Παρασκευή 22.11.2024
More

    Προσεχώς αλλαγές στη σήμανση του μελιού

    Μέχρι τώρα, μόνο τα μείγματα μελιών έπρεπε να φέρουν ετικέτα που να αναφέρει αν προέρχονται ή όχι από την Ε.Ε.

    Διαπραγματευτές από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ευρωκοινοβούλιο συμφώνησαν ότι στο μέλλον το μέλι πρέπει να έχει σαφώς καταγεγραμμένη στην ετικέτα της συσκευασίας του τη χώρα προέλευσής του. Η προσωρινή πολιτική συμφωνία επετεύχθη χθες το βράδυ και αφορά τους ενημερωμένους κανόνες σχετικά με τη σύνθεση, την ονομασία, την ετικέτα και την παρουσίαση ορισμένων τροφίμων «πρωινού».

    Τι αλλάζει στις συσκευασίες του μελιού

    Μέχρι τώρα, μόνο τα μείγματα μελιών έπρεπε να φέρουν ετικέτα που να αναφέρει αν προέρχονται ή όχι από την Ε.Ε. Στο μέλλον θα πρέπει επίσης να αναφέρεται η αναλογία μελιού από κάθε χώρα. Ο νόμος έχει επίσης στόχο να εμποδίσει την ανάμιξη ψεύτικου μελιού με το αυθεντικό προϊόν.

    Για ένα μεγάλο μέρος του μελιού που εισάγεται από χώρες εκτός Ε.Ε. υπάρχει υποψία ότι είναι νοθευμένο με ζάχαρη και δεν εντοπίζεται στην αγορά της Ε.Ε.. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί μια τέτοια απάτη και με στόχο να ενημερωθούν καλύτερα οι καταναλωτές, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν να καταστήσουν υποχρεωτικό να αναφέρουν με σαφήνεια στο ίδιο οπτικό πεδίο με το όνομα του προϊόντος, τις χώρες από τις οποίες προέρχεται το μέλι, αντί μόνο εάν προέρχεται από την Ε.Ε. ή όχι, κάτι που ισχύει σήμερα για τα μείγματα μελιού. Θα πρέπει επίσης να αναφέρονται τα ποσοστά του μελιού που προέρχεται από τουλάχιστον τις τέσσερις πρώτες χώρες προέλευσης. Εάν αυτό δεν αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ του συνολικού μελιού, τα ποσοστά πρέπει να αναφέρονται για όλες τις χώρες.

    Πλατφόρμα εμπειρογνωμόνων

    Μετά από μελέτες σκοπιμότητας και για τον περαιτέρω περιορισμό της απάτης, η Επιτροπή θα προτείνει έναν μοναδικό κωδικό αναγνώρισης ή παρόμοια τεχνική για να είναι δυνατή η ανίχνευση του μελιού στους μελισσοκόμους. Συμφωνήθηκε επίσης ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε. για τη συλλογή δεδομένων για τη βελτίωση των ελέγχων, την ανίχνευση νοθείας στο μέλι και για την παροχή συστάσεων για ένα σύστημα ιχνηλασιμότητας της Ε.Ε. που επιτρέπει τον εντοπισμό του μελιού από τον παραγωγό ή τον εισαγωγέα που συγκομίζει.

    Σήμανση περιεχομένου χυμών, μαρμελάδων και μαρμελάδων εσπεριδοειδών

    Σε ό,τι αφορά τους χυμούς φρούτων, τις μαρμελάδες και τις μαρμελάδες, η Επιτροπή θα συντάξει έκθεση που θα αξιολογεί την υποχρεωτική επισήμανση στη χώρα προέλευσης των φρούτων που χρησιμοποιούνται εντός 36 μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας οδηγίας συνοδευόμενη από νομοθετική πρόταση, εάν χρειάζεται.

    Για τις μαρμελάδες και τις μαρμελάδες εσπεριδοειδών, ο γενικός κανόνας θα είναι ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν τουλάχιστον 450 γραμμάρια φρούτων για την παραγωγή 1 κιλού μαρμελάδας και μαρμελάδων εσπεριδοειδών (500 γραμμάρια για υψηλής ποιότητας «έξτρα μαρμελάδα»).

    Με βάση την πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου, συμφωνήθηκε επίσης ότι η ετικέτα «περιέχει μόνο φυσικά σάκχαρα» θα πρέπει να επιτρέπεται για τους χυμούς φρούτων. Επιπλέον, για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε σάκχαρα, συμφωνήθηκε ότι οι αναδιαμορφωμένοι χυμοί φρούτων μπορούν να φέρουν την ετικέτα «χυμός φρούτων μειωμένης ζάχαρης» εάν έχει αφαιρεθεί τουλάχιστον το 30% των φυσικών σακχάρων. Ωστόσο, οι παραγωγοί ενδέχεται να μην χρησιμοποιούν γλυκαντικά για να αντισταθμίσουν την επίδραση της μείωσης της ζάχαρης στη γεύση, την υφή και την ποιότητα του τελικού προϊόντος.

    Τα επόμενα βήματα

    Σημειώνεται πως η συμφωνία πρέπει ακόμη να εγκριθεί από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Εν συνεχεία ο νέος νόμος θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. και θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα. Οι χώρες της Ε.Ε. θα έχουν εφαρμόσει τους νέους κανόνες δύο χρόνια μετά την έναρξη ισχύος.

    Η αναθεώρηση των προτύπων μάρκετινγκ της Ε.Ε. για ορισμένες οδηγίες για το «πρωινό» προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 21 Απριλίου 2023 για να επικαιροποιηθούν τα τρέχοντα πρότυπα που είναι άνω των 20 ετών.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ