Μέσα σε μερικές ημέρες από όταν ανακοινώθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης να φέρει μέτρα στους χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας που θα διευκρινίζουν αν είναι για εμβολιασμένους και μη, και πώς, έρχεται ο κόσμος της αγοράς και παρουσιάζει τα προβλήματα. Γιατί είναι πολύ δύσκολο για τους καταστηματάρχες να τρέξουν μία κατάσταση σε «αμιγείς» και «μεικτούς» χώρους, την ώρα μάλιστα που δεν έχουν καν εξασφαλισμένο ότι θα υπάρχουν και πελάτες.
Γιατί όπως είπαμε από την πρώτη ημέρα το ζήτημα έχει να κάνει πρωτίστως με την ψυχολογία και τη διάθεση του κόσμου και όχι με το αν θα λειτουργήσει μία τεχνολογική εφαρμογή που θα αναγνωρίζει το πάσο εμβολιασμού του πελάτη στην είσοδο.
Και η ψυχολογία επηρεάζεται από το περιβάλλον και το κλίμα. Και πώς να είναι καλό το κλίμα όταν ανεβαίνουν τα κρούσματα και αυξάνει η ανησυχία για την πορεία της νόσου. Και είναι πρόβλημα που για μια ακόμα φορά αυξάνει και όλη αυτή η ένταση με δηλώσεις αρμοδίων και αναρμοδίων, υπουργών, ειδικών μέσα ή έξω από την επιτροπή. Να τις βάλουμε τις μάσκες στον δρόμο ή όχι, να πάμε διακοπές ή όχι, θα μας ελέγξουν αν περάσουμε τα όρια του νομού ή όχι.
Μέσα σε όλο αυτό το χαμό, οικείο και από άλλες περιόδους όλο το προηγούμενο διάστημα, πώς να ακουστεί άραγε το βασικό συμπέρασμα ότι τα εμβόλια δουλεύουν, όπως δείχνει η εμπειρία χωρών με προχωρημένο εμβολιαστικό πρόγραμμα.
Σε αυτή τη φάση η κυβέρνηση οφείλει να στρέψει το ενδιαφέρον της σε ένα μόνο καθαρό μήνυμα: «Εμβολιαστείτε». Όχι γενικώς γιατί κάνουν καλό τα εμβόλια, αλλά γιατί φαίνεται αποδεδειγμένα ότι λειτουργούν προστατευτικά από βαριά νόσηση στον ευρύ πληθυσμό. Αν καταφέρει να εξασφαλίσει μεγάλες ποσότητες εμβολίων και πολλά δωρεάν τεστ,τότε κάτι θα καταφέρει η κυβέρνηση.
Αν πάλι έχει όρεξη να ανοίξει ζήτημα κλεισίματος περιφερειακών ή γειτονικών νοσοκομείων σε μία περιοχή, θα είναι μία άλλη συζήτηση πολύ μακριά από τις ανάγκες του τόπου και της κοινωνίας.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ