Σάββατο 22.03.2025
More

    Αύξηση 1,4% στα τροχαία δυστυχήματα το 2023 σε σχέση με το 2022

    Σε 10.553 ανήλθαν το 2023 τα οδικά τροχαία ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και τα οποία προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας αύξηση 0,6% σε σύγκριση με το 2022 κατά το οποίο είχαν συμβεί 10.487 ατυχήματα. Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα οδικά τροχαία ατυχήματα παρουσίασε αύξηση κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2022 (13.461 το 2023 έναντι 13.279 το 2022).

    Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, στα ατυχήματα αυτά καταγράφηκαν 646 νεκροί (μείωση 1,2%), 659 βαριά τραυματίες (μείωση 0,8%) και 12.156 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 1,6%).

    Από το σύνολο των 646 νεκρών, το 72,6% αφορούσε σε οδηγούς, το 11,6% σε μεταφερόμενους επιβάτες και το 15,8% σε πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 82% και 18% αντίστοιχα.

    Οι νεκροί κατανέμονται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0- 24 ετών 17,8%, 25- 49 ετών 30%, 50- 64 ετών 21,7% και άνω των 65 ετών 28,8%. Από την ανάλυση των νεκρών κατά κατηγορία παθόντα και ηλικιακή ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,9%) για τους οδηγούς παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25- 49 ετών. Για τους μεταφερόμενους, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,3%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 0- 24 ετών, ενώ για τους πεζούς το μεγαλύτερο ποσοστό (55,9%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω.

    Από το σύνολο των 646 νεκρών, 245 (37,9%) επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα, 250 (38,7%) σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων) και 102 (15,8%) ήταν πεζοί.

    Από την κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 26,1% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 46% σε δίτροχα. Σε μη κατοικημένη περιοχή τα ποσοστά ανέρχονται σε 48,6% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 32,6% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 69,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 15,2% σε δίτροχα.

    Το 2023 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 1.013,3. Η Περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με 1.474,9 ατυχήματα, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ήταν δεύτερη με 1.194,6 ατυχήματα και στην τρίτη θέση ήταν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 1.160,1 ατυχήματα.

    Ο δείκτης του αριθμού των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 62. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 119,3, τη δεύτερη θέση είχε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με δείκτη 118,7 και ακολουθεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου με 89,9.

    Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων (1.099) και νεκρών (78) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 10,4% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και 12,1% στο σύνολο των νεκρών. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (668), με ποσοστό 6,3% και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (33) με ποσοστό 5,1% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο.

    Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (15,3%), ενώ ο μικρότερος αριθμός την Κυριακή (12,9%). Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (16,4%) καταγράφηκε την Κυριακή.

    Από το σύνολο των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, τα περισσότερα (44,8%) σημειώθηκαν από τη 12η έως και τη 18η ώρα, ενώ τα λιγότερα (7,7%) σημειώθηκαν από τη 2η έως και την 6η ώρα. Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών σημειώθηκε κατά τη 18η η ώρα, (46 νεκροί, 7,1%), ενώ ο μικρότερος αριθμός σημειώθηκε κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες και ειδικά την 3η ώρα (9 νεκροί, 1,4%).

    Ως προς την κατανομή των ατυχημάτων στις ημέρες της εβδομάδας, ποσοστό 73,5% συνέβη από Δευτέρα έως και Παρασκευή και το υπόλοιπο 26,5% το Σαββατοκύριακο. Η αντίστοιχη κατανομή, ως προς τους νεκρούς, είναι 67,6% από Δευτέρα έως και Παρασκευή και 32,4% το Σαββατοκύριακο.

    Από το σύνολο των 10.553 ατυχημάτων, τα 9.909 (93,9%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 579 νεκρούς (89,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες, 259 και 201 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (2,5% και 1,9%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 29 και 22 άτομα αντίστοιχα (4,5% και 3,4%).

    Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (62,3%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (40,3%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού/ζώου» (16%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (14,3%).

    Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 40,7%, (263 νεκροί) και ακολουθεί η κατηγορία «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 28,2% (182 νεκροί). Αναφορικά με τον τύπο σύγκρουσης, το μεγαλύτερο αριθμό νεκρών έχει η «πλαγιομετωπική» με 124 νεκρούς και ποσοστό 19,2% στο σύνολο των νεκρών και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 102 νεκρούς και ποσοστό 15,8% στο σύνολο των νεκρών.

    Ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, η κατηγορία «άλλος ελιγμός» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 17,1% στο σύνολο των ατυχημάτων. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 16,5% και η «κανονική πορεία» με 13,4%.

    Ως προς τους νεκρούς, η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου», με ποσοστό 19,8% (128 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα. Ακολουθεί η «είσοδος στο αντίθετο ρεύμα» με 19,2% (124 νεκροί) και η «κανονική πορεία» με 17,2% (111 νεκροί). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην κατηγορία «άλλος ελιγμός» περιλαμβάνεται η μέθη, η απρόσεκτη οδήγηση, η μη τήρηση απόστασης ασφαλείας και λοιπές περιπτώσεις που δεν περιγράφονται στους ελιγμούς.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ