Αυτές οι νέες διαβάσεις με τους κυβόλιθους που άρχισαν να κατασκευάζονται στην πόλη δεν έχουν μόνο το πλεονέκτημα της αντοχής στη φθορά. Εισάγουν και μία άλλη αντίληψη για τον δρόμο. Γιατί εμείς έχουμε συνηθίσει ότι δρόμος σημαίνει άσφαλτος για να τρέχουν τα αμάξια. Δεν έχουμε αφομοιώσει την εικόνα του δρόμου που χωράει και ποδήλατα, αστικά λεωφορεία ή τραμ. Ούτε ότι ένας δρόμος δίνει προτεραιότητα στον πεζό. Για αυτό άλλωστε παιδευόμαστε ακόμα με διαβάσεις αφού έχουν ή δεν έχουν καλή διαγράμμιση η τάση είναι να μην τις σέβονται οι οδηγοί- αν και κάτι φαίνεται να αλλάζει τελευταία.
Και υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, ακόμα και τις πιο μικρές, οι δρόμοι έχουν γίνει πολύπλοκοι στη δομή ώστε να υποστηρίζουν τη βιώσιμη μετακίνηση και την καλή σχέση με τον πολίτη.
Σε συνοικίες για παράδειγμα οι δρόμοι στις γειτονιές έχουν κυβόλιθους ώστε να κατανοεί ο οδηγός ότι εισέρχεται σε περιοχή κατοικίας ενώ οι πινακίδες μπορεί να δείχνουν χαμηλότερα όρια ταχύτητας. Και η προτεραιότητα στις διασταυρώσεις υπέρ των ποδηλάτων γίνεται και για να κόβει ταχύτητα το αυτοκίνητο.
Η πόλη πρέπει να γίνει πολύμορφη με γνώμονα όμως κάτι απλό: Να κάνει τη ζωή εύκολα σε όλους.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ