Η ΕΕ επενδύει σε βιώσιμες, ασφαλείς και αποδοτικές υποδομές μεταφορών
Το Λιμάνι Ηγουμενίτσας θα υλοποιήσει ένα από τα 107 μεγάλα έργα υποδομών μεταφορών, με επιχορηγήσεις ύψους συνολικά άνω των 6 δισ. ευρώ από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), το χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ για στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.
Όπως ανακοινώθηκε την Πέμπτη, πάνω από το 80% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που θα καταστήσουν πιο αποδοτικό, οικολογικό και ευφυές το δίκτυο σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων οδών κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Επιπλέον, τα έργα θα ενισχύσουν τις λωρίδες αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας, οι οποίες δημιουργήθηκαν για τη διευκόλυνση των εξαγωγών και των εισαγωγών της Ουκρανίας.
Έχει επίσης, δοθεί προτεραιότητα στη χρηματοδότηση μεγάλων διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ. Σε αυτές περιλαμβάνονται η σήραγγα βάσης του Brenner (που συνδέει την Ιταλία και την Αυστρία), η Rail Baltica (που συνδέει τα τρία κράτη της Βαλτικής και την Πολωνία με την υπόλοιπη Ευρώπη) και το διασυνοριακό τμήμα μεταξύ Γερμανίας και Κάτω Χωρών (Emmerich-Oberhausen).
Θαλάσσιοι λιμένες της Ιρλανδίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας, των Κάτω Χωρών και της Πολωνίας θα λάβουν χρηματοδότηση για την ανάπτυξη της από ξηράς ηλεκτροδότησης με σκοπό τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα ελλιμενισμένα σκάφη.
Στην Ηγουμενίτσα
Το έργο που επιλέχθηκε στην Ελλάδα αφορά μελέτες και εργασίες για την ανάπτυξη υποδομών από ξηράς ηλεκτροδότησης (SSE) στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο αποτελεί βασικό λιμάνι του διαδρόμου Orient – East /Med. Το έργο ύψους άνω των 7 εκατ. ευρώ καλύπτει εργασίες για την ανάπτυξη της SSE για τρεις θέσεις αγκυροβολίας καθώς και τεχνικές μελέτες και τεύχη δημοπράτησης για πρόσθετες θέσεις SSE και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για την κάλυψη των αναγκών της SSE. Το σημαντικότερο όφελος του έργου θα είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα ελλιμενισμένα πλοία.
Όπως σημειώνεται ακόμα στην ανακοίνωση της ΕΕ, προκειμένου οι εσωτερικές πλωτές μεταφορές να προσαρμοστούν στις μελλοντικές εξελίξεις, θα εκσυγχρονιστούν οι υποδομές κατά μήκος των διασυνοριακών πλωτών οδών Σηκουάνα- Σκάλδη στη Γαλλία και το Βέλγιο. Θα αναβαθμιστούν επίσης οι εσωτερικοί λιμένες στις λεκάνες του Δούναβη και του Ρήνου, π.χ. στη Βιέννη και στο Άντερναχ.
Τα 107 έργα επελέγησαν από συνολικά 353 προτάσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο προκήρυξης, η οποία δημοσιεύτηκε το 2022. Η χρηματοδότηση της ΕΕ θα λάβει τη μορφή επιχορηγήσεων, με τις οποίες θα συγχρηματοδοτηθεί το συνολικό κόστος των έργων.
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» – Μεταφορές για την περίοδο 2021-2027, διατίθενται 25,8 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις για τη συγχρηματοδότηση έργων ΔΕΔ-Μ στα κράτη μέλη της ΕΕ. Από το 2014, ο ΜΣΕ έχει στηρίξει σχεδόν 1.300 έργα μεταφορών με συνολικά 29,4 δισ. ευρώ (χωρίς να συνυπολογίζονται τα έργα που επελέγησαν σήμερα).
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ