Πέμπτη 28.03.2024
More

    «Αγκάθι» η μακροχρόνια ανάθεση για τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης

    Την αντίθεσή τους στην πρόταση της πλειοψηφίας εκφράζουν δήμαρχοι των Ιωαννίνων, οι οποίοι είχαν και συνάντηση

    Μέχρι την τελευταία στιγμή καταβάλλονταν προσπάθειες να μην «τιναχτεί στον αέρα» και η σημερινή, προγραμματισμένη συνεδρίαση του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Αποβλήτων, που καλείται να εγκρίνει ή όχι την ανάθεση λειτουργίας και συντήρησης των ΣΜΑ.

    Η συζήτηση που θα γινόταν μέσω τηλεδιάσκεψης τη Δευτέρα, αναβλήθηκε μετά το αίτημα που κατέθεσαν μέσω δύο διαφορετικών επιστολών οι εκλεγμένοι δήμαρχοι – εκπρόσωποι στο ΔΣ του Συνδέσμου από την ΠΕ Ιωαννίνων και δεν αποκλείεται το ίδιο να γίνει και σήμερα. Η αντίδραση της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης της ΠΕ Ιωαννίνων, όπως εκφράζεται κυρίως από τον δήμο Ιωαννιτών και τους δημάρχους των άλλων δήμων, είναι γενικευμένη πλέον και εστιάζει σε δύο επίπεδα.

    Το πρώτο έχει να κάνει με την πρόβλεψη ανάθεσης της λειτουργίας των ΣΜΑ στην Ήπειρο για διάστημα επτά και με προαίρεση για 10 έτη, με κόστος που ξεκινά από τα 26 και φτάνει τα 37 εκ. ευρώ.

    Το δεύτερο σχετίζεται με την αμφισβήτηση πλέον που αποκτά «σάρκα και οστά» της ίδιας της υπόστασης και νόμιμης λειτουργίας του Αναγκαστικού Συνδέσμου, με την επίκληση της νομοθετικής ρύθμισης του υπ. Εσωτερικών, που δίνει τη δυνατότητα σύστασης νέων ΦΟΔΣΑ ανά Περιφερειακή Ενότητα.

    Σε μία προσπάθεια να βρεθεί συμβιβαστική λύση και να προχωρήσει ο σχεδιασμός του Αναγκαστικού Συνδέσμου, αργά το απόγευμα της Πέμπτης, επρόκειτο να πραγματοποιηθεί συνάντηση του προέδρου της ΠΕΔ Ηπείρου Χρ. Ντακαλέτση, με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Νικ. Καλαντζή ενδεχομένως και τον αντιπρόεδρο Θ. Μπέγκα.

    Συνάντηση δημάρχων

    Το μεσημέρι της Πέμπτης προηγήθηκε συνάντηση των δημάρχων της ΠΕ Ιωαννίνων, πλην του δημάρχου Κόνιτσας κ. Εξάρχου, που απουσίαζε, στην οποία συζητήθηκε εκτενώς η πρόταση που έχει καταθέσει προς έγκριση η διοίκηση του Συνδέσμου και οι εναλλακτικές προτάσεις. Η βασική πλέον αντιπρόταση, που θα τεθεί υπόψιν της πλειοψηφίας, είναι να μη ληφθεί απόφαση για ανάθεση της λειτουργίας ΣΜΑ, της μεταφοράς αστικών αποβλήτων και της μεταφοράς του υπολείμματος, για διάστημα επτά ή 10 ετών, αλλά να υπογραφεί μία βραχυχρόνια σύμβαση, που δε θα ξεπερνά το ένα έτος. Άλλωστε όπως επισημάνθηκε στη συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, και ο ιδιώτης ανάδοχος υποχρεούται να λειτουργήσει για έξι μήνες, δοκιμαστικά τους ΣΜΑ πριν περάσει στην κανονική φάση λειτουργίας τους.

    Εάν η αντιπρόταση αυτή δε γίνει αποδεκτή, το πιθανότερο σενάριο, είναι οι αντιδρώντες δήμαρχοι και εκπρόσωποι των δήμων από την ΠΕ Ιωαννίνων, να μην προσέλθουν καν στη σημερινή συνεδρίαση, για να μη νομιμοποιήσουν με την παρουσία τους την όποια απόφαση.

    Σοβαρές παρατηρήσεις

    Στη χθεσινή συνάντηση των δημάρχων στα γραφεία της ΠΕΔ Ηπείρου, κατατέθηκαν και διάφορες άλλες εναλλακτικές προτάσεις, όπως είναι η βραχυχρόνια σύμβαση για 2+1 χρόνια με τον ανάδοχο, ώστε να καλυφθεί η τρέχουσα δημοτική θητεία και να μη δεσμευτούν οι επόμενες δημοτικές αρχές, από μία απόφαση, που όπως υποστηρίζουν, είναι βέβαιο, ότι θα φορτώσει επιπλέον οικονομικά βάρη στους δημότες τους.

    Οι ενστάσεις επί της προταθείσας μελέτης εκκινούν από τη χρονική διάρκεια της σύμβασης και το προβλεπόμενο κόστος λειτουργίας των ΣΜΑ και φτάνουν μέχρι και σε αποφάσεις που δε μπορούν να ληφθούν σήμερα, αφού οι ΣΜΑ στην Ήπειρο δεν έχουν καν ολοκληρωθεί. Είναι χαρακτηριστικό, όπως επισημάνθηκε στη συνάντηση, ότι η Διαχειριστική Αρχή της περιφέρειας Ηπείρου δεν πρόκειται να ανάψει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση οποιασδήποτε σύμβασης, εάν προηγουμένως δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία όλοι οι ΣΜΑ. Στην ΠΕ Ιωαννίνων έχουν ολοκληρωθεί και είναι έτοιμοι προς λειτουργία, όχι όμως στην Πρέβεζα, ενώ δεν έχει καν ξεκινήσει η κατασκευή του ΣΜΑ στο δήμο Γ. Καραϊσκάκη.

    Υποβλήθηκαν έτσι, προτάσεις για έναρξη λειτουργίας των ΣΜΑ με την ευθύνη κάθε δήμου ή με τη σύμπραξη περισσότερων του ενός δήμου, ανά ΠΕ, με το κόστος σύμφωνα με εκτιμήσεις να πέφτει στο 1/3.

    Επίσης, ζητήματα εγείρουν οι δήμαρχοι των Ιωαννίνων επί της πρόβλεψης στη μελέτη για αποκλειστική χρήση της τεχνολογίας Euro 6, από τον ανάδοχο, ενώ δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά με τις εκπομπές ρύπων από την κατηγορία Euro 5, επισημαίνοντας, ότι αν αυτό δεν αλλάξει, τότε αποκλείονται οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι από την υποβολή πρότασης να αναδειχθούν ανάδοχοι.

    Το κόστος λειτουργίας

    Επιμέρους επίσης παρατηρήσεις που απασχόλησαν επί μακρόν τη χθεσινή συνάντηση είχαν να κάνουν με επιμέρους στοιχεία για το κόστος παροχής υπηρεσιών από τον ανάδοχο που θα πρέπει να καλύπτεται από τον Σύνδεσμο, το οποίο προϋπολογίζεται ετησίως σε 480.000 ευρώ, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων τη διοικητική, λογιστική και γραμματειακή υποστήριξη, τη διαχείριση τηλεφωνικών κλήσεων , τον ιατρό εργασίας και τον τεχνικό ασφαλείας, αναλώσιμα και άλλα. Επίσης στην ίδια κατηγορία εκφράστηκε η έντονη αντίθεση σε προβλέψεις όπως η κάλυψη από τον Σύνδεσμο, μέχρι και του κόστους διοδίων που θα καταβάλλουν τα απορριμματοφόρα στην Ιόνια και την Εγνατία οδό, το οποίο υπολογίζεται στις 65.000 ευρώ ετησίως…

     

    Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ