Τετάρτη 27.03.2024
More

    Ταξίδια εκδίκησης: Μια νέα μόδα κατακλύζει τον πλανήτη καθώς υποχωρεί η πανδημία

    Ο κορωνοϊός ματαίωσε ταξίδια και μας έκλεισε στο σπίτι. Τώρα, μια νέα τάση «ανατέλλει»

    Καθώς όλο και περισσότερες χώρες ανοίγουν ξανά τα σύνορά τους στους πρόθυμους τουρίστες, μια νέα, απρόσμενη και μοντέρνα φράση κάνει την εμφάνισή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «ταξίδια εκδίκησης.»

    Ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί για μία πληθώρα σεναρίων – από τις οικογενειακές επανενώσεις έως τις διακοπές σε μακρινά μέρη και επιστροφές σε αγαπημένους προορισμούς.

    Ο όρος «εκδίκηση» έχει γενικά αρνητική χροιά, που έρχεται σε αντίθεση με το συναίσθημα της χαράς και τον ενθουσιασμό που έχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι, όταν πηγαίνουν τις διακοπές μετά από δύο και πλέον χρόνια εγκλεισμού.

    Αλλά, όπως εξηγεί το CNN, η ιδέα του «ταξιδιού εκδίκησης» αφορά περισσότερο την αγάπη για το ταξίδι παρά την προσδοκία ότι ένας συγκεκριμένος προορισμός θα μας βοηθήσει να «πάρουμε εκδίκηση» για τον χαμένο χρόνο.

    Ίσως πάλι ένα «ταξίδι εκδίκησης» μπορεί να ερμηνευτεί ως έμμεση, απρόσωπη ρεβάνς από την πανδημία και την Covid.

    Το «ταξίδι εκδίκησης» είναι μια φράση που προέκυψε το 2021, όταν ο κόσμος άρχισε να ξανανοίγει και οι άνθρωποι αποφάσισαν να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο», λέει η Erika Richter, αντιπρόεδρος της Αμερικανικής Εταιρείας Ταξιδιωτικών Συμβούλων (ASTA).

    Ένας από τους λόγους του προβλήματος είναι ότι δεν υπάρχει ένας καλός τρόπος για να περιγράψει κανείς την επικρατούσα ταξιδιωτική διάθεση σε όλο τον κόσμο. Η φράση «μεταπανδημικά ταξίδια» δεν είναι αρκετά ακριβής, καθώς η πανδημία δεν έχει τελειώσει σε πολλά μέρη. Διαφορετικές χώρες και περιοχές λειτουργούν με διαφορετικά χρονοδιαγράμματα, με ορισμένες να καταργούν όλα τα προληπτικά μέτρα εισόδου, ενώ άλλες να παραμένουν αυστηρά ελεγχόμενες ή ακόμη και κλειστές για τους ξένους επισκέπτες.

    Η Richter συμφωνεί με το γενικότερο συναίσθημα πίσω από την έννοια, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιεί τον όρο «ταξίδι εκδίκησης».

    «Είναι ένας άλλος τρόπος να πούμε: “Η ζωή είναι σύντομη. Θέλω να κλείσω αυτό το ταξίδι. Θέλω να περάσω περισσότερο χρόνο με την οικογένειά μου. Θέλω να συνδεθώ με την ανθρωπότητα και τη φύση. Θέλω να εξερευνήσω τον κόσμο και να αναζητήσω εμπειρίες που με κάνουν να νιώθω ζωντανός.»

    Δεν είναι η μόνη στον κλάδο του τουρισμού που αγωνίζεται να καταλάβει πώς πρέπει να μιλήσει για τα «ταξίδια εκδίκησης» ως τάση.

    «Δεν νομίζω ότι η λέξη “εκδίκηση” είναι κατάλληλη για αυτό που πρέπει να είναι τα ταξίδια», λέει στο CNN Travel ο Rory Boland, εκδότης του περιοδικού “Which?” που θεωρεί το «ταξίδι εκδίκησης« έναν άσχημο όρο. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι η φράση έχει γίνει δημοφιλής

    «Αυτό που προσπαθεί να περικλείσει, νομίζω, είναι η επιθυμία που έχουν πολλοί άνθρωποι να ταξιδέψουν ξανά, να δουν νέα μέρη και να γνωρίσουν νέους ανθρώπους, μετά από μια περίοδο που τους φάνηκε στατική και θλιβερή».

    Οι άνθρωποι που το κάνουν

    Είτε χρησιμοποιούν τον όρο «ταξίδι εκδίκησης» είτε όχι, πολλοί ταξιδιώτες αναφέρουν ότι κάνουν το πρώτο τους μεγάλο ταξίδι από την αρχή της πανδημίας. Η Deborah Campagnaro, η οποία ζει στη Βρετανική Κολομβία του Καναδά, είναι μία τέτοια περίπτωση.

    Μέσα στην πανδημία, συνταξιοδοτήθηκε από την δουλειά της στις επενδυτικές υπηρεσίες, που ασκούσε επί 30 και πλέον χρόνια. Όλο αυτόν τον καιρό, ανυπομονούσε να κάνει παρατεταμένες διακοπές με τον σύζυγό της. Το ζευγάρι είχδ πάει σε ένα ταξίδι στο Νεπάλ το 2016 για να περπατήσει το Annapurna Circuit, μια απαιτητική πεζοπορία μέσα από μερικές από τις υψηλότερες κορυφές της χώρας.

    Τους άρεσε τόσο πολύ το ταξίδι που είχαν προγραμματίσει να ξαναπάει στο Νεπάλ, αυτή τη φορά με ειδικά διαμορφωμένο δρομολόγιο. Οι αποκλεισμοί που σχετίζονται με την πανδημία και οι καιρικές δυσκολίες σήμαιναν ότι έπρεπε να το αναβάλουν πολλές φορές. Τελικά, επιβεβαίωσαν τα εισιτήρια και τις κρατήσεις για τον Σεπτέμβριο του 2022.

    Η Campagnaro και ο σύζυγός της προτιμούν να μένουν περισσότερο σε έναν τόπο και να συλλέγουν εμπειρίες αντί να διαμένουν σε «φανταχτερά» θέρετρα. Θα μείνουν στο Νεπάλ για έναν ολόκληρο μήνα και μερικές ημέρες στην παραλίμνια πόλη Pokhara.

    «Αυτό δεν θα το κάναμε παλιότερα», λέει για το επιπλέον ταξίδι. Απλώς το κάνουμε τώρα επειδή μπορούμε. Είναι πολύ, πολύ ωραίο ξεκουραστούμε εκεί μετά από μια πεζοπορία.»

    Η Brittney Darcy, κάτοικος του Rhode Island, ανυπομονεί επίσης για ένα ταξίδι που ματαιώθηκε λόγω της πανδημίας. Η 26χρονη ονειρευόταν να πάει στο Παρίσι από τότε που ήταν μικρό κορίτσι και έβλεπε την αγαπημένη της ταινία “Sabrina”. Όμως το προγραμματισμένο για το καλοκαίρι του 2020 ταξίδι με τον φίλο της ακυρώθηκε όταν ξέσπασε η νόσος Covid-19.

    Τώρα, τελικά επαναπρογραμμάτισε τις διακοπές των ονείρων της – αλλά με περισσότερες στάσεις και κάποιες επιπλέον πολυτέλειες. Αντί για πέντε ημέρες στο Παρίσι, θα περάσει δύο εβδομάδες στο εξωτερικό στη Γαλλία και την Ιταλία.

    «Έκανα ένα ταξίδι στη διάρκεια του Covid, αλλά δεν ήταν αρκετό και πάντα ήθελα να πάω στο Παρίσι και την Ιταλία και δεν έχω πάει ποτέ. Είμαστε νέοι και γιατί όχι;» δήλωσε στο CNN.

    Τα χρήματα που εξοικονόμησε από το γεγονός ότι δεν ταξίδευε για δύο χρόνια μπορούν να της εξασφαλίσουν κάποια επιπλέον πολυτέλεια για τις διακοπές της. Αντί να κάνουν ενδιάμεση στάση στην Ισλανδία ή την Ιρλανδία, η Darcy και ο φίλος της πλήρωσαν περισσότερα για μια απευθείας πτήση από τη Βοστώνη.

    Η Darcy παραδέχεται ότι δεν είχε ακούσει ποτέ τον όρο «ταξίδι εκδίκησης», αλλά μόλις τον άκουσε ένιωσε πως ήταν ο τέλειος όρος για να το ταξίδι της στην Ευρώπη. «Η Covid με έκανε λιγότερο λιτή. Ζούμε μόνο μία φορά, οπότε θα μπορούσα κάλλιστα να ξοδέψω τα χρήματά μου σε εμπειρίες.»

    «Αναπλήρωση» του χαμένου χρόνου

    Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: καθώς τα εμβόλια βγαίνουν και οι ταξιδιωτικοί προορισμοί ξανανοίγουν, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ανυπομονούν να ξαναφύγουν.

    Η εταιρεία ταξιδιωτικών κρατήσεων Expedia παρακολουθεί δεδομένα διαδικτυακών αναζητήσεων που σχετίζονται με τα ταξίδια και τον τουρισμό. Το 2021, η μεγαλύτερη αύξηση στη μέση επισκεψιμότητα ταξιδιωτικών αναζητήσεων – 10% – σημειώθηκε τον Μάιο, την εβδομάδα μετά την ψηφοφορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παράταση της σύμβασης με την Pfizer και την έγκριση του εμβολίου για χρήση σε εφήβους.

    Η έρευνα της Expedia διαπίστωσε ότι το 60% των καταναλωτών είχε σχέδια να ταξιδέψει στο εσωτερικό και το 27% να ταξιδέψει διεθνώς το 2022. Και πολλοί από αυτούς τους ταξιδιώτες είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για διακοπές από ό,τι θα έκαναν στο παρελθόν.

    Δύο χρόνια παραμονής στο σπίτι σημαίνει ότι κάποιοι έχουν μαζέψει χρήματα και μπορούν τώρα να σπαταλήσουν σε ένα πιο πολυτελές ξενοδοχείο, ένα αεροπορικό εισιτήριο πρώτης θέσης ή μια δαπανηρή εμπειρία που θα ζήσουν μια φορά στη ζωή τους.

    Επιπλέον, όλο και περισσότερες εταιρείες έχουν αλλάξει μόνιμα τις πολιτικές τους για την απομακρυσμένη εργασία μετά την πανδημία.

    Μια έρευνα της Pew που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο έδειξε ότι το 60% των εργαζομένων με θέσεις εργασίας που μπορούν να γίνουν από το σπίτι δήλωσαν ότι θα ήθελαν να εργάζονται από το σπίτι όλο ή τον περισσότερο χρόνο όταν τελειώσει η πανδημία.

    Για ορισμένους ανθρώπους, η εργασία από το σπίτι δεν σημαίνει απαραίτητα από το σπίτι – θα μπορούσε να σημαίνει να δοκιμάσουν ένα Airbnb σε μια άλλη χώρα και να περάσουν αρκετές εβδομάδες εκεί συνδυάζοντας εργασία και ταξίδι.

    Ορισμένοι προορισμοί φλερτάρουν ανοιχτά τους απομακρυσμένους εργαζόμενους. Νησιά της Καραϊβικής, όπως τα Μπαρμπάντος και η Ανγκουίλα, προσφέρουν βίζες ειδικά για τηλε-εργαζόμενους ή «ψηφιακούς νομάδες» θέλοντας να ενισχύσουν τον τουρισμό.

    Ένας από τους ανθρώπους που λαμβάνουν μέρος στην τάση αυτή είναι η Christie Hudson, επικεφαλής των δημοσίων σχέσεων της Expedia, η οποία εργάστηκε για την έρευνα ταξιδιών της εταιρείας.

    «Ειλικρινά, δεν εξεπλάγην, επειδή τα ευρήματα είχαν άμεση σύνδεση και με τα δικά μου συναισθήματα» λέει η ίδια. «Κατά τη διάρκεια της τελευταίας μου απόδρασης σε Σαββατοκύριακο, πήγα αρκετές φορές στο σπα και αναβάθμισα τα εισητήρια της πτήσης μας για την πρώτη θέση. Ένιωσα ότι το άξιζα».

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ