Με καθυστέρηση η υλοποίηση του σχεδιασμού – Τι ανέφερε στο ITV, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στεφ. Γκίκας
Χωρίς να έχουν εξηγηθεί επαρκώς οι λόγοι για τους οποίους οι αρχικές εκτιμήσεις και δεσμεύσεις στο ανώτερο κυβερνητικό επίπεδο δεν έχουν τηρηθεί, για την έναρξη λειτουργίας των βάσεων εναέριας διάσωσης με ελικόπτερα, στην Κυβέρνηση αναφέρουν πλέον πως το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της πρωτοβουλίας αυτής έχει μετατεθεί χρονικά για το τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του 2026. Αυτό ανέφερε μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων του ITV ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας που ήταν ο εισηγητής του σχεδίου νόμου για τον Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Η αρχική δέσμευση της Κυβέρνησης μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια της Βουλής ήταν πως σε διάστημα επτά μηνών από την έναρξη ισχύος του Νόμου θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη διενέργια διαγωνισμών για την μίσθωση υπηρεσιών εναέριας έρευνας και διάσωσης. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε παρότι πέρασε το χρονικό διάστημα των επτά μηνών και μέχρι και το βράδυ της Τετάρτης και τη συνέντευξη του κ. Γκίκα στο ITV δεν υπήρχε καμία απολύτως ενημέρωση.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βουλευτής Κέρκυρας κ. Γκίκας ερωτηθείς σχετικά είπε πως οι έξι βάσεις εναέριας διάσωσης, μία εκ των οποίων θα καλύπτει την Ήπειρο και την ευρύτερη περιοχή, αλλά μένει να διευκρινιστεί εάν θα βρίσκεται στο Άκτιο (πιθανότατα) ή στα Ιωάννινα, θα λειτουργήσουν ως το τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του 2026.
Η λειτουργία τους αναφέρεται αρχικά στη μίσθωση ιδιωτικών εναέριων μέσων ελικοδιάσωσης, μαζί με το πλήρωμά τους, χειριστές, υγειονομικούς, διασώστες, τεχνικούς που θα αναλάβουν και την εκπαίδευση των Ελλήνων διασωστών ώστε σε επόμενη φάση, η ελληνική Πολιτεία να προχωρήσει στη λειτουργία του Εθνικού Μηχανισμού με ίδια μέσα. Πάντως η νομοθεσία που ψηφίστηκε από τη Βουλή προβλέπει χρονικό διάστημα πέντε ετών για την πλήρη υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης καθώς απαιτείται η σύσταση των βάσεων ετοιμότητας και επιφυλακής, η προμήθεια των ειδικών ελικοπτέρων με τον κατάλληλο εξοπλισμό και η πρόσληψη του προσωπικού που θα πρέπει να έχει εκπαιδευτεί.
Η παρέμβαση για τις αεροδιακομιδές
Ο κ. Γκίκας αναφέρθηκε στην ίδια συνέντευξη και στην παρέμβασή του ώστε να καλυφθεί το κενό στις αεροδιακομιδές στην Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα μετά την αποχώρηση του ελικοπτέρου για λόγους συντήρησης από το αεροδρόμιο του Ακτίου.
Ο βουλευτής Κέρκυρας έκανε γνωστό πως και λόγω των εργασιών που γίνονται στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, αναζητήθηκε η βέλτιστη δυνατή λύση και αυτή ήταν η διάθεση ενός ελικοπτέρου της Πολεμικής Αεροπορίας που ήδη βρίσκεται στο Άκτιο και με την υποστηρικτική μονάδα του ΕΚΑΒ έχει αναλάβει την κάλυψη των αεροδιακομιδών στη Δυτική Ελλάδα.
Αν κάτι επιπλέον μένει να διευκρινιστεί είναι εάν θα ισχύσει η προ ημερών δέσμευση του υπ. Υγείας Αδ. Γεωργιάδη από το βήμα της Βουλής στην απάντηση που έδωσε στον βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Πρέβεζας Κων. Μπάρκα, ότι μόλις το ΕΚΑΒ ολοκληρώσει την προμήθεια των έξι ελικοπτέρων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, το ένα εξ αυτών θα έχει ως μόνιμη βάση του το Άκτιο. Αν το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ θα βρίσκεται στο Άκτιο, όταν τεθεί σε εφαρμογή και ο Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης, στο τέλος του 2025 ή στις αρχές του 2026, αυτό σημαίνει ότι στο Άκτιο θα σταθμεύουν δύο ελικόπτερα;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ