Το ζήτημα της επιτακτικής ανάγκης να δοθεί παράταση κάλυψης των δαπανών ΟΤΑ ανταποδοτικού χαρακτήρα σε περίπτωση αδυναμίας, από λοιπά τακτικά ή ανειδίκευτα έσοδα του φορέα, έθεσε με Κοινοβουλευτική Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής Ν.Ιωαννίνων, Ιωάννης Τσίμαρης.
Ο κ. Τσίμαρης τόνισε ότι οι δήμοι μπορούν να χρησιμοποιούν έσοδα από ανταποδοτικά και πάσης φύσεως τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών τους, συμπεριλαμβανομένης της ισοσκέλισης ανταποδοτικών υπηρεσιών τους, κατά την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού τους.
Δεδομένου ότι οι υποχρεώσεις που έχουν προκύψει στους δήμους είναι αυξημένες, και παράλληλα καθίσταται υποχρεωτική η συνταγματική διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ Α’ Βαθμού, ο Βουλευτής Ιωαννίνων, ερωτά τους αρμόδιους Υπουργούς:
1. Εάν εξετάζουν το ενδεχόμενο να δοθεί παράταση για την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους 2025, η ισχύς της παρ. 2 του άρθρου 15 του Ν.4915/22, από την οποία δίνεται η δυνατότητα κάλυψης των δαπανών ανταποδοτικού χαρακτήρα σε περίπτωση αδυναμίας, από λοιπά τακτικά ή ανειδίκευτα έσοδα του φορέα.
2. Σε ποιο συγκεκριμένο πλαίσιο ενεργειών σκοπεύουν να προβούν προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι και ισοσκελισμένοι οι προϋπολογισμοί των ΟΤΑ Α’ Βαθμού ;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Κύριοι Υπουργοί,
Σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 15 του ν.4915/2022 (Α΄ 63) σε περιπτώσεις αδυναμίας κάλυψης λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών ΟΤΑ ανταποδοτικού χαρακτήρα είναι δυνατή η διάθεση ποσού από ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών και από τέλος Α.Π.Ε., Βάσει του άρθρου 30 του ν. 4917/2022 (Α΄67) κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 25/ 1975 (Α’ 74), περί της χρήσης του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, έως την 30ή.6.2022.
Οι δήμοι μπορούν να χρησιμοποιούν έσοδα από ανταποδοτικά και πάσης φύσεως τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών τους, συμπεριλαμβανομένης της ισοσκέλισης ανταποδοτικών υπηρεσιών τους, κατά την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού τους. Η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής και η σχετική απόφαση τεχνικού προγράμματος, όπου απαιτείται, αποτελούν δεσμευτική εισήγηση για την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού, η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο.
Με δεδομένο τις αυξημένες υποχρεώσεις που έχουν προκύψει στους δήμους, από την αύξηση του μισθολογίων των δημοτικών υπαλλήλων, το τέλος ταφής απορριμμάτων, το ενεργειακό κόστος που δεν αποκλιμακώθηκε και τις συγχωνεύσεις των νομικών προσώπων.
Με δεδομένο, ότι με τις διατάξεις του άρθρου 165 του ν. 4964/20222 δόθηκε παράταση ισχύος για το έτος 2023
Με δεδομένο ότι με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 5056/23 δόθηκε παράταση ισχύος για τον προϋπολογισμό του 2024
Με δεδομένο ότι δεν έχει παραταθεί για την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους 2025 η ισχύ της παρ. 2 του άρθρου 15 του Ν.4915/22,
Με δεδομένο την υποχρέωση της συνταγματικής διασφάλισης της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ Α΄Βαθμού.
Ερωτάσθε κοι Υπουργοί,
1. Εάν εξετάζετε το ενδεχόμενο να δοθεί παράταση για την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους 2025, η ισχύς της παρ. 2 του άρθρου 15 του Ν.4915/22, από την οποία δίνεται η δυνατότητα κάλυψης των δαπανών ανταποδοτικού χαρακτήρα σε περίπτωση αδυναμίας, από λοιπά τακτικά ή ανειδίκευτα έσοδα του φορέα.
2. Σε ποιο συγκεκριμένο πλαίσιο ενεργειών σκοπεύετε να προβείτε προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι και ισοσκελισμένοι οι προϋπολογισμοί των ΟΤΑ Α’ Βαθμού;