Πέμπτη 18.04.2024
More

    Αυξάνονται οι απάτες με ηλεκτρονικές πληρωμές

    Μεγάλη αύξηση στις ηλεκτρονικές απάτες καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, εν μέσω καραντίνας για τον κορωνοϊό. 

    Οι ηλεκτρονικές πληρωμές με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες έχουν πολλαπλασιαστεί εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων και, μαζί με αυτές, αυξάνονται και οι περιπτώσεις απάτης, σύμφωνα με στοιχεία των διωκτικών αρχών και των τραπεζών που επικαλείται ο ιστότοπος οικονομικών ειδήσεων sofokleousin.gr.

    Κλέβουν μικρά ποσά – Το κόλπο με το SMS   Χάκερ χρησιμοποιούν διάφορα τεχνάσματα και bugs για να αποσπούν τους αριθμούς και τους κωδικούς ασφαλείας καρτών των θυμάτων τους. Παράλληλα, φροντίζουν να υποκλέπτουν μικρά ποσά, ώστε να μη γίνει αντιληπτή η απάτη σε περίπτωση βιαστικού ελέγχου μιας αναλυτικής κατάστασης συναλλαγών.

    Οι χάκερς παρακολουθούν τις κινήσεις και τις αγορές των θυμάτων τους και σε όσους έχουν ενεργοποιήσει το σύστημα ειδοποίησης μέσω κινητού, τους αποστέλλεται SMS ότι έγινε συναλλαγή με ηλεκτρονικό κατάστημα που έχουν κάποια οικονομική σχέση. Όμως στην πραγματικότητα καταλήγουν σε λογαριασμούς χάκερ.   Σε περίπτωση υποκλοπής κωδικών των καρτών, έχουν καταγραφεί και κλοπές μεγάλης αξίας, μέσω εικονικών αγορών με «ανύπαρκτες» εταιρείες, όπου τα λεφτά και πάλι καταλήγουν στους απατεώνες.

    Δεν εκτελούνται οι παραγγελίες

    Παράλληλα, καταγράφεται αύξηση των καταγγελιών από καταναλωτές για διαδικτυακές «προσφορές» ηλεκτρονικών καταστημάτων, που αφού εισπράξουν τα χρήματα για προϊόντα σε τιμές πολύ κάτω του ανταγωνισμού, δεν αποστέλλουν τα προϊόντα και διακόπτουν κάθε επικοινωνία με τους πελάτες.

    Ο Συνήγορος του Καταναλωτή γίνεται το τελευταίο διάστημα αποδέκτης πολύ μεγάλου αριθμού έγγραφων αναφορών και τηλεφωνικών παραπόνων- καταγγελιών σχετικά με προβλήματα που συναντούν οι καταναλωτές με τις διαδικτυακές αγορές τους, ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών, κ.λπ.).

    Όπως αναφέρει η ανεξάρτητη αρχή, καταναλωτές καταγγέλλουν «τη μη προσήκουσα εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση  προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.

    »Όπως διαπιστώθηκε από την Αρχή ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς την ημερομηνία παράδοσης, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει.

    »Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.

    Ο Συνήγορος του Καταναλωτή , στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, αναδεικνύει τις ανωτέρω αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές και διαβιβάζει τις αναφορές που λαμβάνει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων. Παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας και της ποινικής διερεύνησης αυτών των υποθέσεων, προβαίνει στην υποβολή μηνυτήριων αναφορών στον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών.

    Ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές τους και να τηρεί τους ακόλουθους 10 κανόνες:

    -Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.

    -Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του.

    -Να αναζητούν, ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης.

    -Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών.

    -Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο ”διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης” – browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.

    -Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης.

    -Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.

    -Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν στον ιστότοπό τους σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και ότι τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.

    -Να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

    -Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.

    -Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).

    -Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ