Σχεδόν ο ένας στους δύο μαθητές στην κορυφαία, κατά πολλούς, στιγμή της διαδρομής στα θρανία, τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, βρέθηκε κάτω από τη βάση. Ενας λόγος ήταν η καραντίνα η οποία, ως φαίνεται, επηρέασε τους μαθητές, και δη τους μέτρια προετοιμασμένους.
Παράλληλα, στις κακές επιδόσεις συνέβαλαν και τα δυσκολότερα θέματα σε κάποια μαθήματα, όπως η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Παιδείας, η Βιολογία, η Χημεία, η Φυσική. Για παράδειγμα στα Μαθηματικά της ομάδας Οικονομίας και Πληροφορικής οι χαμηλές επιδόσεις έχουν γίνει ο κανόνας στην ομάδα προσανατολισμού, που επιβεβαιώθηκε και φέτος. Ωστόσο, το πρόβλημα των πολύ μέτριων επιδόσεων κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ετήσιο και οφείλει να προβληματίσει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς.
Ενδεικτικά, από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Παιδείας για τις μονάδες που συγκέντρωσαν οι φετινοί υποψήφιοι της μεγαλύτερης ομάδας (οι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων που εξετάστηκαν με το νέο σύστημα) για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, προκύπτουν τα ακόλουθα:
• Το 42,43% των υποψηφίων ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών συγκέντρωσε κάτω από 10.000 μονάδες. Το ίδιο συνέβη για το 36,51% των υποψηφίων θετικών σπουδών που διεκδικούσε μία θέση σε πολυτεχνεία και σχολές θετικών επιστημών και για το 35,7% των υποψηφίων για τις σχολές υγείας.
• Η μεγαλύτερη αποτυχία καταγράφεται στους υποψηφίους για τις σχολές επιστημών οικονομίας και πληροφορικής. Εκεί το 49,6% των υποψηφίων συγκέντρωσε μονάδες κάτω από τη βάση του 10 (ή των 10.000 μονάδων).
• Στα ρετιρέ των σχολών κατεγράφησαν επίσης εντυπωσιακά στοιχεία. Για παράδειγμα κανείς υποψήφιος δεν συγκέντρωσε πάνω από 19.750 μονάδες, ενώ το 2019 τα είχαν καταφέρει 13
υποψήφιοι.
• Από 19.000 έως 19.749 μονάδες συγκέντρωσαν 131 υποψήφιοι, ενώ πέρυσι το αντίστοιχο επίτευγμα είχαν καταφέρει 298 υποψήφιοι.
Η φετινή αποτυχία αποδόθηκε και στη δυσκολία των θεμάτων αλλά και στην αλλαγή της φιλοσοφίας των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων που επέλεξαν τα θέματα. Χαρακτηριστικά, θεωρείται ότι υπήρξαν πιο συνδυαστικά θέματα, που αναδείκνυαν την κριτική σκέψη, ενώ για το άριστα απαιτούνταν και γερές βάσεις της ύλης των προηγούμενων τάξεων και όχι μόνο της Γ΄ Λυκείου. Ενδεικτικό παράδειγμα, ήταν το θέμα της έκθεσης που περιλαμβάνεται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας.
Τα στατιστικά για την κλιμάκωση των μονάδων των υποψηφίων επιβεβαιώνουν την πτωτική τάση στις βάσεις εισαγωγής, από τα ρετιρέ μέχρι και τα χαμηλά βαθμολογικά κλιμάκια. Βεβαίως, όπως κάθε χρόνο, αναμένεται να υπάρξουν μεμονωμένες διαφοροποιήσεις στις βάσεις των σχολών, οι οποίες αποδίδονται και στη ζήτηση των υποψηφίων όπως αποτυπώνεται κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Βαθμοί ειδικών μαθημάτων
Από το υπουργείο Παιδείας ανακοινώθηκε ότι οι βαθμοί των ειδικών μαθημάτων και των μουσικών μαθημάτων θα ανακοινωθούν την Παρασκευή 17 Ιουλίου μετά τη 1 μ.μ. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να βρίσκουν τη βαθμολογία τους στην ιστοσελίδα https://results.it.minedu.gov.gr πληκτρολογώντας τον 8ψήφιο κωδικό τους και τους 4 αρχικούς χαρακτήρες από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμο, σε κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες.
Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής τοποθετείται το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου.
Μικρή παράταση για μηχανογραφικό
Ενα επιπλέον Σαββατοκύριακο έχουν στη διάθεσή τους οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ πριν κλείσουν οριστικά πίσω τους το «βιβλίο» των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Και αυτό διότι χθες το υπουργείο Παιδείας έδωσε παράταση έως τη Δευτέρα για την ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου.
Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι οι υποψήφιοι θα μπορούν να οριστικοποιήσουν και να υποβάλουν το μηχανογραφικό τους έως και τη Δευτέρα 20 Ιουλίου τα μεσάνυχτα, αντί της Παρασκευής. Κατόπιν η ειδική εφαρμογή θα κλείσει και θα αρχίσουν ο έλεγχος και η επεξεργασία των προτιμήσεων των υποψηφίων. Για την υποστήριξη της υποβολής του μηχανογραφικού, όλα τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, ανεξάρτητα από την προγραμματισμένη εφημερία, θα λειτουργήσουν επιπλέον την προσεχή Δευτέρα. Αυτή την ημέρα, οι υποψήφιοι θα μπορούν να αποκτήσουν κωδικό ασφαλείας (αν δεν πρόλαβαν ή αν τον έχασαν) ή/και να αναιρέσουν το ήδη οριστικοποιημένο μηχανογραφικό, για να οριστικοποιήσουν αμέσως εκ νέου ένα άλλο.
Φέτος η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι δυσκολότερη από κάθε άλλη φορά τα τελευταία χρόνια, καθώς οι υποψήφιοι (και οι γονείς τους) εκτός από τον γρίφο των αντιστοιχιών ανάμεσα στα τμήματα ΑΕΙ, θα πρέπει να προσέξουν και τις τυχόν διαφορές ανάμεσα στις βάσεις εισαγωγής ομοειδών τμημάτων. Από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος αλλάζει το σύστημα μετεγγραφών από τα περιφερειακά στα κεντρικά ΑΕΙ, και τίθεται βαθμολογικό πλαφόν 2.750 μονάδων. Δηλαδή ένας υποψήφιος που πληροί τα κοινωνικά ή οικονομικά κριτήρια για να μετεγγραφεί από τμήμα περιφερειακού ΑΕΙ σε κάποιο κεντρικού πρέπει να έχει συγκεντρώσει το πολύ 2.750 μονάδες από τη βάση του τμήματος στο κεντρικό ΑΕΙ. Αυτό θα περιορίσει τις μετεγγραφές. Τα τμήματα στα πανεπιστήμια είναι συνολικά 430 (μαζί με στρατιωτικές, αστυνομικές και σχολές λιμενικού φτάνουν τα 459). Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού οι υποψήφιοι πρέπει, κατ’ αρχάς, να έχουν μελετήσει τους οδηγούς σπουδών των τμημάτων που δηλώνουν. Πρέπει να δηλώσουν τα τμήματα που επιθυμούν, ενώ είναι σημαντικό λάθος να συγκρίνουν τις μονάδες που έχουν συγκεντρώσει με τις βάσεις εισαγωγής της προηγούμενης χρονιάς, οι οποίες προέκυψαν υπό άλλες συνθήκες.
Από την άλλη, κάθε χρόνο πολλοί υποψήφιοι (και οι γονείς τους) έχουν μία απορία που έχει ξεκάθαρη απάντηση: Οι μονάδες κάθε υποψηφίου μετρούν για να εισαχθεί σε ένα τμήμα και όχι η σειρά με την οποία ο υποψήφιος δήλωσε το τμήμα. Για παράδειγμα: εάν απομένει μία μόνο θέση στο τμήμα Χημείας ΕΚΠΑ και οι υποψήφιοι είναι δύο, θα την καταλάβει εκείνος που έχει 16.000 μονάδες έστω κι αν το δήλωσε το τμήμα 12ο, και όχι εκείνος που έχει 15.999 αλλά δήλωσε το τμήμα πρώτο.
Για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού οι υποψήφιοι πρέπει να μελετήσουν και τις αντιστοιχίες των τμημάτων, εάν ο υποψήφιος θέλει να πάρει μετεγγραφή σε κεντρικό ΑΕΙ.
Συνωστισμός… ισοβαθμούντων
Εντυπωσιακές ισοβαθμίες υποψηφίων κρύβονται στην κλίμακα των βαθμών πρόσβασης από το… 0 έως το 20. Και αυτό διότι έως πέρυσι ο βαθμός στα δύο εκ των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων πολλαπλασιαζόταν με ειδικό συντελεστή βαρύτητας (1,3 και 0,7 αντίστοιχα), καθώς εθεωρείτο ότι ήταν κρίσιμα για τη φοίτηση στις σχολές ανά επιστημονικό πεδίο. Με τον νόμο 4610 του 2019 καταργήθηκαν οι συντελεστές βαρύτητας και τα συνολικά μόρια προκύπτουν από τον μέσο όρο των βαθμών στα τέσσερα μαθήματα πολλαπλασιαζόμενο επί 1.000. Ετσι, ενώ με το προηγούμενο σύστημα υπολογισμού των τελικών μορίων μπορούσαν να προκύψουν αριθμοί που λήγουν από το 00 έως και το 99, με τον νέο τρόπο υπολογισμού τα συνολικά μόρια θα είναι αριθμοί που τα δύο τελευταία τους ψηφία είναι μόνο 00, 25, 50, 75.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον μαθηματικό αναλυτή κ. Στράτο Στρατηγάκη, κατά μέσον όριο στις ίδιες μονάδες μπορεί να ισοβαθμήσουν έως και 50 υποψήφιοι. Η απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως έλυσε το πρόβλημα των ισοβαθμιών, βασιζόμενη στα μαθήματα βαρύτητας του προηγούμενου συστήματος. Συγκεκριμένα, ορίστηκαν τα μαθήματα με σειρά βαρύτητας – προτεραιότητας. Σε περίπτωση ισοβαθμίας υποψηφίων, τότε θα προηγηθεί εκείνος που έχει υψηλότερο βαθμό στο πρώτο μάθημα (Αρχαία, Μαθηματικά, Βιολογία, Μαθηματικά ανά πεδίο). Σε περίπτωση που βρεθούν πολλοί υποψήφιοι με τον ίδιο βαθμό στο πρώτο μάθημα, τότε για την επιλογή θα μετρήσει ο βαθμός των υποψηφίων στο δεύτερο μάθημα (Ιστορία, Φυσική, Χημεία, Οικονομία ανά πεδίο). Αν έχουν απομείνει ακόμη ισοβαθμούντες, τότε θα προηγηθούν εκείνοι με το μεγαλύτερο άθροισμα στο τρίτο και το τέταρτο μάθημα.