Πέμπτη 21.11.2024
More

    Αισιοδοξία από την πορεία που έχει το Κασκαβάλι

    Μπορεί ο δρόμος για την καθιέρωσή του στην εγχώρια καταρχάς και μετέπειτα στη διεθνή αγορά να είναι ακόμη μακρύς και δύσκολος, τα πρώτα αποτελέσματα όμως από την πορεία που διαγράφει στην τοπική αγορά των Ιωαννίνων και της Ηπείρου αντίστοιχα είναι ενθαρρυντικά.

    Ο λόγος για το τυρί «Κασκαβάλι Πίνδου» που ταυτοποιήθηκε ως Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) μετά από συντονισμένες προσπάθειες της Περιφέρειας Ηπείρου και του Ινστιτούτου Γάλακτος Ηπείρου, ωστόσο τον τελευταίο χρόνο άρχισε να κάνει την εμφάνισή του σε καταστήματα εστίασης της περιοχής, σε διάφορες μορφές και προτάσεις των σεφ που το κατέστησαν περισσότερο γνωστό στην τοπική κουζίνα.

    Τα αποτελέσματα αυτής της «εμφάνισης» του τυριού στην τοπική αγορά εστίασης κυρίως όμως τις προοπτικές που διανοίγονται για την πορεία του τα επόμενα χρόνια βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν ο περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης, ο αντιδήμαρχος αρμόδιος για θέματα Τουρισμού και Εστίασης και πρώην πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Εστίασης Χρ. Τάτσης, και ο αναπλ. Καθηγητής Διοίκησης Καινοτομίας στις επιχειρήσεις τροφίμων του εργαστηρίου Χημείας Τροφίμων του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Δημήτριος Σκάλκος.

    Τα αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν, βασίζονται σε επιστημονική έρευνα στο πλαίσιο Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας της φοιτήτριας Σωτηρίας Σιαφάκα, η οποία ήδη έχει δημοσιευτεί στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Dairy.

    Κάθε αρχή και δύσκολη

    O περιφερειάρχης στην εισαγωγική του τοποθέτηση αναφέρθηκε στα ερεθίσματα που υπήρξαν, για να προωθηθεί η ιδέα παραγωγής του «Κασκαβάλι Πίνδου», η οποία χρηματοδοτήθηκε μέσω του προγράμματος για την Καινοτομία και δημιουργήθηκε από το Ινστιτούτο Γάλακτος Ιωαννίνων,  επισημαίνοντας ότι «δόθηκε μάχη» στη συνέχεια για να χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως «προϊόν γεωγραφικής ένδειξης».

    Για να περάσει το «Κασκαβάλι» στα εστιατόρια, ο περιφερειάρχης εξήρε την πρωτοβουλία του τότε πρόεδρου του Σωματείου Εστίασης κ. Τάτση και  τη  συνεργασία που υπήρξε με το Εργαστήριο Χημείας Τροφίμων.

    Πρόσθεσε ακόμη ότι η Περιφέρεια, μαζί με τον  κλάδο της εστίασης και το εργαστήριο Χημείας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, μέσω του προγράμματος Καινοτομίας, όπως έχει αναφέρει και η Πρύτανης κ. Άννα Μπατιστάτου, θα συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες προώθησης και άλλων ποιοτικών τοπικών προϊόντων.

    Ο αντιδήμαρχος Ιωαννίνων Χρήστος Τάτσης ευχαρίστησε την Περιφέρεια, το Πανεπιστήμιο και τον περιφερειάρχη για την εξαιρετική δουλειά που έγινε στο προϊόν «Κασκαβάλι Πίνδου».

    «Πιστεύω ότι έχουμε τη δυνατότητα να αναδείξουμε και άλλα τοπικά προϊόντα. Το κασκαβάλι πήρε μια υπεραξία από τα καταστήματά μας και έρχεται κόσμος που το ζητάει ξανά. Και αυτός είναι ο στόχος μας, να αποκτήσει δυναμική και να έχουμε και άλλα προϊόντα τα οποία θα φέρουν κόσμο στην πόλη μας. Σε συνδυασμό και με το δήμο μπορούμε τώρα να κάνουμε το επόμενο  Local Taste Festival μέσα από το οποίο θα αναδείξουμε και άλλα προϊόντα, πάντα σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ηπείρου και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ώστε να δώσουμε υπεραξία στα προϊόντα του τόπου μας και αυτά θα είναι που θα μας φέρουν και κόσμο αλλά και θα αναδείξουν την οικονομία της περιοχής μας», ανέφερε ο κ. Τάτσης.

    Τέλος, ο κ. Σκάλκος στάθηκε στην δουλειά που έγινε σε επιστημονικό επίπεδο ώστε να αναδειχθεί και να επιβεβαιωθεί με επιστημονικό τρόπο και αντίστοιχες δημοσιεύσεις η ποιότητα των τοπικών προϊόντων.

    «Σεμνά και ταπεινά, προσπαθούμε να βοηθήσουμε ώστε να δώσουμε υπεραξία στα τοπικά προϊόντα. Κι αυτό γίνεται με επιστημονικές μελέτες οι οποίες δημοσιεύονται σε διεθνή περιοδικά. Ξεκινήσαμε αυτή την πρωτοβουλία- μελέτη εδώ και ενάμιση χρόνο με την Περιφέρεια Ηπείρου και το Σύλλογο Ιδιοκτητών Εστίασης, πηγαίνοντας πόρτα – πόρτα στα καταστήματα και μιλήσαμε για το κασκαβάλι. Τελικά θα λέγαμε όλοι μαζί καταφέραμε να μπει σε 25 πιάτα σε 10 μαγαζιά. Ως επιστήμονες χρησιμοποιήσαμε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο με συγκεκριμένες ερωτήσεις που απευθύνθηκαν σε ιδιοκτήτες και σεφ.

    Η μελέτη ανέδειξε χρήσιμες διαπιστώσεις, όπως ότι η επιλογή των πελατών γίνεται επειδή είναι ελληνικό – παραδοσιακό προϊόν, γευστικό στα πιάτα και εύκολο στη χρήση του. Βήμα- βήμα θα βρούμε και άλλα τέτοια προϊόντα- πρώτες ύλες ώστε να αναδείξουν τοπικά προϊόντα στον τόπο μας και στη δική μας γαστρονομία».

     

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ