Δρομολογούνται οι αυξήσεις στα διόδια των αυτοκινητόδρομων οι οποίες και θα είναι κλιμακωτές.
Το 2024 αναμένεται να σημειωθεί αύξηση σε ποσοστό 7,6%, το 2025 άνοδος 2% και το 2026 αύξηση 2%. Η προσαύξηση 12% του 2023 που δεν εισπράχθηκε θα μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι παραχωρησιούχοι να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής.
Για τις αυξήσεις στα διόδια ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης σημείωσε χαρακτηριστικά την Πέμπτη: «μια αναληφθείσα συμβατική υποχρέωση διαχειρίστηκε με τέτοιο τρόπο από την πολιτική ηγεσία έτσι ώστε να επιβαρύνει ένα χρόνο αργότερα τους οδηγούς, να μην επιβαρύνει με κάποια αποζημίωση των Έλληνα φορολογούμενο συνολικά και να γίνει πιο ήπια και σταδιακά».
Όπως ανέφερε πιο αναλυτικά, «ξεκινά η ιστορία από το 2022, όταν και εκλήθη η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εφαρμόσει μία αναληφθείσα από το παρελθόν υποχρέωση του κράτους με τους παραχωρησιούχους για αύξηση των διοδίων με βάση το ποσό του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου του 2022, για το 2023. Τότε, ο αριθμός, το νούμερο ήταν 12%. Η σημαντική υποχρέωση ήταν να αυξηθούν τα διόδια του 2023, από 1-1-2023, κατά 12%. Μετά από διαπραγματεύσεις, για προφανείς λόγους μη επιβάρυνσης των πολιτών και της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου και της ηγεσίας που προέκυψε μετά τις εκλογές του Ιουνίου, αυτό πάγωσε, δεν συνέβη. Και μάλιστα, ήταν επιτυχία της πολιτικής ηγεσίας ότι όχι μόνο δεν επιβαρύνθηκαν οι πολίτες, οι οδηγοί με διόδια 12% παραπάνω, αλλά δεν επιβαρύνθηκε και ο κρατικός προϋπολογισμός, άρα και πάλι οι Έλληνες φορολογούμενοι με 50-60 εκατομμύρια περίπου αποζημιώσεις στις εταιρείες για τη μη αύξηση των διοδίων».
Όπως πρόσθεσε: «αυτό το οποίο θα ανακοινώσει το Υπουργείο, είναι να μπουν οι αυξήσεις αυτές, από 12%, 10% και για να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί με μεγαλύτερες αυξήσεις, ουσιαστικά αυτή η αύξηση να πάει τμηματικά. Δηλαδή, 6% το 2024, 2% το 2025, 2% το 2026. Και επειδή υπάρχει και ο πληθωρισμός του 2023 για το 2024, που μετρήθηκε τον Σεπτέμβριο ως 1,6%, συνολικά θα έχουμε: 7,6% το 2024, 2% το 2025 και 2% το 2026. Άρα, στην πραγματικότητα μια ήδη αναληφθείσα σημαντική υποχρέωση διαχειρίστηκε με τέτοιο τρόπο από την πολιτική ηγεσία, ούτως ώστε να επιβαρύνει έναν χρόνο αργότερα τους οδηγούς, να μην επιβαρύνει με κάποια αποζημίωση τον Έλληνα φορολογούμενο συνολικά και να γίνει όσο πιο ήπια και σταδιακά, γιατί είναι άλλο, όπως καταλαβαίνετε, το 7,6% + 2% + 2%, από ένα απότομο 12%».
Οι νέες ακριβείς τιμές αναμένεται πάντως να ανακοινωθούν στα μέσα του μήνα από τους παραχωρησιούχους.