Παρασκευή 14.11.2025
More

    Περιμένοντας την απαγορευτική μπάρα προς το Στόμιο…

    Έντονο προβληματισμό προκαλεί το βιντεοληπτικό και φωτογραφικό υλικό που επιβεβαιώνει την καθημερινή κίνηση οχημάτων στο μονοπάτι

    Με βιντεοληπτικό και φωτογραφικό υλικό που δεν επιδέχεται ούτε αμφισβήτησης, ούτε και ερμηνειών η Πρωτοβουλία για την προστασία και ανάδειξη της χαράδρας του Αώου όχι μόνο επανέρχεται στην απαράδεκτη κατάσταση που τείνει να εξελιχθεί σε καθημερινό φαινόμενο, στο μονοπάτι προς το Στόμιο, αλλά επιβεβαιώνει με τον πλέον σαφή τρόπο, ότι εδώ και μήνες η κατάσταση είναι παντελώς ανεξέλεγκτη.

    Δεν είναι μόνο το ότι χιλιάδες προσκυνητές από κάθε μέρος της χώρας έρχονται στη περιοχή για να φτάσουν στη Μονή Στομίου και να προσκυνήσουν, με πολλούς εξ αυτών όμως να μη διαθέτουν τις φυσικές δυνάμεις να το κάνουν, ούτε όμως και να ενημερώνονται για την επικινδυνότητα της διαδρομής, αλλά είναι το ότι σχεδόν καθημερινά κινούνται στο μονοπάτι αυτοκίνητα που μεταφέρουν κόσμο – με καταγγελίες να αναφέρουν πως αυτό γίνεται έναντι αμοιβής – από και προς το μοναστήρι.

    Φωτογραφίες και βίντεο των τελευταίων ημερών επιβεβαιώνουν την κατάσταση και την παντελή απουσία ελέγχου από τις συναρμόδιες υπηρεσίες που είναι και το Δασαρχείο και ο ΟΦΥΠΕΚΑ στο πλαίσιο της διαπίστωσης και καταγραφής τυχόν παραβάσεων, κυρίως όμως είναι η Αστυνομία. Η συζήτηση ξεκινά και σταματά την περίοδο αυτή στο εάν και πότε θα τοποθετηθεί μία απαγορευτική μπάρα στην είσοδο του μονοπατιού, η οποία θα αποτρέπει την διέλευση οχημάτων η οποία θα ανοίγει μόνο στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης για να διέλθουν οχήματα των Κρατικών υπηρεσιών (Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, Αστυνομία) ώστε να συνδράμουν όταν απαιτείται σε κάποιο έκτακτο συμβάν.

    Την ίδια στιγμή «τρέχει» όμως και η προμελέτη του τεχνικού συμβούλου της Περιφέρειας Ηπείρου που έχει αναλάβει την ευθύνη να συντάξει μία πρόταση που θα περιλαμβάνει βελτιώσεις στο μονοπάτι, οι οποίες όμως βελτιώσεις φτάνουν και στην κατασκευή μίας γέφυρας που θα εξυπηρετεί τη διέλευση οχημάτων σε ένα δύσκολο σημείο που ειδικά τους χειμερινούς μήνες εξαιτίας του όγκου και της ορμής των νερών, καθιστά αδιαπέραστο το ποτάμι ακόμη και για οχήματα 4Χ4.

    Όπως αναφέρει η Πρωτοβουλία στο κείμενο που συνοδεύει και το φωτογραφικό και το βιντεοσκοπημένο υλικό, σκοπός της είναι να τεκμηριώσει την παράνομη πρόσβαση και την απουσία ελέγχου στον Εθνικό Δρυμό.

    Εν αναμονή της χρηματοδότησης

    Το Δασαρχείο Κόνιτσας που έχει αναλάβει την ευθύνη και έχει την αρμοδιότητα για την τοποθέτηση της μπάρας βρίσκεται σε αναμονή της ολοκλήρωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών ώστε να προχωρήσει η προμήθεια και να τοποθετηθεί η απαγορευτική μπάρα για τα οχήματα. Το Δασαρχείο σε συνεργασία με τον ΟΦΥΠΕΚΑ είναι οι φορείς που έχουν την ευθύνη του ελέγχου για την τήρηση της νομιμότητας, όμως αρμόδια υπηρεσία να επιβάλει τις προβλεπόμενες ποινές είναι η ΕΛ.ΑΣ.

    Αξίζει να σημειωθεί επίσης, ότι μέχρι και σήμερα στο Δασαρχείο Κόνιτσας όπως και στη Μονάδα Διαχείρισης Προστατευόμενης Περιοχής Βόρειας Πίνδου του ΟΦΥΠΕΚΑ δεν είχε φτάσει κάποιο ενημερωτικό έστω έγγραφο από την Περιφέρεια ή τον τεχνικό σύμβουλο για τη μελέτη βελτίωσης του μονοπατιού, καθώς αμφότεροι οι φορείς θα πρέπει να γνωμοδοτήσουν.

    Σε γενικότερο πλαίσιο όπως είχε επισημανθεί και πριν από 20 περίπου ημέρες στην κινητοποίηση πολιτών και φορέων στο γεφύρι της Κόνιτσας αυτό που καταγράφουν οι συναρμόδιες υπηρεσίες είναι μία αδυναμία ή περιορισμένη «ανταπόκριση» των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένου και του δήμου Κόνιτσας να απαιτήσουν να μπει ένα τέλος στην απαράδεκτη κατάσταση που παρατηρείται και καταγράφεται καθημερινά.

    Αξίζει να αναφερθεί μάλιστα, ότι κατά το παρελθόν υπηρεσίες του ΟΦΥΠΕΚΑ ενημέρωσαν την ΕΛ.ΑΣ σχετικά με τη διέλευση τροχοφόρων από και προς το μονοπάτι, με τα στοιχεία κυκλοφορίας τους, όμως δεν υπήρξε κάποια ανταπόκριση από το τοπικό Τμήμα.

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ