Πέμπτη 28.03.2024
More

    Έργα ζωτικής σημασίας αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής σε κεντρική και δυτική Ελλάδα

    Έργα ζωτικής σημασίας για την περιφέρεια αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στην κεντρική και την δυτική Ελλάδα

    Τέσσερα έργα ζωτικής σημασίας για την περιφέρεια αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στην κεντρική και την δυτική Ελλάδα. Τα έργα αυτά έχουν χαρακτηριστεί από την κυβέρνηση ως έργα μείζονος σημασίας και συνεπώς αποτελούν ειδικά και σημαντικά έργα, καθώς και έργα Εθνικού Επιπέδου.

    Αναλυτικότερα τα έργα αυτά είναι:

    1. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

    O αυτοκινητόδρομος Ε65 αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της Κεντρικής Ελλάδας και ταυτόχρονα αναβαθμίζει τη σύνδεση με τη Δυτική Μακεδονία και το εξωτερικό μέσω της Εγνατίας Οδού.

    Μέσα στο 2023 αναμένεται να παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα, ενώ συνολικά ο αυτοκινητόδρομος θα ολοκληρωθεί πλήρως το 2025.

    181,5 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου θα συνδέουν το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, την πύλη της Ελλάδας στην Κεντρική Ευρώπη, με το λιμάνι του Βόλου, ενώ και το ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες, ενώ έχει συμβάλλει στην οικονομία με 1.000 νέες θέσεις εργασίας την περίοδο της κατασκευής και έχει συμβάλλει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5%. Για το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη το έργο έχει ξεπεράσει το 23%.

    2. Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Ακτιο

    Η Αμβρακία Οδός (Αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία ή Αυτοκινητόδρομος 52, Α52) είναι ένας αυτοκινητόδρομος στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας. Αποτελεί τον πρώτο κάθετο άξονα της Ιόνιας Οδού. Σε πλήρη ολοκλήρωση θα ξεκινά από τον Α/Κ Αμβρακίας της Ιόνιας Οδού και θα καταλήγει στην υποθαλάσσια σήραγγα Πρέβεζας – Ακτίου παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας. Αποτελεί τμήμα της Ευρωπαϊκής Οδού 55 (Ε55).

    Το έργο αφορά τη μετατροπή του δρόμου από την Αμβρακία μέχρι το Άκτιο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με συνολικό μήκος 48,5 χλμ. 4 λωρίδες κυκλοφορίας (2+2) με μεσαίο διαχωριστικό και χωρίς Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Διαθέτει ανισόπεδους κόμβους και αυξάνει γεωμετρικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας, σε έναν δρόμο που ήταν διαβόητος για τα συνεχή τροχαία ατυχήματα που στοίχιζαν δεκάδες ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.

    Για την ταχύτερη ολοκλήρωση του δρόμου, η κατασκευή χωρίστηκε σε 4 εργολαβίες το 2008 και τον Μάρτιο του 2010 υπογράφτηκαν οι 4 συμβάσεις με τους αναδόχους. Από τότε και μέχρι το 2015 η πρόοδος ήταν ελάχιστη με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να η υλοποίηση του έργου.

    Το 2016 γίνεται μια εργολαβία την οποία ανέλαβε η ΑΚΤΩΡ, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η πρώτη παράδοση τμημάτων 14 χιλιομέτρων μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας στις 24 Απριλίου 2019. Ήταν το πρώτο μεγάλο τμήμα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία.

    Επίσης δημοπρατήθηκε μια εργολαβία-σκούπα ύψους 150 εκατ. ευρώ την οποία τελικά ανέλαβε η Μυτιληναίος και η οποία θα καταλήξει με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου.

    Στις 22 Ιουλίου 2022 παραδόθηκε και το τμήμα από την Ιόνια Οδό μέχρι το Λουτράκι Αιτωλοακαρνανίας (γνωστό και ως παράκαμψη Αμφιλοχίας), μήκους 17 χιλιομέτρων. Οι εργασίες στο υπόλοιπο τμήμα του άξονα είχαν διακοπεί λόγω προβλημάτων με τις ανάδοχες εταιρείες και δικαστικών προσφυγών. Η συνολική ολοκλήρωση του της Αμβρακίας οδού αναμένεται εντός του 2023.

    Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.

    3. Ύδρευση Πρέβεζας – Αρτας – Λευκάδας

    Πρόκειται για το έργο μεταφοράς πόσιμου νερού από τις πηγές του Αγίου Γεωργίου Λούρου είναι υπερτοπικής σημασίας. Εξυπηρετούν οικισμούς και αστικά κέντρα των σε Άρτα, Πρέβεζα και Λευκάδα.

    Η δημοπράτηση ολοκληρώθηκε με ανάδοχο την εταιρεία ΤΕΡΝΑ και με το κόστος της υλοποίησης του έργου να ανέρχεται στο ποσό των 140 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των έργων ύδρευσης των Περιφερειακών Ενοτήτων Πρέβεζας, Άρτας και Λευκάδας, έχουν χαρακτηριστεί ως έργα μείζονος σημασίας και συνεπώς αποτελούν ειδικά και σημαντικά έργα, καθώς και έργα Εθνικού Επιπέδου. Παράλληλα έχουν κηρυχθεί οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις. Το έργο έχει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους. Η χρηματοδότησή του καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο ενέταξε το έργο στις 14 Ιουνίου 2022. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το τέταρτο τρίμηνο του 2022 θα πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση, μέχρι το τέλος του 2024 θα πρέπει να έχει πραγματοποιηθεί το 60% των έργων και η ολοκλήρωση των έργων θα πρέπει να έχει συμβεί μέχρι το τέλος του 2025. Αυτό θα πιστοποιηθεί με έκθεση ολοκλήρωσης από τον ανεξάρτητο μηχανικό.

    Οι εργασίες που περιλαμβάνονται είναι έργα υδροληψίας και κεφαλής στη διάταξη για τη συλλογή των υδάτων από τις πηγές Αγίου Γεωργίου και τη διοχέτευση τους στα έργα μεταφοράς και διανομής, έργα σύνδεσης με τις υφιστάμενες δεξαμενές υδροληψίας και νέος θάλαμος υδροληψίας από την έξοδο του οποίο ξεκινά ο νέος αγωγός μεταφοράς, αγωγός μεταφοράς προς Λευκάδα μήκους 87.903,25 μέτρων, αγωγός Άρτας συνολικού μήκους 10.509,05 μέτρων, αγωγός προς τη νέα δεξαμενή Σμυρτούλας Πρεβέζης συνολικού μήκους 608,65 μέτρων για την τροφοδοσία της, αγωγός προς το υφιστάμενο αντλιοστάσιο Λυγιάς Πρεβέζης συνολικού μήκους 1.389 μέτρων, αγωγός προς νέα δεξαμενή στη θέση Φρύνι Λευκάδας συνολικού μήκους 3.252,77 μέτρων.

    Επίσης θα γίνει κατασκευή δύο νέων δεξαμενών για την αποθήκευση και διανομή του νερού. Η μία δεξαμενή θα γίνει κοντά στον οικισμό της Νικόπολης, στην περιοχή της Σμυρτούλας συνολικού όγκου 4.000 κυβικών και η άλλη δεξαμενή στη θέση Φρύνι Λευκάδας όγκου 1.200 κυβικών. Τέλος με νέο αντλιοστάσιο θα υδροδοτηθεί και η κοινότητα του Αγίου Νικολάου, έξι χιλιόμετρα πριν την Λευκάδα.

    4. Το Έργο «Μπράλος – Άμφισσα»

    Ο διαγώνιος άξονας ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας – Θεσσαλονίκης και τον Ε65 (Λαμία – Καρδίτσα – Εγνατία), με την Ιόνια Οδό (Αντίρριο – Ιωάννινα), τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατ` επέκταση την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος).

    Η κατασκευή του δρόμου «Μπράλος – Άμφισσα», που αποτελεί τμήμα του διαγώνιου οδικού άξονα «Θερμοπύλες – Ιτέα – Αντίρριο», έργο εντάχθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση, ως δημόσιο έργο εθνικής σημασίας, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών – Μεταφορών «2021-2027», το οποίο υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με διασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 285 εκατ. ευρώ.

    Η σύμβαση κατασκευής του έργου υπογράφηκε στις 15/2 με ανάδοχο εταιρεία την ΑΒΑΞ. Το τμήμα Μπράλος – Άμφισσα αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο και η υλοποίηση του ανοίγει τον δρόμο για τη μελλοντική ολοκλήρωση και των άλλων τμημάτων που χρίζουν αναβάθμισης.

    Ο διαγώνιος οδικός άξονας «Λαµία – Ιτέα – Αντίρριο» είναι ένα μείζον έργο υποδομής για ολόκληρη τη χώρα, ειδικά για τη Στερεά Ελλάδα, η οποία καθίσταται πλέον κόμβος με την ολοκλήρωση των εθνικής και ευρωπαϊκής εμβέλειας οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων.

    Ο οδικός άξονας συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου «Ε-65», αποτελεί τον συνδετήριο άξονα μεταξύ των αυτοκινητόδροµων ΠΑΘΕ και ΙΟΝΙΑΣ Ο∆ΟΥ, και εξυπηρετεί διαδρομές από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας χώρας.

    Όλα αυτά σημαίνουν ασφαλέστερη, γρηγορότερη και πιο άνετη κυκλοφορία.

    Η διαδρομή Λαμία – Πάτρα αναμένεται να πραγματοποιείται με ασφάλεια σε περίπου 80 λεπτά και την ταχύτερη διασύνδεση των Περιφερειών, των Περιφερειακών Ενοτήτων και των πόλεων.

    Διευκολύνεται το διαμετακομιστικό εμπόριο και οι μεταφορές, με αποτέλεσμα την τόνωση των τοπικών αγορών και οικονομιών.

    Ταυτόχρονα διαμορφώνονται όροι βιώσιμης ισόρροπης ανάπτυξης, ισχυρότερες προοπτικές με πιο ανθεκτική οικονομία σε όλες τις περιοχές της πατρίδας μας.

    Ο οδικός άξονας «Μπράλος – Άμφισσα», θα έχει μήκος περίπου 25 χιλιομέτρων με δύο σήραγγες, οκτώ γέφυρες και οκτώ ισόπεδους κόμβους, και  πλάτος 11 μέτρα με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (πλάτους 3,75 μέτρων), ενώ ένα μέρος των ερεισμάτων έχει ασφαλτοστρωθεί δημιουργώντας μία λωρίδα πολλαπλών χρήσεων (Λ.Π.Χ.) ανά κατεύθυνση, πλάτους 1,50 μέτρου.

    Η διαμόρφωση αφορά στην κατασκευή του τμήματος από τον Μπράλο μέχρι την αρχή της παράκαμψης Γραβιάς και από τον Ισόπεδο Κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη έως την Άμφισσα. Ενδιάμεσα έχει ήδη κατασκευαστεί η παράκαμψη της Γραβιάς. Το μήκος της συνολικής διαδρομής θα μειωθεί κατά τέσσερα χιλιόμετρα.

    Με την ολοκλήρωση του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα του διαγώνιου οδικού άξονα Λαμία – Ιτέα- Αντίρριο, θα μπορεί κάποιος να ταξιδέψει οδικώς από Λαμία στην Πάτρα σε λιγότερο από μιάμιση ώρα, χωρίς να περάσει από την Αττική.

    Ο διαγώνιος οδικός άξονας «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο» αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι του Ε65. Συνδέει την ΠΑΘΕ με την Ιόνια Οδό. Φέρνει πιο κοντά τη νοτιοδυτική Ελλάδα με την Κεντρική Στερεά, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Μειώνει το χρόνο της διαδρομής από Πάτρα και Αντίρριο έως τη Λαμία. Είναι ένα έργο που θα αλλάξει εντελώς τις οδικές μεταφορές και μετακινήσεις από τη Στερεά Ελλάδα και τη Θεσσαλία απευθείας προς τη Δυτική Ελλάδα.

    Επιπλέον θα συνδέσει το λιμάνι της Πάτρας με αυτό του Βόλου και θα αξιοποιήσει και θα αναβαθμίσει τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, που θα εξυπηρετεί πλέον τρεις μείζονες οδικούς άξονες.

    Πέρα όμως από το ότι θα κάνει καλύτερη και ευκολότερη καθημερινότητα για χιλιάδες πολίτες των περιοχών αυτών, θα δώσει μια νέα, σημαντική οικονομική προοπτική και νέες δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης για τα βόρεια παράλια του Κορινθιακού και του Πατραϊκού κόλπου.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ