Η πρόβλεψη στο Ταμείο Ανάκαμψης για την οδική ασφάλεια
Η πρόβλεψη και όχι η απλή αναφορά στους άξονες του Ταμείου Ανάκαμψης, ότι υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης έργων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, εκτιμάται, ότι μπορεί να αποτελέσει μία πρώτης τάξεως ευκαιρία, για σημαντικές παρεμβάσεις στο υφιστάμενο εθνικό οδικό δίκτυο, ακόμη όμως και στα αστικά ή περιαστικά οδικά δίκτυα.
Η λογική άλλωστε των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας εμπεριείχε και τη συγκεκριμένη πρόβλεψη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ανεξάρτητα από το ότι η τελική εφαρμογή ή οι προτάσεις που τελικά έχουν εγκριθεί, απέχουν λιγότερο ή περισσότερο από την αρχική προσέγγιση.
Η ΕΠΤΑ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εταιρείας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κων. Κολοκούρη, η δυνατότητα αυτή, ίσως να αποτελεί και την τελευταία ευκαιρία για τη βελτίωση οδικών αξόνων και στην Ήπειρο, σε συγκεκριμένους τομείς μάλιστα, που έχουν επισημανθεί κατά καιρούς από συναρμόδιους φορείς, όπως η ΕΠΤΑ, αλλά και από άλλους.
Αντίστοιχες προτάσεις βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας έχουν υποβληθεί και στο ΣΒΑΚ του δήμου Ιωαννιτών, προτείνοντας την επέκταση της παράκαμψης των Ιωαννίνων, ώστε να συνδέεται με τον κόμβο Εγνατίας και Ιόνιας στην Πεδινή και με τον κόμβο στη ΒΙΠΕ, εάν και όταν αυτός δημιουργηθεί.
«Η λογική είναι, να δίνεται η δυνατότητα στον χρήστη του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας ή της Ιόνιας, που θέλει να κινηθεί προς διάφορες κατευθύνσεις, εκτός Ιωαννίνων, να μην χρειάζεται να περάσει από το αστικό δίκτυο ή σε περίπτωση που θέλει να μπει στον αστικό ιστό, να έχει τη δυνατότητα να το κάνει μέσα από κάθετους άξονες στην παράκαμψη», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.
Μία δεύτερη παρέμβαση που θα μπορούσε επίσης να χρηματοδοτηθ8εί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης αφορά στην βελτίωση των χαρακτηριστικών του εθνικού δικτύου, που συνδέεται με τους κόμβους των αυτοκινητοδρόμων.
«Αυτό που έχουμε προτείνει από το 2006 κιόλας σε ένα διεθνές συνέδριο, είναι, ότι πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε στους άξονες όπου εισέρχεται ο οδηγός από έναν αυτοκινητόδρομο, να δημιουργείται ένα πλαίσιο συνθηκών, που θα τον «αναγκάζουν» να προσαρμοστεί γρήγορα στις απαιτήσεις του οδικού άξονα. Χρειάζεται ένα ικανό χρονικό διάστημα για να προσαρμόζεται κάποιος οδηγός που κινείται σε ένα δρόμο με όριο 120 χλμ, σε έναν δρόμο όπου το όριο είναι τα 50 ή τα 70 χλμ και εκεί έχουμε πολλά τροχαία ατυχήματα. Σίγουρα είναι μία ευκαιρία το Ταμείο Ανάκαμψης, για έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, αλλά επίσης είναι βέβαιο, ότι απαιτούνται τεκμηριωμένες προτάσεις και μελέτες», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.
Τάση μείωσης των τροχαίων στην Ε.Ε
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο μεταξύ δημοσίευσε τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα το 2020 όπου συνολικά 4000 λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, σε σχέση με το 2019.
Εκτιμάται ότι πέρυσι σκοτώθηκαν 18.800 άτομα σε τροχαία δυστυχήματα, μια ετήσια μείωση της τάξης του 17 % σε σύγκριση με το 2019. Όμως, καθοριστικό ρόλο έπαιξε στη διαμόρφωση και αποτύπωση του συγκεκριμένου αποτελέσματος ο περιορισμός των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας σε όλες τις χώρες της Ε.Ε, επομένως οι αριθμοί ίσως δεν αποτυπώνουν τη συνήθη πραγματικότητα, αλλά μία πραγματικότητα, που εξαρτάται από ιδιαίτερες συνθήκες.
Αντίστοιχα θετικά καταγράφονται πάντως και τα στοιχεία σε επίπεδο χώρας, όπου το 2020 καταγράφηκαν 54 θάνατοι ανά εκατομμύριο πληθυσμού , ενώ το 2019 ήταν 64 θάνατοι ανά εκατομμύριο. Το 2010 η Ελλάδα είχε την μεγαλύτερη αναλογία σε επίπεδο ΕΕ, με 113 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού.
«Αυτό που παρατηρούμε, είναι, ότι έχει μετατοπιστεί ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος από τους αυτοκινητόδρομους στα αστικά δίκτυα. Είναι σαφής η τάση μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά η περίοδος της πανδημίας ίσως θολώνει την πραγματική εικόνα, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία», ανέφερε ο κ. Κολοκούρης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ