Κυριακή 24.11.2024
More

    Έχει βελτιωθεί η κατάσταση στη λίμνη

    Μια μεγάλη σειρά ερωτήσεων που έθεσαν παρατάξεις, συζήτησε το Περιφερειακό Συμβούλιο την Τρίτη το μεσημέρι.

    Στη συνεδρίαση ο Περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης απάντησε στις επίκαιρες ερωτήσεις.

    Η πρώτη αφορούσε τη λίμνη Παμβώτιδα για την οποία ανέφερε ότι η κατάστασή της, «χάρη και στα έργα και τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Ηπείρου», έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια.

    Η δεύτερη αφορούσε την απόληψη υλικού, από τον ποταμό Αρέθωνα της Πρέβεζας. Και οι δύο επερωτήσεις είχαν κατατεθεί και αναπτύχθηκαν από τους περιφερειακούς συμβούλους της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

    Για τη λίμνη

    Πιο αναλυτικά, για τη λίμνη Παμβώτιδα, ο Περιφερειάρχης, έδωσε βάρος στη βελτίωση των υδάτων μετά από μακροχρόνιες παρεμβάσεις. Είπε μεταξύ άλλων:

    Η επερώτηση της «Λαïκής Συσπείρωσης» συντάχθηκε στις  29 Αυγούστου.  Μια βόλτα στη λίμνη εκείνη την περίοδο ήταν αρκετή για να διαπιστωθεί η διαφορά με άλλες αντίστοιχες περιόδους, όταν μεγάλο τμήμα της ήταν καλυμμένο από φυτοπλαγκτόν και προκαλούσε έντονη δυσοσμία. Η διαφορά που υπάρχει είναι ορατή δια οφθαλμού. Αυτή ήταν και η δική μου διαπίστωση. Είναι και  μια απόδειξη της βελτίωσης που έχει επέλθει τα τελευταία χρόνια, χάρη και στα έργα και στις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Ηπείρου. Η αποκατάσταση της αμφίδρομης κυκλοφορίας των νερών στις καταβόθρες του Μιτσικελίου, έχει συμβάλει σε βάθος χρόνου στη βελτίωση της λίμνης τους καλοκαιρινούς μήνες.

    Η λειτουργία των νέων αρδευτικών δικτύων, μείωσε  την  απόληψη νερού για άρδευση και παράλληλα μείωσε την εισροή νιτρικών –  φωσφορικών στοιχείων, που θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια την κατάσταση ως προς τον ευτροφισμό της λίμνης.

    Η λειτουργία των πτηνοτροφείων στο λεκανοπέδιο γίνεται με καλύτερους όρους. Υπάρχει σαφής βελτίωση της κατάστασης  που  οφείλεται και  στο γεγονός ότι τα πτηνοτροφικά απόβλητα οδηγούνται πλέον σε μονάδες παραγωγής βιοαερίου και δεν παραμένουν στην  ύπαιθρο, με τις απορροές των νερών να καταλήγουν στη λίμνη.

    Η Περιφέρεια Ηπείρου, μέχρι πρόσφατα είχε στη διάθεσή της μετρήσεις που πραγματοποιούσε σε συνεργασία με το Χημείο του Κράτους, που επιβεβαίωναν τη συνεχή βελτίωση της κατάστασης των νερών της. Όσες δράσεις είχε αναλάβει η Περιφέρεια και παλιότερα η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων, είχαν γίνει με τη συνεργασία του τότε Φορέα Διαχείρισής της.  Η αρμοδιότητα πλέον ασκείται αποκλειστικά από τον ΟΦΥΠΕΚΑ, ο οποίος πριν λίγες ημέρες παρουσίασε τις διαχειριστικές δράσεις για τη λίμνη».

    Για την απόληψη υλικού

    Για την απόληψη υλικού από τον ποταμού Αρέθωνα, ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, ανέφερε, μεταξύ άλλων:

    «Όντως η Περιφέρεια ανέθεσε στην Τεχνική εταιρία που εκτελεί το έργο της παράκαμψης Νικόπολης να προβεί σε απόληψη- καθαρισμού των φερτών υλικών από τις έντονες βροχοπτώσεις στον ποταμό Αρέθωνα, με διπλό στόχο:

    Αφενός, να αποτραπούν πλημμυρικά φαινόμενα και αφετέρου   να χρησιμοποιηθεί το αμμοχάλικο για τις ανάγκες του έργου της Νικόπολης.

    Η εταιρεία αποζημιώθηκε μόνο για τον καθαρισμό, ενώ το υλικό που κρίθηκε κατάλληλο, χρησιμοποιείται άνευ ανταλλάγματος στο έργο της παράκαμψης. Σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να είχε αγοραστεί και να επιβάρυνε τον προϋπολογισμό του έργου, το Δημόσιο δηλαδή.

    Η σύμβαση που είχε  υπογραφεί με τον ανάδοχο του καθαρισμού του υδατορέματος, προβλέπει ως ανώτατη ποσότητα απόληψης τα 4.000 κυβικά μέτρα.

    Η διαδικασία αυτή που αφορά την κατασκευή Δημόσιου Έργου, προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία περιγράφεται μάλιστα αναλυτικά και με εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών που στάλθηκε σε όλες τις Κτηματικές Υπηρεσίες, αλλά και σε Δήμους- Περιφέρειες από το 2021.

    Η Περιφέρεια Ηπείρου είχε ζητήσει την 1η Σεπτεμβρίου 2023 την έγκριση της διάθεσης – διαχείρισης των προϊόντων καθαρισμού του Αρέθωνα από την Κτηματική Υπηρεσία Πρέβεζας, η οποία με έγγραφό της που ακολούθησε εξέφρασε  τη σύμφωνη γνώμη της για τη διάθεση των υλικών.

    Για την κυκλοφορία των οχημάτων και μηχανημάτων, ισχύει ό,τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.

    Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν τη Θεσσαλία, αλλά και την περιοχή Ανηλίου, υπάρχει ένας δικαιολογημένος προβληματισμός για την αντοχή των αντιπλημμυρικών έργων. Δεν θα πρέπει όμως να βλέπουμε το δένδρο και να χάνουμε το δάσος. Και το λέω αυτό, γιατί δεν μπορεί  να «κοσκινίζουμε» τα ζητήματα που αφορούν την απομάκρυνση φερτών υλικών από τα ποτάμια.

    Η απάντηση δεν είναι δική μου: Δίνεται από τους Ολλανδούς εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τα πλημμυρικά φαινόμενα στη Θεσσαλία. Το διαβάσαμε μόλις προχθές σε πρωτοσέλιδο άρθρο μεγάλης αθηναϊκής εφημερίδας, της «Καθημερινής»: «Ανοίξτε τα ποτάμια, δώστε χώρο στα ποτάμια», είναι η σύστασή τους. Και αυτή πρέπει να είναι η προτεραιότητά μας».

    Απαντήσεις για τη γέφυρα Αρίστης

    Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου ο Περιφερειάρχης απάντησε σε δύο ακόμη επερωτήσεις που είχε καταθέσει η «Λαϊκή Συσπείρωση», για τη γέφυρα Αρίστης και το ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας.

    Για τη γέφυρα Αρίστης ο Περιφερειάρχης ανέφερε ότι για τη στατικότητά της η Περιφέρεια είχε αναθέσει την εκπόνηση μελέτης σε εξειδικευμένη μελετητική εταιρεία και στη συνέχεια – βάσει των υποδείξεών της- προχώρησε σε ενίσχυσή της με καινούργια μεταλλικά στοιχεία.

    Για το ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας ο Περιφερειάρχης, ανέφερε ότι η Περιφέρεια έδωσε άδεια Πρακτορείου – Εκδοτηρίου βάσει των διατάξεων που ισχύουν με νόμο του 2001 και Υπουργική Απόφαση του 2003.

    Η γέφυρα

    Για τη γέφυρα Αρίστης, μεταξύ άλλων, ο κ. Καχριμάνης ανέφερε: «Δεν πρέπει να υπάρχει προηγούμενο με  τόσες αντιδράσεις για τη διέλευση μιας γέφυρας, όσες αυτές που  υπάρχουν  για τη γέφυρα Αρίστης.  Το γιατί προκύπτει από την επερώτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης»: Πρόκειται για  ιδεολογική αντιμετώπιση ενός πολίτη που κατασκεύασε σπίτι στο Πάπιγκο. Είναι εφοπλιστής, άρα είναι εχθρός μας».

    «Η γέφυρα Αρίστης κατασκευάστηκε πολλά χρόνια πριν, θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται και για αρκετά  ακόμη χρόνια, έως ότου η Περιφέρεια κατασκευάσει νέα σύγχρονη που να μπορεί να ανταποκριθεί στο κυκλοφοριακό φορτίο που υπάρχει στην περιοχή εξαιτίας της μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης.

    Για να τελειώνει η παραπληροφόρηση να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα: Από τη γέφυρα της Αρίστης όλα τα προηγούμενα χρόνια διέρχονταν πλήθος βαρέων οχημάτων και μηχανημάτων καθώς ποτέ δεν σταμάτησε η οικοδομική δραστηριότητα, ενώ συχνά διέρχονταν και τουριστικά λεωφορεία, των οποίων το βάρος ξεπερνούσε κατά πολύ τους 15 τόνους.

    Οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας,  μετά και από την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων στην περιοχή με μεγάλα ύψη βροχής και ολικούς παγετούς,  έκριναν και σωστά ότι πρέπει να ελεγχθεί η στατικότητα της γέφυρας και να ενισχυθεί η επάρκειά της.  Μελέτη ανατέθηκε στην εξειδικευμένη μελετητική εταιρεία StaticNet Mελετητική η οποία παρέδωσε την έκθεσή της τον Φεβρουάριο του 2021 στην οποία κάνει και υποδείξεις για ποια σημεία πρέπει να ενισχυθούν.

    Στις 26 Φεβρουαρίου 2021 η Οικονομική Επιτροπή ενέκρινε τη σχετική δαπάνη και δύο μήνες αργότερα έγινε η ενίσχυση της γέφυρας με καινούργια  μεταλλικά στοιχεία, όπως τα είχε προτείνει η μελέτη.

    Ταυτόχρονα τέθηκε σε εφαρμογή και το δεύτερο σκέλος της μελέτης για το επιτρεπόμενο βάρος που μπορούν να έχουν τα οχήματα, σε συνδυασμό με την ταχύτητα κίνησης. Απλά, εκείνο που δεν άλλαξε έγκαιρα ήταν η σήμανση που έγινε το καλοκαίρι, με την τοποθέτηση προσωρινών πινακίδων μέχρι τοποθέτησης των νέων.

    Οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας ελέγχουν κατά τακτά διαστήματα τις γέφυρες και παρεμβαίνουν  όπου χρειάζεται, χωρίς βέβαια να μπορεί να προβλεφθούν οι επιπτώσεις από ακραίες καιρικές συνθήκες.

    Ως προς το Μητρώο, μόλις πρόσφατα εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση με την οποία εγκρίθηκε ο Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών και συγκροτείται Διοικητική Αρχή Γεφυρών».

    Για το ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας, μεταξύ άλλων, ο Περιφερειάρχης ανέφερε:

    «Εμείς δώσαμε άδεια Πρακτορείου- Εκδοτηρίου  για τη συγκεκριμένη θέση στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας, βάσει των διατάξεων του Ν. 2963/2001 και Υπουργικής Απόφασης του 2003.

    Υπήρξε διαφορετική άποψη από τις υπηρεσίες της Π.Ε. Θεσπρωτίας, αλλά η προϊστάμενη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών  της Περιφέρειας είχε διαφορετική προσέγγιση και εισήγηση, την οποία και αποδεχθήκαμε.

    Συγκεκριμένα σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, τα πρακτορεία- εκδοτήρια πρέπει ανάλογα με την επιβατική κίνηση να διαθέτουν άνετους, καθαρούς και επαρκείς χώρους υποδοχής και υγιεινής των επιβατών. Επίσης μπορούν να συμπίπτουν με το σημείο που έχει καθοριστεί ως αφετηρία, τέρμα ή στάση λεωφορείων επιβατικής γραμμής για την επιβίβασή ή αποβίβαση επιβατών και να συστεγάζονται  με καταστήματα που προσφέρουν καφέ, φαγητό κλπ για την άνετη και ευχάριστη αναμονή και εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών.

    Εκείνο που μπορώ να πω, είναι η κατάσταση σήμερα είναι καλύτερα από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν.

    Κατανοούμε τις διαμαρτυρίες ορισμένων κατοίκων της περιοχής, είναι σεβαστό το δικαίωμα άσκησης προσφυγής κατά της απόφασης  και αναμένουμε και εμείς την τελική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου- Δυτικής Μακεδονίας».

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ