Όσο κι αν θέλουμε να λέμε εδώ στην Ήπειρο ότι έχουμε πάει ένα βήμα παρακάτω, έρχεται η πραγματικότητα και μας υπενθυμίζει ότι είμαστε ακόμα πίσω. Δεν είναι τυχαίο ότι συζητάμε για αεροδρόμια, πτήσεις, τρένα και οδικούς άξονες. Δεν το κάνουμε γιατί είμαστε παρωχημένοι και δεν ξέρουμε πχ τι σημαίνει ψηφιακή διασύνδεση ούτε από κάποια εκδικητικότατα που μας είχαν ξεχάσει μετά τον πόλεμο. Οι συγκοινωνίες, οι συνδέσεις, οι μετακινήσεις, είναι ένα από τα κομβικά σημεία σήμερα της βιωσιμότητας μίας περιοχής και βάση για κάθε αναπτυξιακό σχέδιο.
Μπορείς να φτιάξεις στα Γιάννενα διεθνές κέντρο τεχνολογίας, αλλά κάπως πρέπει να μετακινείται αυτός ο κόσμος που φιλοδοξείς να προσελκύσεις. Όπως και δεν γίνεται όλη η Ευρώπη να συζητά για σιδηροδρομικές συνδέσεις και εσύ, στην άκρη του χάρτη να περιορίζεσαι σε οδικούς άξονες, για τους οποίους ήδη εδώ και πολλά πολλά χρόνια έχει φανεί ότι θα είναι πλήρως λειτουργικοί μόνο όταν συνδεθούν με διευρωπαϊκά δίκτυα.
Το ερώτημα που έρχεται όμως πάντα, δήθεν για να μας προσγειώσει, είναι το «πού θα βρεθούν τα λεφτά;». Η απάντηση είναι και εύκολη και δύσκολη. Θα βρεθούν εκεί που βρέθηκαν για την Ιόνια Οδό και την Εγνατία. Θα βρεθούν όπως βρέθηκαν για το Αεροδρόμιο που επί δεκαετίες μας έλεγαν ότι δεν είναι χρήσιμο «αφού υπάρχει το Άκτιο». Θα βρεθούν όπως βρέθηκαν για τον «Μεγάλο περίπατο» της Αθήνας ή όπως θα βρεθούν για την υποθαλάσσια σύνδεση της Σαλαμίνας.
Το ερώτημα δεν είναι όμως αυτό. Είναι το «γιατί χρειαζόμαστε τις συνδέσεις;». Τις χρειαζόμαστε, όχι μόνο εμείς στην Ήπειρο, αλλά όλος ο κόσμος, γιατί έχουν ανοίξει τα σύνορα, γιατί έχουν ενοποιηθεί οι αγορές, γιατί έχει διευρυνθεί το πεδίο των ανταγωνισμών, αλλά και των ευκαιριών για όλους στον πλανήτη. Κι αν θέλει ένα κεντρικό κράτος να κάνει ιεραρχήσεις, οφείλει πρώτα από όλα να δώσει βάρος στην ισόρροπη ανάπτυξη και στο άνοιγμα των ευκαιριών για όλους παντού. Εκεί θα κριθεί και το σημερινό κράτος και όχι από το πώς θα αποσιωπήσει και θα περάσει στα κρυφά, πώς ξέχασαν μία ολόκληρη περιφέρεια από το Ταμείο Ανάκαμψης.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ