Παρασκευή 20.06.2025
More

    «Σοβαρό το πόρισμα για το Χατζηκώστα, αλλά μπήκε στο αρχείο…»

    Το Γεν. Νοσοκομείο Χατζηκώστα και τη διοίκηση του κ. Δερδεμέζη αφορά το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, όπως έκανε γνωστό από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Αδ. Γεωργιάδης, που χαρακτήρισε μεν «σοβαρό» το πόρισμα, αλλά το υπουργείο το αρχειοθέτησε ήδη και δεν πρόκειται να ασκήσει κάποιον πειθαρχικό έλεγχο, όπως ζητά η Αρχή Διαφάνειας.

    Ο κ. Γεωργιάδης με αφορμή το πόρισμα και την αναστάτωση που προκλήθηκε για τις απευθείας αναθέσεις σε ύψος 4 εκ. ευρώ στο Νοσοκομείο Χατζηκώστα που αντιστοιχεί σε ποσοστό 53% επί του συνόλου των συμβάσεων κατά το 2023, ούτε λίγο ούτε πολύ είπε από το βήμα της Βουλής, ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας κατέληξε σε ένα σοβαρό πόρισμα, όμως οι ελεγκτές αγνοούν τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων νοσοκομείων και ως εκ τούτου, δε χρειάστηκε τίποτε περισσότερο από έναν τυπικό έλεγχο των υπηρεσιών του υπουργείου για να στείλει προς αρχειοθέτηση το πόρισμα.

    «Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας είναι πάρα πολύ σωστή στον έλεγχο για τις απευθείας αναθέσεις, τις κατατμήσεις και όλα όσα λέει η νομοθεσία. Όμως οι ελεγκτές δεν έχουν ιδέα πως δουλεύουν τα νοσοκομεία. Δεν το γνωρίζετε ότι η διαδικασία των απευθείας αναθέσεων καλύπτεται ήδη από τη νομοθεσία;. Το υπουργείο Υγείας δύο φορές τον χρόνο νομιμοποιεί τις λεγόμενες προσυμβατικές δαπάνες, γιατί διαφορετικά δεν υπάρχει τρόπος να λειτουργήσει ένα νοσοκομείο όπως προτείνει η Αρχή Διαφάνειας. Αν περιμέναμε να λειτορυγήσου6ν τα νοσοκομεία με το δημόσιο λογιστικό, τα μισά χειρουργεία θα έμεναν χωρίς υλικά. Το θέμα είναι λήξαν και το πόρισμα πήγε ήδη στο αρχείο. Δεν πρόκειται να παίξουμε με τον τρόπο λειτουργίας των νοσοκομείων για πολιτικούς λόγους», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Γεωργιάδης στην απάντησή του.

    Προβληματισμός

    Αν μη τι άλλο, η τοποθέτηση του κ. Γεωργιάδη εγείρει μία σειρά προβληματισμών και ερωτημάτων που σχετίζονται ξεκάθαρα με τους όρους χρηστής διοίκησης, διαφάνειας και λογοδοσίας στα δημόσια νοσοκομεία. Το ίδιο το υπ. Υγείας άλλωστε έχει θεσπίσει μία νέα νομοθεσία για την απόλυτη διαφάνεια στα νοσοκομεία, ορίζοντας ως ανώτατο όριο για τις απευθείας αναθέσεις ποσοστό 10% επί του συνόλου των ετήσιων συμβάσεων. Πώς συμβαδίζει η προσπάθεια για ενίσχυση της διαφάνειας και λογοδοσίας με το «ελεύθερο» που μπορεί να έχει κάθε διοίκηση νοσοκομείου από τον εκάστοτε υπ. Υγείας να ανεβάζει το όριο αυτό πάνω από το 10% και να το φτάνει στο 53% όπως στην προκειμένη περίπτωση; Και αν αυτό γίνεται, και είναι αποδεκτό όπως εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης, για ποιον λόγο πρέπει να υπάρχουν τα όρια;

    Αν οι παραδοχές του κ. Γεωργιάδη είναι σωστές, γιατί δεν παρατηρούνται παρόμοιες καταστάσεις σε όλα τα νοσοκομεία και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερα από το Χατζηκώστα; Θα μπορούσε να δει ο υπουργός αν στο ΠΓΝΙ για παράδειγμα την ίδια χρονιά υπάρχει κάτι αντίστοιχο; Και εκεί η ίδια διαδικασία απαιτείται για τη λειτουργία των χειρουργείων που μάλιστα γίνονται σε αριθμό πολλά περισσότερα από αυτά στο Χατζηκώστα. Με βάση τη λογική του υπ. Υγείας πάντα, σε ένα νοσοκομείο όπως το Πανεπιστημιακό Ιωαννίνων για τους ίδιους ακριβώς λόγους και με βάση το συνολικό μέγεθος των συμβάσεων σε ετήσια βάση, το ύψος των απευθείας αναθέσεων, θα έπρεπε να είναι πολλαπλάσιο του Χατζηκώστα, όμως δεν είναι.

    Μήπως με τον τρόπο αυτό το υπ. Υγείας «αθωώνει» εκ των προτέρων μία πιθανά κακή ή ανεπαρκή διαχείριση που έχει και υπηρεσιακή σφραγίδα; Γιατί, οι Οικονομικές Υπηρεσίες είναι εκείνες που εγκρίνουν ή απορρίπτουν τις διαδικασίες προμήθειας των αναλώσιμων.

    Το βασικότερο όλων όμως είναι πως αυτή η υπόθεση και ο χειρισμός της από την πολιτική ηγεσία στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα απαξίωσης και υποβάθμισης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας από την Κυβέρνηση που έχει αναδείξει τη λειτουργία της Αρχής σε προμετωπίδα της μάχης υπέρ της διαφάνειας. Αν είναι στη διακριτική ευχέρεια κάθε υπουργού να αρχειοθετεί τα πορίσματα της Αρχής Διαφάνειας, τότε πολύ απλά, δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται η Αρχή αυτή…

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ