Τι μπορεί να γίνει στην περιφερειακή οδό
Αναμφίβολα, η λειτουργία της περιφερειακής οδού των Ιωαννίνων έπαιξε το ρόλο της στην αποφόρτιση της κυκλοφορίας από το αστικό οδικό δίκτυο και κυρίως από τον άξονα της Μεγ. Αλεξάνδρου – Σπ. Λάμπρου και Σουλίου από την ημέρα που τέθηκε σε κυκλοφορία, στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Έκτοτε όμως και μέχρι σήμερα, η περιφερειακή οδός έχει βαφεί με ανθρώπινο αίμα, με πολλές ζωές να χάνονται στην άσφαλτο, αφού πέραν της ευθύνης κάθε οδηγού, όπως συμβαίνει σε κάθε ατύχημα ή δυστύχημα, τα επίπεδα οδικής ασφάλειας του συγκεκριμένου άξονα είναι εξαιρετικά χαμηλά.
Υπάρχουν επίσης και συγκεκριμένα σημεία, που έχουν αποδειχθεί στην πράξη πλέον και όχι θεωρητικά ως «καρμανιόλες» και ένα εξ αυτών, είναι και ο κόμβος της περιφερειακή με την οδό Πετροπουλάκη, στον οποίο το απόγευμα της Παρασκευής σημειώθηκε ένα ακόμη δυστύχημα, που κόστισε τη ζωή σε ένα νέο ηλικίας 30 ετών.
Τις συνθήκες του τροχαίου διερευνά το Τμήμα Τροχαίας Ιωαννίνων, είναι όμως αυταπόδεικτο και αναγκαίο να ληφθούν μέτρα κατά μήκος της περιφερειακής οδού, που θα ελαχιστοποιήσουν τις πιθανότητες πρόκλησης και άλλων παρόμοιων ατυχημάτων ή δυστυχημάτων, με παρεμβάσεις που θα αυξάνουν το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Εταιρίας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κων. Κολοκούρης.
Η ταχύτητα
Η σταδιακή αύξηση της ταχύτητας που αναπτύσσουν οι οδηγοί που εισέρχονται στην περιφερειακή των Ιωαννίνων έχει τη γενεσιουργό της αιτία, σύμφωνα με τον κ. Κολοκούρη στο ότι οι οδηγοί έχουν προσαρμοστεί πλέον σε διαφορετικές συνθήκες πιο γρήγορης οδήγησης, όπως αυτές που έχουν δημιουργήσει οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι.
«Η περιφερειακή των Ιωαννίνων επιτέλεσε ένα σημαντικό ρόλο στην αποφόρτιση του κυκλοφοριακού φόρτου από το κέντρο της πόλης, όμως δημιούργησε και άλλα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν. Το σημαντικό σε κάθε τέτοιον άξονα είναι να δημιουργούνται ζώνες επιβράδυνσης της ταχύτητας των οχημάτων και αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.
Μία πρόταση που έχει συζητηθεί πολλές φορές στο παρελθόν για την περιφερειακή των Ιωαννίνων έχει να κάνει με τη δημιουργία κυκλικών κόμβων κατά μήκος της, στις διασταυρώσεις που υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες. «Δεν είναι τόσο εύκολο να δημιουργήσεις κυκλικούς κόμβους σε δρόμο όπου αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες με 120 χλμ. ενώ στον κόμβο θα πρέπει να φτάσεις το πολύ με 50-60 χλμ. Στους κυκλικούς κόμβους δεν έχεις μηχανισμούς διόρθωσης, σε αντίθεση με τους σηματοδότες, που μπορείς να ρυθμίσεις τους χρόνους», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.
Ευκαιρία για παρεμβάσεις το Ταμείο Ανάκαμψης
Αντίστοιχοι προβληματισμοί ωστόσο υπάρχουν όχι μόνο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην περιφερειακή των Ιωαννίνων, αλλά και γενικότερα για το οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου. Ο κ. Κολοκούρης δεν έκρυψε τον προβληματισμό και τη δυσαρέσκεια της ΕΠΤΑ, για το γεγονός, ότι δύο χρόνια μετά τη μελέτη για το ΣΒΑΚ του δήμου Ιωαννιτών, στο οποίο διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για τα κυκλοφοριακά προβλήματα και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, δεν έχει προχωρήσει τίποτε. «Το πρόβλημα στο λεκανοπέδιο είναι, ότι οι όποιες παρεμβάσεις έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, δεν υπάκουαν σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό. Αυτό όμως γίνεται ακόμη και σήμερα. Σχεδιάζουμε την επέκταση της Γεννηματά ως το Πανηπειρωτικό με έναν άξονα, που από τον κόμβο της Γεωργικής Σχολής μέχρι το ΠΕΑΚΙ θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις για όριο ταχύτητας ως τα 100 χλμ. Δεν μπορεί όμως να σχεδιάζουμε και τους κάθετους άξονες με την ίδια λογική, αλλά πρέπει να υπολογίζουμε μικρότερες ταχύτητες, ώστε όταν το όχημα εισέρχεται στο αστικό δίκτυο, να έχει μειώσει την ταχύτητά τους, κάτω από τα 50 χλμ», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης, προσθέτοντας τέλος, ότι το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία για την βελτίωση των υποδομών στην περιοχή, αφού δίνει τη δυνατότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ