Προβάλλοντας μια βαθιά εμπειρία Ηπείρου
Παραπάνω από 20 χρόνια τώρα ήταν που ξεκίνησε αυτό που αποκαλούμε σήμερα προώθηση ενός τουριστικού «προορισμού» μέσα από μία ενιαία αντίληψη προβολής του τόπου.
Θυμάμαι σε μία παρουσίαση που συζητάγαμε πώς ο επισκέπτης που θα φτάνει με ένα κρουαζιερόπλοιο στην Ηγουμενίτσα θα μπορεί να φτάσει και ως την αρχαία Δωδώνη ή να μπορεί να προμηθευθεί ένα τοπικό τσίπουρο. Από τότε λίγο πολύ και εδώ στον τόπο μας και σε όλη τη χώρα ένα τέτοιο μοντέλο προσπαθούμε να προωθήσουμε για τον τουρισμό μας. Παρ’ όλα αυτά, το πιο ισχυρό πλεονέκτημα του τουρισμού της χώρας μας παραμένει το δίδυμο «ήλιος και θάλασσα», ας το αναγνωρίσουμε.
Η προσπάθεια να έχει έναν τόπος μια ταυτότητα που να προσελκύει το ενδιαφέρον του επισκέπτη είναι και ευγενής, εμπεριέχει δηλαδή μία αυθεντική αξία, είναι όμως και δόκιμη ανταγωνιστικά, στην αγορά του τουρισμού. Μπορεί να γίνει μία εμπορική υπηρεσία, κάτι που γνωρίζουμε και από άλλες χώρες προφανώς.
Κι έτσι, μέσα από τέτοια πλαίσιο μπορούμε να προσεγγίζουμε και προσπάθειες όπως αυτήν για το σήμα της Ηπειρώτικης Γαστρονομίας με τη συνεργασία τοπικών φορέων.
Απαιτούνται όμως και άλλα πράγματα πολλά προφανή, κάποια λιγότερο προφανή αλλά πολύ αναγκαία. Για παράδειγμα χρειάζεται και ο επισκέπτης να είναι εκπαιδευμένος στην αναζήτηση νέων εμπειριών, να έχει ο ίδιος τις αξίες αναγνώρισης της ταυτότητας ενός τόπου που επισκέπτεται. Που σημαίνει ότι προϋπάρχει μία διαδικασία που ενδυναμώνει ένας τόπος αναδεικνύοντας όλον τον πλούτο του και όχι μόνο ότι έχει «πέραση» στην συγκυρία ή ότι είναι εύκολο προς κατανάλωση, αλλά και ότι το σύνολο των παραγόντων από τους κατοίκους ως τις δημόσιες υπηρεσίες ή τις επιχειρήσεις του τόπου συνδιαμορφώνουν ένα κοινό πλαίσιο αξιών, ένα ήθος και ένα περιεχόμενο που καταλήγει σε αυτό που αποκαλούμε «ταυτότητα».
Τυριά, κρασιά ή ξεχωριστά έθιμα έχουν χιλιάδες τόπου σε όλον τον κόσμο. Γιατί όμως έχουν ενδιαφέρον για να τα γνωρίσουμε; Γιατί έχει κάποιο νόημα να τα προβάλλουμε; Η απάντηση είναι γιατί εμπεριέχουν κάτι βαθύτερο, ότι προσφέρουν μία μοναδική εμπειρία που ανοίγει έναν διάλογο και δημιουργεί μία συνάφεια με βαθύτερες ανάγκες ενός ανθρώπου. Αυτό τον βαθύ δεσμό θέλουμε να δημιουργήσουμε όταν προβάλλουμε τον τόπο μας. Κι αυτό εννοούμε ακόμα όταν μιλάμε για την Ήπειρο. Μπορούμε άραγε να το κάνουμε πράξη;
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ
Από την εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» στις 21-03-2025