Η Βρετανία προετοιμάζεται για την πιο ζεστή μέρα που έχει καταγραφεί ποτέ, με θερμοκρασίες που προβλέπεται να φτάσουν τους 43 βαθμούς Κελσίου – αναγκάζοντας τα νοσοκομεία να ακυρώσουν εγχειρήσεις, ενώ υπάρχουν φόβοι για διακοπές ρεύματος και περαιτέρω χάος στις μετακινήσεις.
Σήμερα είναι πιθανό να σπάσει το προηγούμενο ρεκόρ θερμοκρασίας των 38,7C, αφού οι μετεωρολόγοι εξέδωσαν κίτρινη προειδοποίηση για “ακραία ζέστη” στα ανατολικά, νότια και κεντρικά τμήματα της Σκωτίας, η οποία ισχύει μέχρι τα μεσάνυχτα της Τρίτης.
Ωστόσο, η αφόρητη ζέστη ασκεί πρόσθετη πίεση στο NHS, με τις προγραμματισμένες επεμβάσεις να πρέπει τώρα να “μειωθούν”, καθώς τα χειρουργεία “ζεσταίνονται πολύ” – ένα μέτρο που εφαρμόστηκε τελευταία φορά στην αρχή της πανδημίας Covid-19.
Τα τμήματα επειγόντων σε ολόκληρη τη χώρα είναι υπερφορτωμένα και φτάνουν σε πλήρη πληρότητα λόγω της αύξησης των κλήσεων στο βρετανικό ΕΚΑΒ για περιστατικά που σχετίζονται ή προκύπτουν από την έντονη ζέστη.
Οι επικεφαλής της υγείας παροτρύνουν τώρα τους Βρετανούς να «βάζουν τακτικά αντηλιακό» για να μειώσουν την πίεση στο NHS και να μειώσουν τις εισαγωγές για ασθένειες που σχετίζονται με τη ζέστη, εκτός αν πρόκειται για επείγον περιστατικό.
«Το NHS δεν είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να αντιμετωπίζει ακραία καιρικά φαινόμενα. Τις τελευταίες 48 ώρες ακούσαμε ότι ορισμένα νοσοκομεία πρέπει να μειώσουν τον αριθμό των προγραμματισμένων χειρουργείων, καθώς υπάρχει υπερβολική ζέστη. Όλα αυτά συνθέτουν μια πραγματική πρόκληση για τα ιδρύματα και ενώ αυξάνονται τα κρούσματα COVID-19 και υπάρχει ανάγκη να μειωθούν οι καθυστερήσεις περίθαλψης που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Μετά από συνεδρίαση της επιτροπής έκτακτης ανάγκης Cobra, ο υπουργός Υγείας Steve Barclay δήλωσε ότι έχουν αυξηθεί οι κλήσεις στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, ενώ το London Ambulance δήλωσε ότι αναμένει έως και 8.000 κλήσεις μέχρι το τέλος της σημερινής ημέρας – με τα χειρότερα να μην έχουν έρθει ακόμα.
Ο υδράργυρος αναμένεται να φθάσει τους 40C (104F) στο Peterborough, το Grantham και το Doncaster την Τρίτη – με 95% πιθανότητα να σπάσει το ρεκόρ των 38,7C.
Εν τω μεταξύ, το ταξιδιωτικό χάος αναμένεται να συνεχιστεί και σήμερα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, με τους Βρετανούς να αντιμετωπίζουν περισσότερες καθυστερήσεις και ακυρώσεις.
Η RAC έχει επίσης προειδοποιήσει τους οδηγούς που μπορεί να πηγαίνουν στη δουλειά τους ότι ο αριθμός των βλαβών σε οχήματα τόσο τη Δευτέρα όσο και την Τρίτη μπορεί να είναι κατά ένα πέμπτο υψηλότερος από το συνηθισμένο.
Αυτό συμβαίνει καθώς οι Βρετανοί βίωσαν την «θερμότερη νύχτα που έχει καταγραφεί ποτέ» με το Λονδίνο να φτάνει τους 29C (84F) μέχρι τα μεσάνυχτα, ενώ ο υδράργυρος στο Σαουθάμπτον έφτασε τους 24C (75F). Εν τω μεταξύ, στο Ντόβερ στο Κεντ, ο υδράργυρος παρέμεινε λίγο πιο δροσερός και έφτασε τους 21C (70F) τις πρώτες πρωινές ώρες, ενώ στο Aboyne στο Aberdeenshire έφτασε τους 19C (66F).
Η Ουαλία κατέγραψε τη Δευτέρα τη θερμότερη ημέρα που έχει καταγραφεί ποτέ, με τη θερμοκρασία να φτάνει τους 37,1 C στο Hawarden του Flintshire – ξεπερνώντας κατά σχεδόν 2 C το προηγούμενο ρεκόρ για τη χώρα που ίσχυε από το 1990.
Η καυτή ζέστη, η οποία έχει ήδη σκοτώσει περισσότερους από 1.000 ανθρώπους στην Ευρώπη και έχει οδηγήσει σε καταστροφικές πυρκαγιές σε πολλές χώρες, πρόκειται να προκαλέσει χάος με ορισμένα σχολεία να κλείνουν και τους εργαζόμενους να δίνουν μάχη για να πάνε στη δουλειά τους.
Οι ειδικοί έχουν επίσης προειδοποιήσει ότι μεγάλες πυρκαγιές θα σαρώσουν την βρετανική ύπαιθρο την Τρίτη. Την ίδια ώρα η National Grid εξέδωσε προειδοποίηση ζητώντας περισσότερες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας απόψε και προέβλεψε πολύ υψηλή ζήτηση, καθώς η χώρα έχει ενεργοποιήσει τους ανεμιστήρες και τα aircon της για να προσπαθήσει να παραμείνει δροσερή.
Το απόγευμα της Δευτέρας εκδόθηκε σύντομη ειδοποίηση προς τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής για να τους υπενθυμίσει ότι πρέπει να διασφαλίσουν ότι έχουν αρκετά μεγαβάτ διαθέσιμα για την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας χθες βράδυ, καθώς οι Βρετανοί που χρησιμοποίησαν ανεμιστήρες κατά τη διάρκεια της νύχτας επιβάρυναν το εθνικό δίκτυο.
Ορισμένα σχολεία στο Nottinghamshire, το Hampshire και το Oxfordshire έκλεισαν τη Δευτέρα ενώ άλλα θα κλείσουν νωρίτερα και σήμερα- και οι πάροχοι νερού προειδοποίησαν επίσης για ελλείψεις, ενώ μια ρήξη αγωγού νερού προκάλεσε χάος στο Kingston upon Thames.
Εν τω μεταξύ, οι θερμοκρασίες επιφάνειας έφτασαν πάνω από τους 54C σε ορισμένες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου τη Δευτέρα, προκαλώντας “επιφανειακά ελαττώματα” σε δρόμους και διαδρόμους προσγείωσης αεροδρομίων.
Ο διάδρομος του αεροδρομίου του Λούτον έκλεισε για δύο ώρες λόγω “ελαττώματος επιφάνειας” λόγω της ζέστης.
Εν τω μεταξύ, η πτητική δραστηριότητα διακόπηκε και στη RAF Brize Norton, με το Sky News να αναφέρει ότι μέρος του διαδρόμου προσγείωσης είχε λιώσει.
Οι πυρκαγιές συνέχισαν να καίνε χθες μετά από εβδομάδες πολύ ξηρών συνθηκών – μεταξύ άλλων σε χωράφια κοντά στο Τσέστερφιλντ στο Ντέρμπισαϊρ και στο Εθνικό Πάρκο Lickey Hills, στο Μπέρμιγχαμ – ενώ ένα όχημα πήρε δραματική φωτιά σε χώρο στάθμευσης κοντά στο σημείο ομορφιάς Durdle Door στο Ντόρσετ και ένα βυτιοφόρο πετρελαίου πήρε φωτιά στον M25.
Τόσο το BBC όσο και η Mirror ανέφεραν ότι οι πτήσεις στο Λούτον συνεχίστηκαν στις 5.40 μ.μ. και οι αφίξεις ακολούθησαν 15 λεπτά αργότερα, ενώ λέγεται ότι το τελευταίο αεροπλάνο απογειώθηκε γύρω στις 3 μ.μ.
Οι επιβάτες γέμισαν τον αεροσταθμό καθώς οι πτήσεις συνεχίστηκαν, αλλά αντιμετώπισαν και μεγάλες καθυστερήσεις λόγω του προηγούμενου κλεισίματος που επηρέασε ορισμένα αεροπλάνα που απογειώθηκαν.
Μια επιβάτης δήλωσε ότι η πτήση της είχε εκτραπεί προς το Stansted επειδή “ο διάδρομος προσγείωσης έχει προφανώς λιώσει στο Luton”, προσθέτοντας ότι το αυτοκίνητό της βρισκόταν ακόμη στο Luton και ότι “δεν μπορεί να περιμένει να διασχίσει με τα παιδιά τις κομητείες την πιο ζεστή μέρα του χρόνου”.
Εκπρόσωπος του Luton ζήτησε συγγνώμη από τους επιβάτες, λέγοντας στη MailOnline: “Μετά τις υψηλές θερμοκρασίες της Δευτέρας, εντοπίστηκε ένα ελάττωμα στην επιφάνεια του διαδρόμου προσγείωσης. Οι μηχανικοί κλήθηκαν αμέσως στο σημείο και οι εργασίες επισκευής βρίσκονται σε εξέλιξη, ώστε να συνεχιστεί η λειτουργία το συντομότερο δυνατό. Θα θέλαμε να ζητήσουμε συγγνώμη για την αναστάτωση που προκλήθηκε”.
Εκπρόσωπος της RAF δήλωσε σχετικά με την RAF Brize Norton: “Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ακραίων θερμοκρασιών η ασφάλεια των πτήσεων παραμένει η ύψιστη προτεραιότητά μας, γι’ αυτό τα αεροσκάφη χρησιμοποιούν εναλλακτικά αεροδρόμια σύμφωνα με ένα μακροχρόνιο σχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία επίπτωση στις επιχειρήσεις της RAF”.
Επίσης, οι σιδηροδρομικές γραμμές λύγισαν στο Vauxhall του Λονδίνου από τη ζέστη – με αποτέλεσμα να διενεργηθεί επιθεώρηση ασφαλείας στη γραμμή που προκάλεσε αναστάτωση μεταξύ Waterloo και Clapham Junction. Και ο φορέας εκμετάλλευσης Great Northern δήλωσε ότι μια λυγισμένη σιδηροτροχιά στο Watlington στο Norfolk σήμαινε ότι τα δρομολόγια δεν μπορούσαν να εκτελεστούν μεταξύ Cambridge και Kings Lynn.
Και όλες οι πτήσεις από και προς την RAF Brize Norton στο Oxfordshire διακόπηκαν επειδή “ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης έχει λιώσει”, σύμφωνα με στρατιωτική πηγή.
Ο μετεωρολόγος του Met Office Luke Miall δήλωσε: “Είμαι ειδικευμένος μετεωρολόγος εδώ και 10 χρόνια και το να λέω στους ανθρώπους για 41 βαθμούς Κελσίου στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν φαίνεται αληθινό.
‘Είναι τρελό πώς μιλάμε για τέτοιου είδους τιμές, δεν έχω δει ποτέ τα μοντέλα να βγάζουν τέτοιες τιμές.
“Μου άνοιξαν τα μάτια για την κλιματική αλλαγή με όλες αυτές τις θερμοκρασίες στο Ηνωμένο Βασίλειο”.