Σάββατο 12.04.2025
More

    Μειώθηκε στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο

    Στο 2,4% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο σημειώνοντας σημαντική πτώση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι (3,2%) με κύριο χαρακτηριστικό ωστόσο τις ανατιμήσεις στα είδη διατροφής (2,2%) μετά τη συγκράτηση που είχε παρατηρηθεί το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου 2025.

    Ο τιμάριθμος κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο 2,5%  και τον Ιανουάριο (2,9%), υπάρχουν όμως ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών οι τιμές των οποίων πλήττουν ισχυρά τις τσέπες των καταναλωτών.

    Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στο φυσικό αέριο 54,5%. Μεγάλες ανατιμήσεις και σε τρόφιμα όπως βρώσιμα έλαια 9,7%, τα ψάρια (7,3%), η ζάχαρη (6%), τα προϊόντα αρτοποιίας (5,7%), ο καφές (8,5%).

    Παράλληλα, τα ενοίκια εμφανίζουν άνοδο 10,5%, το ηλεκτρικό ρεύμα 10,4%, το κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία 10,8%.Τα ασφάλιστρα υγείας «τρέχουν» με ρυθμό 7% και αυτά των αυτοκινήτων με 5,6%.

    Στον αντίποδα η μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε στην τιμή του ελαιολάδου (-23,3%) και ακολούθησε ο εξοπλισμός επεξεργασίας ήχου και εικόνας ( -12%) και το πετρέλαιο θέρμανσης (-8,8%).

    Κατά ομάδες και προϊόντων και υπηρεσιών, ξεχωρίζουν οι αυξήσεις στη στέγαση (λόγω ενοικίων) 5,9%, τα ξενοδοχεία 6%, η ένδυση και υπόδηση 3,6% ενώ η διατροφή κινήθηκε με ρυθμό 2,2%.

    Αύξηση 2,4% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο εφέτος, από 2,5% τον Φεβρουάριο και έναντι αύξησης 3,2% τον Μάρτιο 2024.

    Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,4% προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

    1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

    • 2,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, άλλα βρώσιμα έλαια, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, καφές- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: τυριά, ελαιόλαδο.
    • 1,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
    • 3,6% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
    • 5,9% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
    • 1,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
    • 2,1% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
    • 0,9% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
    • 2,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
    • 6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
    • 2,2% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

    2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

    • 1,6% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

    Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,4% τον Μάρτιο 2025 σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2025, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

    Ο εναρμονισμένος

    Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός παρουσίασε αύξηση 3,1% τον Μάρτιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2024, έναντι αύξησης 3,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2024 με το 2023. Παράλληλα, παρουσίασε αύξηση 1,9% τον Μάρτιο 2025 σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2025, έναντι αύξησης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ