Παρασκευή 22.11.2024
More

    Ψηφιακή κάρτα: Πώς λειτουργεί και ποιους αφορά

    Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας θεσπίστηκε από το υπουργείο Εργασίας ως εργαλείο που επιτρέπει να καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια και σε πραγματικό χρόνο οι ώρες εργασίας όλων των μισθωτών, σύμφωνα με πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ.

    Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας τέθηκε σε εφαρμογή με τον νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας και θεωρείται πως θα αποτελέσει εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, για τις υπερωρίες, για την ορθή εφαρμογή της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Στόχος είναι η καταπολέμηση φαινομένων όπως η αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και οι απλήρωτες υπερωρίες, καθώς και η εισφοροδιαφυγή, προστατεύοντας τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις χιλιάδες επιχειρήσεις, που τηρούν τους κανόνες, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό.

    Μέσω της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το αναβαθμισμένο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο – υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τα ρεπό, τις άδειες, μεταξύ άλλων. Σε περιπτώσεις διαπιστώνεται αναντιστοιχία της πραγματικής απασχόλησης με τις καταχωρίσεις της ψηφιακής κάρτας, προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο.

    Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας ξεκίνησε να εφαρμόζεται το 2022 στο σύνολο των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, και σταδιακά, επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις της χώρας, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου δραστηριότητας, αλλάζοντας το εργασιακό τοπίο στην Ελλάδα.

    Ποιους αφορά η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

    Υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τη ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι από την 1η Ιουλίου 2024, οι εργαζόμενοι στους κλάδους της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να συγχρονιστούν με το νέο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ.

    Άλλωστε, η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους συγκεκριμένους κλάδους συνδέεται άρρηκτα με την λειτουργία του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, για να διασφαλιστούν πλήρως τα δικαιώματα των εργαζομένων, καθώς θα είναι δυνατή και η απολογιστική καταχώρηση στο σύστημα τυχόν τροποποιήσεων ωραρίου και των υπερωριών.

    Από την 1η Ιουλίου παύει να ισχύει η πιλοτική περίοδος για τους εξής κλάδους:

    -Βιομηχανία τροφίμων

    -Ποτοποιία

    -Παραγωγή προϊόντων καπνού

    -Παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών υλών

    -Κατασκευή ειδών ένδυσης

    -Βιομηχανία δέρματος και δερμάτινων ειδών

    -Βιομηχανία ξύλου και κατασκευή προϊόντων από ξύλο και φελλό, εκτός από έπιπλα, κατασκευή ειδών καλαθοποιίας και σπαρτοπλεκτικής

    -Χαρτοποιία και κατασκευή χάρτινων προϊόντων

    -Εκτυπώσεις και αναπαραγωγή προεγγεγραμμένων μέσων

    -Παραγωγή χημικών ουσιών και προϊόντων

    -Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων και φαρμακευτικών σκευασμάτων

    -Κατασκευή προϊόντων από ελαστικό (καουτσούκ) και πλαστικές ύλες

    -Παραγωγή άλλων μη μεταλλικών ορυκτών προϊόντων

    -Παραγωγή βασικών μετάλλων

    -Κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, με εξαίρεση τα μηχανήματα και τα είδη εξοπλισμού

    -Κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων

    -Κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού

    -Κατασκευή μηχανημάτων και ειδών εξοπλισμού π.δ.κ.α.

    -Κατασκευή μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων

    -Κατασκευή λοιπού εξοπλισμού μεταφορών

    -Κατασκευή επίπλων

    -Άλλες μεταποιητικές δραστηριότητες

    -Επισκευή και εγκατάσταση μηχανημάτων και εξοπλισμού

    -Λιανικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών

    Πώς λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας

    Οι εργαζόμενοι πλέον έχουν πρόσβαση στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ μέσω κινητής συσκευής, αλλά και υπολογιστή μέσα από το myΕrgani app και το myErgani.gov.gr αντίστοιχα.

    Οι εφαρμογές αυτές δημιουργήθηκαν από το υπουργείο Εργασίας για να παρέχουν στους εργαζόμενους μια άμεση, απλοποιημένη και προσωποποιημένη πρόσβαση στα στοιχεία που δηλώνουν οι εργοδότες τους για την απασχόλησή τους στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ. Αναλυτικότερα, κάθε εργαζόμενος μπορεί:

    1. Να κατεβάσει την εφαρμογή στο κινητό του από το Google Play ή το App Store.

    2. Την πρώτη φορά που συνδέεται κάποιος, πρέπει να χρησιμοποιήσει τους κωδικούς taxisnet.

    3. Στην οθόνη «Εργοδότες», φαίνονται όλοι οι εργοδότες του χρήστη, ενεργοί και παλαιότεροι και τα στοιχεία της κάθε σχέσης εργασίας του.

    4. Στην οθόνη «Δηλώσεις» μπορεί να αναζητήσει όλες τις Δηλώσεις, που έχει καταθέσει ο εργοδότης στο σύστημα, όπως για παράδειγμα το καθεστώς απασχόλησης ή τις άδειες.

    5. Στην οθόνη «Ημερολόγιο», μπορεί να δει σε μορφή ημερολογίου, αναλυτικά όλες τις πληροφορίες για τις δηλώσεις ωραρίου, τις υπερωρίες και τις άδειες και όλα τα δεδομένα Πραγματικής Εργασίας, που προκύπτουν από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.

    6. Στην οθόνη «Κάρτα» της εφαρμογής, βρίσκεται η ατομική ψηφιακή κάρτα εργασίας, σε μορφή QR code. Αυτή είναι η Κάρτα που «χτυπάει» ο εργαζόμενος και δηλώνει την έναρξη και τη λήξη του ωραρίου, πληροφορίες που διαβιβάζονται και καταγράφονται αυτόματα στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

    7. Η καρτέλα χρήστη περιέχει προσωπικά στοιχεία του εργαζόμενου (Όνομα, Επώνυμο, Πατρώνυμο, ΑΦΜ), συνδέσμους για τις οθόνες «Πληρωμές» και «Ανακοινώσεις».

    Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τους εργοδότες διακρίνεται σε δύο στάδια:

    Α. Απογραφή εργαζομένων / Προγραμματισμός εργασίας

    Στο στάδιο απογραφής ο εργοδότης υποβάλει για κάθε εργαζόμενο τα στοιχεία ταυτότητας (ΑΦΜ, Επώνυμο, Όνομα), καθώς και τις συμβατικές ώρες απασχόλησης εβδομαδιαίως όπως καθορίζονται από Συλλογική Σύμβαση (ΣΣΕ) ή Διαιτητική Απόφαση, την εφαρμογή 5θήμερης ή 6ήμερης εργασίας, την παροχή υπερεργασίας, την χορήγηση διαλείμματος εντός ή εκτός ωραρίου, την ύπαρξη σταθερού εβδομαδιαίου ή μεταβαλλόμενου ανά ημέρα ωραρίου εργασίας (π.χ. σε περίπτωση που η επιχείρηση λειτουργεί με βάρδιες).

    Σε σχέση με τον προγραμματισμό της εργασίας, οι επιχειρήσεις δηλώνουν για κάθε εργαζόμενο ανά εβδομάδα το ωράριο εργασίας, τις άδειες και τις υπερωρίες.

    Β. Καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας

    Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022, οι επιχειρήσεις κοινοποιούν καθημερινά και άμεσα (σε πραγματικό χρόνο) στο Π.Σ. Εργάνη τα γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.

    Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

    Επίσης, η δήλωση έναρξης / λήξης μπορεί να υποβάλλεται μέσω νέας εφαρμογής για φορητές συσκευές Ergani Card Scanner για τις επιχειρήσεις, με την οποία θα γίνεται ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας των υπαλλήλων (σε μορφή QR Code) κατά την προσέλευση / αποχώρηση από την εργασία.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ