Το μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων διευρύνεται και πάλι στην Ήπειρο. Προς ιδιωτικοποίηση βρίσκονται βασικές υποδομές που αφορούν την περιοχή, όπως το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας και η Εγνατία Οδός ενώ προς τη λύση της παραχώρησης οδεύει και η επέκταση της Ιόνιας προς Κακαβιά, αν πάρει ποτέ το πράσινο φως ως έργο. Η κατάσταση αυτή μοιάζει με αντίστοιχες πολιτικές προ του 2015 ενώ κατά την περίοδο του 2015-2019 η κυβέρνηση Τσίπρα έδειξε μία τάση να αλλάξει τη μέθοδο παραχωρήσεων και δεν προχώρησε σε κινήσεις.
Για τη σημερινή κυβέρνηση, οι ιδιωτικοποιήσεις προσεγγίζονται ως μία μέθοδο προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων, ως βάση για επενδύσεις. Η αξιοποίηση δημόσιων υποδομών, όπως πχ έγινε με τα περιφερειακά αεροδρόμια, μέσα από επενδύσεις ιδιωτικών εταιριών είναι ένα μοντέλο διεθνώς δοκιμασμένο ήδη από τη δεκαετία του ’80.
Όλη αυτή η συζήτηση όμως έχει πάντα στο επίκεντρό της, μόνο το οικονομικό κομμάτι. Τι γλυτώνει από κόστος συντήρησης το Δημόσιο, τι εισέρχεται ως επένδυση στη χώρα. Ισχυρός πάντα ο οικονομικός παράγοντας στην αγορά, υπερισχύει άλλων. Αυτός όμως ο παράγοντας που υποχωρεί είναι η δυνατότητα στρατηγικού σχεδιασμού της χώρας.
Μοιάζει όλο και περισσότερο η ανάπτυξη της χώρας μας και ο σχεδιασμός της για το μέλλον να εξαρτάται από τις ιδιωτικές επενδύσεις. Κι αυτό μπορεί να είναι εύλογο για μία χώρα με μεγάλα προβλήματα στην οικονομία της όπως και η δική μας με μεγάλα ελλείμματα στα ταμεία της, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα πρέπει και να παραδοθεί σε αλλότριους σχεδιασμούς. Είναι άλλο να ελκύεις, να μοχλεύεις πόρους εκεί που δεν έχεις, όπως έγινε για παράδειγμα στους οδικούς άξονες και άλλο να φέρνεις προς πώληση κάθε αξιόλογη δημόσια υποδομή, η οποία ας μην το ξεχνάμε κατασκευάστηκε με μεγάλους επίσης δημόσιους πόρους, εθνικούς και ευρωπαϊκούς. Πού συνεπώς είναι η ισορροπία; Και ακόμα περισσότερο, έχει σχέδιο σήμερα η Πολιτεία για την ανάπτυξη των υποδομών της τα επόμενα 50 χρόνια και πώς θα τα χρηματοδοτήσει; Γιατί με ευκολία πουλάς τα λιμάνια σήμερα ή λες με άνεση ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τρένο στην Ήπειρο.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ