Τον απολογισμό του Κοινοβουλευτικού Έργου της περιόδου Μαρτίου – Σεπτεμβρίου 2020 παρουσίασε σε συνέντευξη τύπου ο βουλευτής Ιωαννίνων, Στ. Καλογιάννης
«Κυρίες και κύριοι σας ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σας. Συνεχίζω την τακτική που ακολουθώ από την αρχή της κοινοβουλευτικής μου θητείας, να προβαίνω σε τακτά χρονικά διαστήματα, σε απολογισμό της κοινοβουλευτικής μου δραστηριότητας.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζω τον απολογισμό μου του περασμένου εξαμήνου, το έργο και τις δράσεις μου, εντός αλλά και εκτός Βουλής.
Στις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 οι πολίτες ανέθεσαν στον Κυριάκο Μητσοτάκη την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας για να τη θέσει σε τροχιά ανάπτυξης με υψηλούς ρυθμούς. Για το 2020 αναμέναμε ρυθμό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας 2,8%, μείωση της ανεργίας, αύξηση των επενδύσεων που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος.
Δυστυχώς η πανδημία του Covid-19 που έπληξε με σφοδρότητα τον πλανήτη και φυσικά την Ελλάδα, από τους πρώτους μήνες του 2020, δημιούργησε τελείως διαφορετικά δεδομένα. Την ερχόμενη εβδομάδα κατατίθεται στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων ο κρατικός προϋπολογισμός του 2021, οπότε θα έχουμε επίσημα στοιχεία για την πορεία της εθνικής οικονομίας.
Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες, η συνεχής προκλητικότητα της Τουρκίας, σε συνδυασμό με το μεταναστευτικό ζήτημα, έχουν επιβαρύνει τα δεδομένα. Όμως η Κυβέρνηση δείχνει αξιοθαύμαστη ψυχραιμία και ετοιμότητα στην αντιμετώπιση αυτής της πρωτόγνωρης κατάστασης. Σε συνεργασία με την ΕΕ, η οποία εξήγγειλε ένα γενναίο πρόγραμμα βοήθειας προς τα κράτη μέλη, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, είμαι αισιόδοξος ότι η χώρα μας θα ξεπεράσει και αυτή την κρίση.
Σε ό,τι με αφορά:
Ι. Κοινοβουλευτική δραστηριότητα
Από τον Ιούλιο 2019 έχω την ιδιαίτερη τιμή να είμαι Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Παράλληλα είμαι μέλος των κοινοβουλευτικών Επιτροπών Περιβάλλοντος, Υδατικών πόρων και ΔΕΚΟ.
Μεταξύ των σημαντικών νομοσχεδίων (σ/ν) που συζητήθηκαν στην Επιτροπή Οικονομικών, ήταν:
- Αρκετά σ/ν με τα για τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19.
- Το σ/ν «Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις».
- Το σ/ν «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις».
- Το σ/ν «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας … και άλλες διατάξεις».
- Το σ/ν «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός», περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του Covid-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις», το οποίο συζητείται σήμερα (28/9) στην Ολομέλεια.
Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, έχω καταθέσει σαράντα εννέα (49) Ερωτήσεις και Αναφορές. Μεταξύ των θεμάτων που έθεσα στη Βουλή, περιλαμβάνονται (ανά κατηγορία):
Οι οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία του κορονοϊού:
- Στις Μικρο-Μεσαίες επιχειρήσεις .
- Στις επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός ΒΙΠΕ, ΒΕΠΕ, Επιχειρηματικών Πάρκων.
- Σε αγρότες, πτηνοτρόφους, κτηνοτρόφους και μελισσοκόμους.
- Στη γιαννιώτικη αργυροχρυσοχοΐα.
- Στις επιχειρήσεις των κυλικείων σχολείων και Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
- Στις επιχειρήσεις που αναγκάζονται να κλείσουν για 7 ή 14 ημέρες λόγω υγειονομικών πρωτοκόλλων, σε περίπτωση ανίχνευσης θετικού κρούσματος κορονοϊού.
Φορολογικά – Ασφαλιστικά θέματα:
- Τη ρύθμιση οφειλών του προγράμματος ΤΕΜΠΜΕ σε ικανό αριθμό δόσεων.
- Την άμεση αναστολή των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εις βάρος συμπολιτών μας και την υπαγωγή των βεβαιωμένων οφειλών σε ρύθμιση.
- Την παράταση της προθεσμίας υποβολής αίτησης για αναστολή ΦΠΑ στα ακίνητα.
- Την τροποποίηση παραγραφής ΦΠΑ οικοδομικών επιχειρήσεων.
- Τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων των συνταξιούχων υπαλλήλων της ΑΤΕ.
- Τη ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών έτους 2019 των ελεύθερων επαγγελματιών και την επίσπευση, από πλευράς ΕΦΚΑ, της αποστολής στο ΚΕΑΟ αυτών των οφειλών.
- Την ανανέωση των συμβάσεων των προσληφθέντων, βάσει του προγράμματος “55-67” του ΟΑΕΔ.
- Τη μοριοδότηση των αποφοίτων του ετήσιου προγράμματος Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΕΠΠΑΙΚ) 2015-2016, όπως ισχύει σε όλα τα αντίστοιχα σεμινάρια επιμόρφωσης.
Έργα υποδομής:
- Τη χρηματοδότηση του βορείου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία οδός).
- Την πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακκαβιά.
- Την ολοκλήρωση των μελετών και τη χρηματοδότηση του οδικού άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα.
- Τις επιπτώσεις από την κατάργηση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) Ηπείρου και Κέρκυρας, της μοναδικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών στην Ήπειρο.
Περιβάλλον
- Την επαναφορά του θέματος οριοθέτησης της Γεωργικής Γης Υψηλής Παραγωγικότητας.
- Την πορεία εκπόνησης των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών για τις περιοχές “Natura 2000”, συμπεριλαμβανομένων της λίμνης Παμβώτιδας και της περιοχής Γράμμου/Δούσκου.
Θέματα ΟΤΑ:
- Τις βεβαιωμένες αναδρομικές οφειλές προς ΟΤΑ α’ βαθμού (άρθρο 51 του Ν. 4647/2019), που δημιουργεί αδικίες προς τους συνεπείς φορολογούμενους.
- Την επαναφορά της πενταετούς παραγραφής για τις αξιώσεις των ΟΤΑ κατά δημοτών, μετά την κατάργηση της 20ετούς παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου.
- Την ίδρυση παραρτήματος ΕΚΑΒ στα Πράμαντα Δήμου Βορείων Τζουμέρκων.
- Τις προτάσεις του Δήμου Πωγωνίου για απαλλαγή δημοτικών τελών στις πληττόμενες επιχειρήσεις καθώς και απαλλαγή μισθώματος για όσους πολίτες ενοικιάζουν δημοτικά καταστήματα.
- Τα κριτήρια πλήρωσης του Κέντρου Παιδικής Προστασίας Πωγωνιανής Δήμου Πωγωνίου με πρόσφυγες και μετανάστες.
- Την ένταξη του Δήμου Ζίτσας στον κατάλογο των ΟΤΑ που δικαιούνται ανταποδοτικά μέτρα χρηματοδότησης για τις δομές φιλοξενίας προσφύγων.
- Την ένταξη των δημοτικών σχολείων του Δήμου Ζίτσας στο πρόγραμμα «Σχολικά γεύματα».
Διάφορα άλλα θέματα, όπως:
- Την άμεση αναστήλωση του Ναού της Παναγίας της Βελαΐτισσας, που είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από τον σεισμό του 2016.
- Την οικονομική στήριξη του Σχολείου δεύτερης ευκαιρίας Ιωαννίνων.
- Την πάταξη της γραφειοκρατίας αναφορικά με την έκδοση πιστοποιητικού πολυτεκνικής ιδιότητας, και άλλα.
ΙΙ. Συνεργασίες
Α. Συνεργασίες με Υπουργούς για θέματα του Νομού Ιωαννίνων και της Ηπείρου:
- Επανειλημμένες συναντήσεις με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Οικονομικών κ.κ. Χρ. Σταϊκούρα και Απ. Βεσυρόπουλο, αντίστοιχα, με αντικείμενο: α) τη μείωση των συντελεστών που διαμορφώνουν τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων στην Αμφιθέα Δήμου Ιωαννίνων, που ταλανίζει επί δεκαετία τους κατοίκους, και β) τη μείωση των αντικειμενικών αξιών σε Δήμους του Νομού (Ιωαννιτών, Ζίτσας, κ.α.). Για την Αμφιθέα το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε, μετά από πολύ μεγάλο αγώνα. Ευχαρίστησα την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για τη συνεργασία μας και την επίλυση του προβλήματος.
- Με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα, για τα σοβαρά προβλήματα του τουριστικού κλάδου λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
- Με τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γ. Ζαββό, αρμόδιο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα και τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Στουρνάρα, για τα προβλήματα χρηματοδότησης των επιχειρήσεων από τις Τράπεζες.
- Με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Χατζηδάκη, τον οποίο ενημέρωσα για τις θέσεις μου επί του σ/ν «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του ΕΚ» του Υπ. Περιβάλλοντος.
- Με τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Δ. Οικονόμου και τον Γ.Γ. κ. Ευθ. Μπακογιάννη για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων, τη χρηματοδότηση μελετών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, την πολεοδομική μελέτη Σεισμοπλήκτων (εγκρίθηκε με Π.Δ.).
- Με τον Γ.Γ. Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Κ. Αραβώση, με αντικείμενο τη διαχείριση των υδάτων στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων.
- Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή και υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου, για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Ε65 (βόρειο τμήμα) και των οδικών αξόνων Ιωάννινα – Κακαβιά και Καλπάκι – Κόνιτσα.
- Με τον Υπουργό και Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ.κ. Μ. Βορίδη και Κ. Σκρέκα, με αντικείμενο την ανάγκη περαιτέρω προστασίας της φέτας ως προϊόν ΠΟΠ, με αυστηρούς ελέγχους και επιβολή προστίμων στις παράνομες εισαγωγές αιγοπρόβειου γάλακτος.
- Με τους Υφυπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης κ.κ. Απ. Βεσυρόπουλο και Κ. Σκρέκα αντίστοιχα, για την ένταξη του κλάδου των μελισσοκόμων στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης πληττόμενων επιχειρήσεων από την πανδημία του κορονοϊού.
- Με την Υφυπουργό Παιδείας κα Σ. Ζαχαράκη, για την επιτακτική ανάγκη πλήρωσης των κενών θέσεων με διορισμό μόνιμου προσωπικού στην ειδική αγωγή στον Ν. Ιωαννίνων. Ζήτησα επίσης την επαναφορά της Γεωμετρίας στα εξεταζόμενα μαθήματα του Λυκείου.
- Με τον Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης κ. Κ. Μουσουρούλη, με τον οποίο συζήτησα την πορεία απολιγνιτοποίησης της χώρας και της δίκαιης μετάβασης, καθώς και τους τρόπους χρηματοδότησης των σχετικών δράσεων.
Β. Συναντήσεις εργασίας με εκπροσώπους Φορέων
Συμμετείχα σε δεκάδες συναντήσεις εργασίας με εκπροσώπους Φορέων, όπως ενδεικτικά:
- Με τον Πρόεδρο της ΠΕΔ Ηπείρου κ. Ντακαλέτση και Δημάρχους (Β. Τζουμέρκων, Κόνιτσας, Ζαγορίου, Πωγωνίου).
- Με το ΔΣ της Περιφερειακής Ένωσης ΒΔ Ελλάδος του Πανελλήνιου Συνδέσμου τυφλών.
- Με το ΔΣ της ΠΕΔΜΕΔΕ/Περιφερειακού τμήματος Ηπείρου.
- Με τον Σύλλογο ιχθυοκαλλιεργητών Ηπείρου.
- Με το ΤΣ Περάματος.
- Με το ΤΣ Μανωλιάσας.
- Με τον Πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Καστρίτσας.
- Με τον Πρόεδρο και τα μέλη του Δασικού Συνεταιρισμού Γρεβενιτίου.
- Με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ για θέματα έγκαιρης αποζημίωσης καλλιεργητών και κτηνοτρόφων.
- Με τον Πρόεδρο της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας.
- Με τη διοίκηση του Μελισσοκομικού Συλλόγου Ιωαννίνων «Ο Αρισταίος».
- Με αντιπροσωπεία του Συλλόγου Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων.
- Με επιχειρηματίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης από τις Τράπεζες.
- Με εκπροσώπους κατοίκων δημοτικών Διαμερισμάτων από τα οποία διέρχεται η 13η Ε.Ο. του Νομού Ιωαννίνων, για θέματα απαλλοτριώσεων της οδού.
- Με μέλη του ΔΣ της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου.
- Με μέλη του Δ.Σ. Φορέα Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων, Περιστερίου και χαράδρας Αράχθου.
- Με τον Διοικητή του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων.
- Με μέλη της Ένωσης Φοροτεχνικών Ιωαννίνων.
- Με το ΔΣ της ΔΑΚΕ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
ΙΙΙ. Χωροταξικός Σχεδιασμός λεκανοπεδίου Ιωαννίνων
Τον περασμένο Φεβρουάριο είχα καταθέσει δημοσίως, για μία ακόμη φορά, πρόταση εφαρμογής ενιαίου χωρικού σχεδιασμού του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων.
Είχα προτείνει να αναλάβει το Υπουργείο Περιβάλλοντος πρωτοβουλία επικαιροποίησης και θεσμοθέτησης των πέντε (5) εκκρεμών Ρυθμιστικών Σχεδίων, με πρώτο εκείνο των Ιωαννίνων ως το πλέον ώριμο, τα οποία με συνοπτική νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσαν να εγκριθούν με ΠΔ, χωρίς να παραπεμφθούν σε διαδικασία Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ).
Παράλληλα, ο Δήμος Ιωαννιτών έπρεπε να αναθεωρήσει τα ΓΠΣ των πρώην «καποδιστριακών» Δήμων (Ιωαννίνων, Παμβώτιδας, Ανατολής, Περάματος), που εκκρεμούν από το 2009 (!), σύμφωνα με το ΠΔ υπ’ αρ. 90/2018. Με αυτό τον τρόπο θα είχαμε ταυτόχρονα έγκριση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ιωαννίνων και όλων των ΓΠΣ. Τίποτα από αυτά δεν έγινε. Αντιθέτως, τα Τοπικά Χωρικά Σχεδία «μετατράπηκαν», απλώς, σε Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια και αναμένουμε τις νέες προδιαγραφές!
Τονίζεται ότι η εκπόνηση μιας μελέτης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Το Υπ. Περιβάλλοντος είχε εξαγγείλει πέρυσι πρόθεση απλοποίησης των προδιαγραφών, και η σχετική διαδικασία αναμένεται.
Επισημαίνω για μία ακόμη φορά ότι, σε περίπτωση που το θέμα παραπεμπόταν σε εκπόνηση ΤΠΣ, λόγω της χρονοβόρας διαδικασίας που απαιτείται (εξεύρεση χρηματοδότησης, ανάθεση μελέτης, εκπόνηση, διαβούλευση, έγκριση μελέτης, θεσμοθέτηση ΤΠΣ με Προεδρικό Διάταγμα), είναι βέβαιο ότι τα προβλήματα των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, περιλαμβανομένου του πολεοδομικού συγκροτήματος των Ιωαννίνων, θα παραπέμπονταν αορίστως στο μέλλον, καθώς απαιτείται τουλάχιστον μία πενταετία από την ημέρα εκκίνησης της διαδικασίας, για την θεσμοθέτηση των ΤΠΣ.
Με την πρόταση που είχα καταθέσει ήταν δυνατό, σε μικρό χρονικό διάστημα, να δοθεί οριστική λύση με ενιαίο τρόπο, στα σοβαρά χωροταξικά, πολεοδομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα όχι μόνον των Ιωαννίνων, αλλά και των μεγάλων πόλεων της ελληνικής περιφέρειας.
Είχα επίσης προτείνει και το κάνω για μία ακόμη φορά δημοσίως, να κινηθούν αμέσως δύο θέματα μείζονος σημασίας για το λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, που προβλέπονται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο αλλά λιμνάζουν, λόγω αδιαφορίας, καθώς μπορούν να κινηθούν ανεξάρτητα από αυτό. Αυτά είναι:
- Η απόδοση του συνόλου του Στρατοπέδου Βελισσαρίου στην πόλη, το οποίο θα μετατραπεί σε Πάρκο πρασίνου και πολιτισμού κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού.
- Η χωροθέτηση και στη συνέχεια ανάπτυξη της Τεχνόπολης, όπως προβλέπεται στο Ρυθμιστικό και το ισχύον Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Ηπείρου, με «απελευθέρωση» της υπόλοιπης περιοχής στην Πεδινή από τις δεσμεύσεις του εγκεκριμένου ΣΧΟΟΑΠ Μπιζανίου.
Αυτές οι δύο παρεμβάσεις από μόνες τους μπορούν να αλλάξουν ριζικά προς το καλύτερο την εικόνα ολόκληρου του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων στον οικονομικό, πολεοδομικό, περιβαλλοντικό τομέα.
Καταθέτω για ακόμη μία φορά αυτή την πρόταση στους συμπολίτες μας, στην Αυτοδιοίκηση, στα Επιμελητήρια. Η Περιφέρεια Ηπείρου, ο Δήμος Ιωαννιτών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, μπορούν να τη βελτιώσουν αν θέλουν. Δεν μπορούν να την απορρίψουν, καθώς δεν έχει κατατεθεί άλλη εναλλακτική λύση, στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας. Περαιτέρω αδράνεια θα παραπέμψει την επίλυση αυτών των προβλημάτων στην επόμενη δεκαετία με δυσμενέστατες επιπτώσεις για τον τόπο, καθώς έχει ήδη «χαθεί» μία ολόκληρη δεκαετία (2010 – 2020).
- IV. Διαχείριση υδάτινων πόρων – Προστασία οικοσυστήματος Παμβώτιδας
Σε συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων της Βουλής τον περασμένο Ιούλιο, με θέμα την οικολογική κατάσταση των λιμνών στην Ελλάδα, έθεσα:
– Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η λίμνη Παμβώτιδα και ειδικότερα σε θέματα ρύπανσης από αστικά και γεωργικά απόβλητα, ευτροφισμού, απόληψης μεγάλου όγκου νερού για άρδευση του κάμπου του λεκανοπεδίου.
– Τα σοβαρότατα προβλήματα υδροδότησης της πόλης των Ιωαννίνων και οικισμών του λεκανοπεδίου (Ελεούσας, Μανωλιάσας, Αγ. Μαρίνας, Λογγάδων, Αμπελειάς, Επισκοπικού, κλπ), τα οποία είναι συχνά και σοβαρά, οξύνονται δε κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών.
Επειδή η κατάσταση επιδεινώνεται, επανήλθα με επιστολή μου, στις 7 Σεπτεμβρίου, ζητώντας να συζητηθούν αναλυτικά, σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής, προτάσεις αναβάθμισης του λιμναίου συστήματος και αντιμετώπισης των θεμάτων ύδρευσης. Η πρότασή μου έγινε αποδεκτή (συνημμένα έγγραφα).
Οξυμένα προβλήματα ύδρευσης αντιμετωπίζει και ο Δήμος Κόνιτσας. Είναι πλέον αναγκαίο να “περάσουμε” από τα λόγια στις πράξεις.
- V. Επαναφορά της διδασκαλίας της Γεωμετρίας στο Λύκειο και ως εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές
Η υποβάθμιση του μαθήματος της Γεωμετρίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας είναι ανεξήγητη. Ενώ η Γεωμετρία έχει επανέλθει διεθνώς σε κεντρική θέση στα Μαθηματικά, στο ελληνικό Λύκειο οι μαθητές τη διδάσκονται απλώς στην Α’ και Β’ Λυκείου, χωρίς να εξετάζονται σε αυτή, ενώ στη Γ’ Λυκείου η Γεωμετρία δεν διδάσκεται καν, ούτε αποτελεί εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές εξετάσεις!
Σπουδαίοι Έλληνες επιστήμονες φημισμένων Πολυτεχνείων και Πανεπιστήμιων, και φωτισμένοι καθηγητές Μαθηματικών της β’ βάθμιας εκπαίδευσης, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούν αλλαγές του προγράμματος των διδασκόμενων και εξεταζόμενων μαθημάτων, ώστε να περιληφθεί σε αυτά και η Γεωμετρία.
Ενώνω τη φωνή μου με αυτούς τους επιστήμονες, που καλούν τους αρμόδιους να δώσουν έμφαση στη διδασκαλία των αποδείξεων και στην καλλιέργεια της φαντασίας, όπως διδάσκει η Γεωμετρία και όχι μόνο στους υπολογισμούς, όπως γίνεται σήμερα.
Επανέφερα το θέμα της Γεωμετρίας στην Υπουργό Παιδείας και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, του οποίου η απάντηση είναι απογοητευτική (συνημμένα έγγραφα). Πρέπει να μας προβληματίσουν ιδιαίτερα τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων του 2020, σύμφωνα με τα οποία μαθητές εισάγονται σε Σχολές Μαθηματικών και Μηχανικών Πληροφορικής με μόλις 3.200 μόρια βάσης!
Από την απάντηση του Ινστιτούτου επιβεβαιώνεται απλά ότι, από το 2003 η Γεωμετρία δεν διδάσκεται στη Γ’ Λυκείου και από το 2018 δεν εξετάζεται από τη Β’ Λυκείου και μετά, ούτε βέβαια αποτελεί εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές.
Το βασικό ερώτημα που χρειάζεται να απαντηθεί, είναι: μπορούν άραγε οι σημερινοί μαθητές να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους στα μαθηματικά, στη φυσική, τη μηχανική, το σχέδιο, την πληροφορική, χωρίς να εξετάζονται στη Γεωμετρία;
VΙ. Θέματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος – Συνεργασία με Επιτρόπους P. Gentiloni και E. Ferreira
Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής συζήτησα, στις 10 Σεπτεμβρίου 2020 μέσω τηλεδιάσκεψης, με τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας της Γερμανίας κ.κ. Klaus Ernst και Matthias Heider αντίστοιχα, τις προτεραιότητες της Γερμανικής Προεδρίας στην ΕΕ το β’ εξάμηνο 2020, που συνοψίζονται στην αντιμετώπιση της πανδημίας, στην προώθηση των ΑΠΕ, ιδίως των υπεράκτιων αιολικών, την προώθηση της χρήσης υδρογόνου.Στην εισήγησή μου επεσήμανα αρχικά ότι το Ελληνο-Γερμανικό Οικονομικό Φόρουμ που εγκαινιάστηκε από την κα Merkel και τον κ. Μητσοτάκη στο Βερολίνο τον περασμένο Μάρτιο, ανοίγει τον δρόμο για την προσέλκυση νέων γερμανικών επενδύσεων στη χώρα μας. Επίσης, αναφέρθηκα σε τρία ζητήματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος: (α) στον μηχανισμό ιδίων πόρων για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της Ε.Ε., (β) στις ευρωπαϊκές πολιτικές στον τομέα της φορολογίας και (γ) στη θέσπιση του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης.Ο κ. Ernst ανέφερε ότι στο πλαίσιο του διεθνούς ανταγωνισμού της Ευρώπης με ΗΠΑ και Κίνα, η γερμανική Προεδρία έχει θέσει ως προτεραιότητα την ψηφιακή αναβάθμιση της ευρωπαϊκής οικονομίας διασφαλίζοντας, μέσα από συμφωνίες σε παγκόσμιο επίπεδο, τη δίκαιη φορολόγηση των ψηφιακών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Κατά τον κ. Heider η Ευρώπη υστερεί σε σχέση με άλλες χώρες αναφορικά με τη μετάβαση στην ψηφιακή οικονομία. Τόνισε δε ότι η Γερμανία τάσσεται υπέρ των κανόνων ελέγχου και φορολογικής διαφάνειας για τις ψηφιακές «πλατφόρμες», που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να μην στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός.
Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών συνεργάζομαι με τους Επιτρόπους Οικονομικών κ. Paolo Gentiloni και Συνοχής κα Elisa Ferreira. Έχω ζητήσει να εξεταστεί το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας πιλοτικής ομάδας (Task Force) για τις ευρωπαϊκές χώρες του Νότου, που θα συντονίζεται από το Γραφείο Gentiloni (αρμόδια κα Aliénor Margerit), (συνημμένα έγγραφα), που θα αλληλεπιδρά ενεργά με την Task Force που ορίστηκε πρόσφατα για να βοηθήσει τα κράτη μέλη στην εφαρμογή των εθνικών σχεδίων για ανάκαμψη, στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού Σχεδίου Ανάκαμψης», το οποίο θα διευθύνει η κα Céline Gauer, Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας της Επιτροπής.
Πιστεύω ότι ο στόχος της παροχής, στις χώρες της νότιας Ευρώπης, αξιόπιστων διαχειριστικών εργαλείων βάσει του ευρωπαϊκού δικαίου (όπως ο ΕΟΕΣ και άλλοι), αντιπροσωπεύει τον καλύτερο τρόπο για να καταστούν οι τεράστιοι χρηματοοικονομικοί πόροι που διατίθενται αποτελεσματικοί και ελεγχόμενοι. Ενεργή συμμετοχή σε αυτή την κατεύθυνση θα έχει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιφερειών. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργάζομαι με τον Πρόεδρό της κ. Απ. Τζιτζικώστα. Τέλος, επισημαίνω ότι η συνεργασία μου με Φορείς του Νομού, αλλά και σε εθνικό επίπεδο (Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια, Σύλλογοι, κ.α.) και η αμφίδρομη επικοινωνία μου με τους συμπολίτες μας είναι συνεχής, παρά τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργεί η πανδημία του Covid-19.
Σας ευχαριστώ θερμά.»