Σάββατο 23.11.2024
More

    Η «απόσταση» αλλάζει τις υπηρεσίες και την εργασία

    Μία νέα πραγματικότητα δημιουργεί αργά, αλλά σταθερά η εργασία εξ αποστάσεως και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες κάθε είδους.

    Τα μέτρα περιορισμού και διατήρησης της απόστασης έθεσαν την ανάγκη για αντικατάσταση της προσωπικής επαφής, σχεδόν σε κάθε πλευρά της κοινωνικής και οικονομικής ζωής.

    Αμέσως αναδείχτηκαν τρόποι που μέχρι σήμερα είχαν είτε ήδη αναπτυγμένη πρακτική είτε λιγότερο αναπτυγμένη όπως στην περίπτωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που αυτές τις μέρες ήδη έχει μπει σε εκατοντάδες χιλιάδες σπίτια με τους μαθητές να διατηρούν την επαφή με τη γνώση μέσα από τις οθόνες.

    Η πιο ανεπτυγμένη χρήση ηλεκτρονικών τραπεζικών υπηρεσιών ήδη πριν από την πανδημία, πλέον μετατρέπεται στο κατεξοχήν εργαλείο εξυπηρέτησης των πελατών είτε με τις κάρτες στα ATΜ είτε με e-banking.

    Αλλά πλέον και το ίδιο το κράτος και οι δήμοι αυξάνουν συνέχεια τις υπηρεσίες τους ώστε να εξυπηρετούν χωρίς άμεση επαφή.

    Παραδείγματα πληρωμών

    Ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής παρουσίασε την Τρίτη μέτρα που έχει λάβει η Αρχή ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός σε τράπεζες και εφορίες για την πληρωμή φορολογικών οφειλών.

    Όπως είπε σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, εκδόθηκε έγκαιρα η απόφαση για παράταση καταβολής των φορολογικών οφειλών των πολιτών ηλικίας άνω των 70 ετών και εκείνων που έχουν αναπηρία από 80% και άνω μέχρι και την Παρασκευή 10 Απριλίου.

    Από τις 16 Μαρτίου, όλες οι Εφορίες της χώρας λειτουργούν με e-mail και τηλέφωνα, έτσι ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη επίσκεψη πολιτών.

    Ήδη είναι διαθέσιμη η ηλεκτρονική ενημέρωση σχετικά με τις επιστροφές και τις απαιτήσεις των πολιτών από το κράτος κάτι που σε συνδυασμό με τη δυνατότητα δήλωσης τραπεζικού λογαριασμού IBAN στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Taxisnet, απλοποιεί τη σχετική διαδικασία.

    Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του μήνα, δίνεται η δυνατότητα για πληρωμή με κάρτα των ρυθμισμένων οφειλών μέσα από το Taxisnet. Δυνατότητα η οποία λειτουργεί ήδη και για τις λοιπές οφειλές που δεν είναι σε ρύθμιση.

    Το Δημόσιο

    Αλλά και η ίδια η φύση της εργασίας αλλάζει. Ήδη ένα μεγάλο τμήμα εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στο δημόσιο δουλεύουν από το σπίτι.

    Ενδεικτικό είναι ότι όπως ανακοινώθηκε χτες από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ μερίμνησαν ώστε να αποκτήσει τη δυνατότητα ασφαλούς τηλεργασίας το σύνολο των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης που είναι ενταγμένοι στο Δίκτυο ΣΥΖΕΥΞΙΣ. Στόχος είναι να υπάρξει δυνατότητα απρόσκοπτης εργασίας για την λειτουργία κρίσιμων υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης (business continuity) των υπαλλήλων από την οικία τους.

    Πρόκειται για μια υπηρεσία που, μέσω του αναδόχου του ΣΥΖΕΥΞΙΣ, ΟΤΕ ΑΕ, παρέχει ασφαλή πρόσβαση με VPN (Virtual Private Network), σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Διασφαλίζεται έτσι ότι η πρόσβαση στα συστήματα και τις εφαρμογές κάθε φορέα μπορεί να πραγματοποιηθεί από την οικία του υπαλλήλου και μόνο από τους υπαλλήλους που έχουν την σχετική αρμοδιότητα. Η υπηρεσία προσφέρεται για έως και 10.000 υπαλλήλους της Δημόσιας Διοίκησης. Με την υπηρεσία αυτή, κάθε υπάλληλος αποκτά:

    – Ασφαλή πρόσβαση από τον οικιακό υπολογιστή σε web εφαρμογές της υπηρεσίας του που ενδεχομένως χειρίζονται και ευαίσθητα δεδομένα, όπως: Εφαρμογές εσωτερικού δικτύου της υπηρεσίας του (μέσω Intranet), Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων κλπ

    –  Απευθείας σύνδεση με τον υπολογιστή στο γραφείο του, κάνοντας ό,τι εργασία θα έκανε αν βρισκόταν στην εργασία του. Στην περίπτωση αυτή, προϋπόθεση αποτελεί ο υπολογιστής να υποστηρίζει απομακρυσμένη πρόσβαση.

    Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης έχει ήδη αποστείλει σχετική ενημέρωση προς τις υπηρεσίες της Δημόσιας Διοίκησης με σκοπό να συγκεντρωθούν από τους ενδιαφερόμενους φορείς όλα τα απαραίτητα στοιχεία και μέχρι στιγμής έχουν αποστείλει αιτήματα περισσότεροι από 25 φορείς για περίπου 1.000 εξ αποστάσεως χρήστες.

    Τα ερωτήματα για το κατά πόσον αυτές οι έκτακτες αλλαγές λόγω της πανδημίας, θα μείνουν μόνιμα και το πώς θα επηρεάσουν την εργασία και την σχέση του πολίτη με τις υπηρεσίες, είναι προφανές ότι θα αρχίσει να αποκτά όλο και μεγαλύτερο βάρος στη δημόσια συζήτηση, μετά όμως των περιοριστικών μέτρων.

     

     

    Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ