Η ανακοίνωση των βάσεων για τις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2020 αποτέλεσε ένα λυτρωτικό φινάλε μίας πολύ δύσκολης και περίεργης χρονιάς. Δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε καν το πόση σημαντική ήταν φέτος η εμφάνιση της πανδημίας και η καραντίνα, γεγονότα πρωτόγνωρα που μας επηρέασαν όλους.
Γι’ αυτό και κανείς δεν πρέπει να μπαίνει με ελαφρότητα στη θέση των παιδιών και να κάνει αξιολογήσεις για τις επιδόσεις των παιδιών. Έκαναν ό,τι μπορούσαν, στις συνθήκες που βρέθηκαν.
Υπό αυτό το πρίσμα, η γενικευμένη πτώση των βάσεων, δεν μπορεί να αποδώσει την πλήρη εικόνα των χαρακτηριστικών που είχε η συμμετοχή των αποφοίτων του Λυκείου στις εξετάσεις. Γιατί καταγράφηκε επιπλέον και αύξηση σε πολλές σχολές, κάτι που δεν ερμηνεύεται μόνο με το δίπολο «διάβασαν- δεν διάβασαν» τα παιδιά. Ενώ και αυτή καθ’ αυτή η πτώση διαφέρει από πεδίο σε πεδίο. Αλλού μπορεί να δείχνει την έλλειψη ενδιαφέροντος για μία σχολή, αλλού το υψηλό ενδιαφέρον, όπως για τις Ιατρικές, στις οποίες όμως ήταν μικρότερος ο αριθμός των αριστούχων με επίδοση άνω του 18.
Αυτή η διπλής ανάγνωσης εικόνα μπορεί να διαβαστεί χαρακτηριστικά στην περίπτωση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο ακολουθεί τις γενικές τάσεις (πχ πτώση της Ιατρικής) όμως παρουσιάζει και μία αξιοσημείωτη αύξηση στην Αρχιτεκτονική που είναι νέο Τμήμα ή το Μουσικών Σπουδών για το οποίο κάποτε κάποια κυβερνητικά σχέδια έβλεπαν το κλείσιμό του.
Προφανώς και τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και των άλλων πανεπιστημίων της χώρας που έχουν χαμηλές βάσεις πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους με την απαραίτητη κρατική στήριξη ώστε να είναι ελκυστικά στις επιλογές των υποψηφίων. Και για να μην είναι ευάλωτα, σε πιθανά σχέδια που θα προβλέπουν μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων, εφαρμογή της βάσης του 10 και άλλα αντίστοιχα μέτρα που θα επιδιώκουν τη μείωση των μεγεθών των ελληνικών πανεπιστημίων. Τότε όμως θα τεθούν και άλλα πιο δύσκολα ερωτήματα για τους κυβερνώντες, οι οποίοι θα κληθούν να απαντήσουν στο πού θα πρέπει να συνεχίσουν τις σπουδές τους το ένα τρίτο των υποψηφίων που μένουν κάτω από το 10.
Γιατί μην ξεχνάμε, ότι και τα πανεπιστήμια μία βαθμίδα εκπαίδευσης είναι. Και το κράτος οφείλει να μεριμνά για το σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων.
+ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ. Με την προφανή ανάγκη τήρησης όλων των μέτρων, ας μην αφήσουμε και την ευκαιρία για επαφή από κοντά με ωραίες προτάσεις πολιτισμού αυτές τις ημέρες. Υπάρχει τρόπος και μία εκδήλωση να παρακολουθήσουμε και αποστάσεις να κρατάμε, συν τις μάσκες που είναι υποχρεωτικές. Ο πολιτισμός μας μαθαίνει και το πώς δεν θα το βάλουμε κάτω και θα συνεχίσουμε την κοινωνική μας ζωή με αίσθημα ευθύνης.
– ΕΠΑΦΗ. Ήδη από χτες άρχισαν τα τηλέφωνα φίλων που ενδιαφέρονται να βρουν σπίτι για το παιδί τους που περνάει στα Γιάννενα. Και αναρωτιέσαι, τόσα χρόνια πέρασαν και ακόμα δεν βρέθηκαν μερικοί σύγχρονοι τρόποι ενημέρωσης όπως ψηφιακή λίστα αγγελιών, τηλεφωνικά κέντρα ενημέρωσης όσων φτάνουν πρώτη φορά στην πόλη κλπ. Πανεπιστήμια και Δήμοι πρέπει αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους για την πρώτη επαφή με τους νέους φοιτητές.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ