Την πρωτοβουλία να διαμορφώσει ένα ευρύ πρόγραμμα συμμετοχικού σχεδιασμού με βασικό στόχο την βιοκλιματική αναβάθμιση των σχολικών αυλών εννιά σχολικών μονάδων του Δήμου Ιωαννιτών, ενέκρινε στην τελευταία της συνεδρίαση η δημοτική επιτροπή.
Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για παρεμβάσεις στις αυλές του 2ου Γυμνασίου και Λυκείου Ιωαννίνων, του συγκροτήματος που περιλαμβάνει το 8ο ΓΕΛ Ιωαννίνων και 1ο ΕΠΑΛ Ιωαννίνων, του πρότυπου Λυκείου Ζωσιμαίας Σχολής, του 6ου ΕΠΑΛ, του συγκροτήματος που στεγάζει το 3ο ΓΕΛ Ιωαννίνων μαζί με το 10ο και 3ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, του 7ου γυμνασίου Ιωαννίνων, του7ου, 8ου και 13ου Δημοτικού Ιωαννίνων.
Ο Δήμος Ιωαννιτών, μέσα από το πρόγραμμα αυτό, θέλει να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο βελτίωσης των σχολικών αυλών και των ευρύτερων γειτονιών τους, που θα αποτελέσει πρότυπο για την Ελλάδα, ενώ θα ενισχύσει τη συνολική στρατηγική του Δήμου για την βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική ουδετερότητα, μιας και τα Γιάννενα είναι ένας από τους 6 δήμους της χώρας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα των 100 κλιματικά ουδέτερων και έξυπνων πόλεων.
Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η εμπλοκή των σχολικών κοινοτήτων στον σχεδιασμό παρεμβάσεων ανάπλασης των σχολικών αυλών και στη συνέχεια η υποστήριξη στην ωρίμανση των μελετών.
Συνολικά το πρόγραμμα συμμετοχικού σχεδιασμού και η υπηρεσία αποτελεί μια διαφορετική πρόταση, που ξεφεύγει από τα στενά εκπαιδευτικά όρια, για το πώς θα μπορούσε να γίνεται στο μέλλον η αναβάθμιση των σχολείων λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Περισσότερες λεπτομέρειες για τις παρεμβάσεις έδωσαν σήμερα με συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι αντιδήμαρχοι, προγραμματισμού και παιδείας, Θωμάς Γιωτίτσας και Στέφανος Σίντος, αντίστοιχα.
«Τα τελευταία χρόνια ευρωπαϊκή ένωση έχει πρωτοστατήσει στη προώθηση βιώσιμων πρακτικών στα δημόσια κτίρια και τους δημόσιους χώρους συμπεριλαμβανομένων των σχολείων προωθώντας λύσεις βασισμένες στη φύση οι οποίες συνεισφέρουν στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. την υγεία και την αστική βιωσιμότητα. Μια εξ’ αυτών είναι η αξιοποίηση των σχολικών αυλών ως κλιματικών καταφυγίων για την αντιμετώπιση του καύσωνα και στο πλαίσιο αυτό ο δήμος προχωρά στην αναβάθμιση σχολικών αυλών με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και της βιωσιμότητας με παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη βελτιστοποίηση των φυσικών πόρων, τη φύτευση δέντρων και πρασίνου, την εγκατάσταση συστημάτων συλλογής βρόχινου νερού και τη χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον», είπε αρχικά ο κ. Γιωτίτσας.
Ο ίδιος στάθηκε στην πολιτική επιλογή της δημοτικής αρχής, το όλο εγχείρημα να γίνει σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
«Όλο αυτό το εγχείρημα προϋποθέτει κάτι το οποίο η δική μας δημοτική αρχή ήδη από την πρώτη περίοδο που διοικήσαμε το δήμο το εφάρμοσε στην πράξη και δεν είναι άλλο από τη συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου, μέσω συμμετοχικών διαδικασιών για τη δημιουργία χώρων που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των χρηστών. Προωθούμε συμμετοχικές διαδικασίες που επιτρέπουν την ενεργή εμπλοκή μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων αλλά και της ευρύτερης κοινότητας εξασφαλίζοντας έτσι ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα είναι αποδεκτές και λειτουργικές».
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό σκέλος της παρέμβασης, ο κ. Γιωτίτσας ανέφερε ότι η μελέτη η οποία εγκρίθηκε από τη δημοτική επιτροπή και ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου που θα προκύψει μετά από τη διαδικασία αυτή σε περίπου ένα με ενάμιση μήνα έχει συνολικό προϋπολογισμό 264.000€, ενώ η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από το ΕΣΠΑ και το σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης το οποίο τις επόμενες μέρες θα έρθει στο δημοτικό συμβούλιο για τροποποίηση.
Κλείνοντας, ο κ. Γιωτίτσας στάθηκε σε δύο στοιχεία που κάνουν αυτή την πρωτοβουλία εξαιρετικά σημαντική. Πρώτον το μέγεθος της παρέμβασης, που όμοιο της δεν υπάρχει μέχρι σήμερα στη χώρα, αλλά και το γεγονός της ενεργούς συμμετοχής των τελικών χρηστών στο σχεδιασμό των παρεμβάσεων.
Από την πλευρά του ο κ. Σίντος, αφού ευχαρίστησε τον κ. Γιωτίτσα για τη συνεργασία που είχαν, τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Η σχολική αυλή αποτελεί έναν χώρο εξίσου σημαντικό όσο και τα σχολικά κτίρια για την ικανοποίηση των αναγκών των μαθητών σε εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο.
Η σημερινή, όμως, εικόνα των ελληνικών σχολικών αυλών χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία του τσιμέντου και της ασφάλτου, υλικά που μεταξύ λειτουργούν αποτρεπτικά προς τους μαθητές μειώνοντας έτσι τον εκπαιδευτικό ρόλο της σχολικής αυλής, η οποία μετατρέπεται σε έναν ανοιχτό υπαίθριο χώρο με περιορισμένη άνεση, ασφάλεια και αισθητική.
Έτσι μόνο ο περιβαλλοντικός ανασχεδιασμός μπορεί να φέρει τον μετασχηματισμό των σχολικών αυλών σε ζωντανά οικοσυστήματα και αυτή μας η προσπάθεια αυτό τον σκοπό έχει. Ελπίζουμε να πετύχει και φιλοδοξούμε να υπάρχει και συνέχεια».