κοστολογούνται περίπου στα 5 δισ. ευρώ. Ανταγωνιστική τιμή προσφέρουν οι Βρετανοί που κοστολογούν τις τέσσερις φρεγάτες Arrowhead περίπου στα 2 δισ. ευρώ, αλλά χωρίς τα όπλα τους.Περίπου 110 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αγορά 36 τορπιλών βαρέος τύπου για τα γερμανικά υποβρύχια τύπου 214 («Παπανικολής»), τα οποία προσέφεραν στο Πολεμικό Ναυτικό υπεροχή αφού αποδείχθηκαν «αόρατα» από τις τουρκικές φρεγάτες κατά τη διάρκεια της κρίσης με το «Oruc Reis». Παραλλήλως, μέσα στο 2021 ξεκινά η παράδοση των επτά αμερικανικών ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων τύπου Romeo, με συνολικό κόστος περίπου 500 εκατ. ευρώ.