Η μάχη με την ακρίβεια είναι αυτή τη χρονική στιγμή η σημαντικότερη αποστολή της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, παρατηρείται μία ανάσχεση της ακρίβειας, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί επαρκές, αφού μέσα στην τελευταία τριετία οι επίσημες αυξήσεις στο κομμάτι της διατροφής υπερβαίνουν το 21%, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Ειδικότερα, τον Απρίλιο εμφανίζεται το πρώτο δείγμα αναστροφής της τάσης, αφού σύμφωνα με έρευνα παρατηρείται έστω και οριακή πτώση του σχετικού δείκτη, δηλαδή μείωση στο σύνολο. Το κυριότερο είναι ότι παρατηρείται αύξηση τόσο του όγκου όσο και της αξίας των πωλήσεων για τον συγκεκριμένο μήνα.
Όλα αυτά δείχνουν ότι η αγορά βρίσκει το σημείο ισορροπίας. Βέβαια, ο ρυθμός είναι πολύ χαμηλός και οι συσσωρευμένες αυξήσεις ιδιαίτερα μεγάλες για να μπορεί να γίνει λόγος για δείγματα αναστροφής της τάσης που θα μπορούσαν να δώσουν ανάσα στους καταναλωτές που κυριολεκτικά βομβαρδίζονται τα τελευταία δύο χρόνια.
Η τάση αυτή, της μείωσης των τιμών, φαίνεται να συνεχίστηκε και τον Μάιο, περίοδος που συμπίπτει με το Πάσχα, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των αλυσίδων. Για τους επόμενους μήνες, με την αύξηση του τουριστικού κύματος, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα επιταχυνθούν σημαντικά.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τη σχετική έρευνα είναι ότι παγιώνεται η αύξηση του τζίρου αλλά και του όγκου στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με το μερίδιό τους να αυξάνεται σταθερά, «γράφοντας» υψηλότερους ρυθμούς σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana για τον Απρίλιο, οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου αυξήθηκαν κατά 1,9% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, ενώ η μέση τιμή μειώθηκε κατά 0,1%. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έφτασε στο 27,1% έναντι 72,9% των επώνυμων προϊόντων. Ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 4,5% έναντι 0,9% των επώνυμων προϊόντων. Το μεγαλύτερο μερίδιο τους κατέχουν στις κατηγορίες των τροφίμων με 27,5%, ακολουθούμενα από τα είδη καθαρισμού σπιτιού με 27%, και τα καλλυντικά και είδη ατομικής υγιεινής με 21,5%.
Στις βασικές κατηγορίες των καταναλωτικών προϊόντων, τα αλκοολούχα ποτά, τα είδη προσωπικής υγιεινής και τα διάφορα είδη σπιτιού εμφάνισαν μείωση πωλήσεων κατά 1,1%, 4,1% και 2,9% αντίστοιχα.
Όσον αφορά την γεωγραφική κατανομή της ανάπτυξης των πωλήσεων, στην κορυφή βρίσκεται η Κρήτη, που για μία ακόμη φορά έχει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων στην ελληνική αγορά, με 4,4% – υπερδιπλάσιο ποσοστό του μέσου όρου. Ακολουθεί η Βόρεια Ελλάδα εκτός της Θεσσαλονίκης με 2,8%, η Θεσσαλονίκη με 2,3%, η Πελοπόννησος με 1,7%, η Αττική με 1,6% και τελευταία η Κεντρική Ελλάδα με 0,6%.
Μεταξύ των διαφόρων τύπων καταστημάτων, τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. έχουν τον υψηλότερο ρυθμό πωλήσεων με 5,8%. Ακολουθούν τα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. με ρυθμό 3,3%, τα καταστήματα από 400 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. με ρυθμό 1,3%, και τελευταία είναι τα καταστήματα με εμβαδόν από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ. με ρυθμό 0,9%.