Το ΤΕΕ Ηπείρου υπενθυμίζει ότι η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.», που ιδρύθηκε το 1995, έχει ως αντικείμενο τη μελέτη, κατασκευή, επίβλεψη, συντήρηση, εξοπλισμό και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων της, καθώς και άλλων έργων που της ανατίθενται με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η ΕΟΑΕ έχει αναλάβει τη διαχείριση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, μήκους 670 χλμ., και των έξι κάθετων αξόνων του, συνολικού μήκους 350 χλμ., καλύπτοντας κυρίως ορεινές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.
Το ΤΕΕ σημειώνει ότι η κατασκευή της Εγνατίας Οδού συνέβαλε στην άρση της απομόνωσης περιοχών της Πίνδου και στη βελτίωση της σύνδεσης με τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει τον βασικό άξονα και τους κάθετους άξονες, έργο συνολικού ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ, ενώ έχει συνεισφέρει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, στη σύνταξη μελετών και τεχνικών προτύπων και στην εξεύρεση χρηματοδοτήσεων για διάφορες Περιφέρειες της χώρας.
Το ΤΕΕ/ΤΗ επισημαίνει ότι μια πιθανή κατάργηση της εταιρείας θα μπορούσε να επηρεάσει εκκρεμείς μελέτες και έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί, ιδίως στις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Παράλληλα, εκφράζεται η ανησυχία ότι η απουσία ενός τοπικού φορέα ενδέχεται να περιορίσει την αποκέντρωση στη διαχείριση έργων υποδομής και να επηρεάσει τη συμμετοχή των τοπικών επαγγελματιών και την τοπική οικονομία.
Με βάση τα παραπάνω, το ΤΕΕ/ΤΗ προτείνει τα εξής για την επόμενη περίοδο:
Διατήρηση φορέα δημόσιου χαρακτήρα στη Βόρεια Ελλάδα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής, με αντίστοιχες αρμοδιότητες όπως οι κεντρικές δομές.
Ενίσχυση της υπάρχουσας Εγνατία Οδός Α.Ε. με νέες αρμοδιότητες ή δημιουργία νέου φορέα με βάση την υπάρχουσα εμπειρία και τεχνογνωσία.
Συνέχιση της συνεργασίας με τις Περιφέρειες, αναλαμβάνοντας έργα που οι ίδιες επιλέγουν, και διαχείριση ευρύτερου φάσματος έργων και αντικειμένων.
Ανάληψη της τεχνικής υποστήριξης της εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως απαιτείται από το Δημόσιο.
Διατήρηση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού και της τεχνογνωσίας στην εταιρεία ή στον νέο/ενισχυμένο φορέα, αποφεύγοντας τη διάσπασή τους σε διαφορετικές υπηρεσίες, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή ικανότητα και η συνέχεια της λειτουργίας.








