Τη σχέση του πράσινου με τη νοημοσύνη των παιδιών μελέτησε ομάδα ερευνητών από το Βέλγιο
Τη σχέση του πράσινου με τη νοημοσύνη των παιδιών μελέτησε ομάδα ερευνητών από το Βέλγιο, υπερθεματίζοντας στο πλήθος ευρημάτων που έχουν αναδείξει τη συμβολή της φύσης στην καλή πνευματική υγεία των παιδιών
Μια ομάδα ερευνητών από διάφορα ιδρύματα του Βελγίου διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε περιοχές φτωχές σε πράσινο έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να σημειώσουν χαμηλό σκορ σε τεστ νοημοσύνης. Στη μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο PLOS Medicine, οι ερευνητές αναλύουν τα στοιχεία σχετικά με το ρόλο της φύσης στην παιδική ευφυΐα.
Η συγκεκριμένη σχέση δεν απασχολεί πρώτη φορά την επιστημονική κοινότητα. Παλαιότερες μελέτες είχαν αναδείξει την αρνητική επίπτωση της ανατροφής σε περιοχές με λιγότερο πράσινο, με τα παιδιά να παρουσιάζουν περισσότερα γνωστικά προβλήματα σε σχέση με όσα μεγαλώνουν σε περιοχές με έντονη την παρουσία του στοιχείου της φύσης. Άλλη έρευνα, είχε διαπιστώσει πως οι πράσινοι χώροι και τα δέντρα στα σχολεία μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας στα παιδιά.
Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές συνέλεξαν στοιχεία σχετικά με την παιδική νοημοσύνη από τη βάση δεδομένων East Flanders Prospective Twin Survey, ένα μητρώο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο μιας έρευνας για πολλαπλές γεννήσεις στην Ανατολική Φλάνδρα του Βελγίου. Τα δεδομένα αφορούσαν 600 περίπου παιδιά ηλικίας 10 έως 15 ετών. Επιπλέον, έλαβαν δορυφορικές φωτογραφίες των περιοχών διαμονής των παιδιών, ώστε να εντοπίσουν πάρκα, μεγάλες εκτάσεις καλυμμένες με γκαζόν και άλλους χώρους πρασίνου.
Κατά τη σύγκριση των παιδιών σε σχέση με την απόστασή τους από τους χώρους πρασίνου, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που ζούσαν σε περιοχές με λίγο πράσινο (3% λιγότερο από ό, τι για τις πιο πράσινες γειτονιές) σημείωσαν κατά μέσο όρο 2,6 βαθμούς χαμηλότερα. Πρέπει εδώ να υπογραμμιστεί ότι οι διαφορές δεν συνδέονταν με το οικονομικό τους επίπεδο. Τα παιδιά από πλούσιες περιοχές παρουσίασαν εξίσου χαμηλή απόδοση σε σχέση με τα παιδιά των φτωχότερων περιοχών όταν το πράσινο απουσίαζε από τη γειτονιά. Επιπροσθέτως, η μείωση ήταν πιο αισθητή για τα παιδιά που είχαν εκ γενετής χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης.
Οι ερευνητές συνέκριναν επίσης τα παιδιά αναφορικά με δυσκολίες στη συμπεριφορά που σχετίζονται με την επιθετικότητα και τη διάσπαση προσοχής. Διαπίστωσαν ότι τα παιδιά των φτωχότερων σε πράσινο περιοχών πέτυχαν ξανά χαμηλότερη βαθμολογία – δύο βαθμούς χαμηλότερα, κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τις αναφορές που έδωσαν οι καθηγητές τους.
Οι ερευνητές δεν βρήκαν στοιχεία που να εξηγούν γιατί το πράσινο μπορεί να επηρεάσει το επίπεδο νοημοσύνης ενός παιδιού, αλλά μια υπόθεσή τους συνδέει την παρουσία του πράσινου στοιχείου της φύσης με μειωμένο άγχος και αυξημένη κοινωνικοποίηση. Δεν παρέλειψαν, τέλος, να αναφερθούν και σε άλλες μελέτες που έχουν καταλήξει πως η διαμονή σε περιοχές με λίγο πράσινο θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις γνωστικές ικανότητες των παιδιών.