Παρασκευή 22.11.2024
More

    Σε αναζήτηση πλέον των αιτιών του αεροπορικού δυστυχήματος

    Με την ανάσυρση της σορού του 32χρονου χειριστή 

    Με την ανάσυρση της σορού του 32χρονου χειριστή του δικινητήριου αεροσκάφους, που αναζητούνταν από το μεσημέρι της Κυριακής, ολοκληρώθηκε η επιχείρηση εντοπισμού του, μετά από πέντε 24ωρα, σε εξαιρετικά δύσκολες καιρικές συνθήκες. Στη μία το μεσημέρι της Πέμπτης, πυροσβέστες της ΕΜΑΚ που μετείχαν στις έρευνες, μετέφεραν τη σορό του 32χρονου χειριστή σε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.

    Τα συντρίμμια του αεροσκάφους είχαν εντοπιστεί αργά το απόγευμα της Τετάρτης από το πλήρωμα του ελικοπτέρου Super Puma, όμως λόγω του προχωρημένου της ώρας και της μεγάλης επικινδυνότητας, η επιχείρηση ξεκίνησε με το πρώτο φως της ημέρας.

    Πέντε εξαιρετικά δύσκολες ημέρες, κυρίως λόγω των καιρικών συνθηκών τις πρώτες τρεις, οι οποίες όμως βελτιώθηκαν από την Τετάρτη και αυτό βοήθησε σημαντικά, στον εντοπισμό του αεροσκάφους στην ανατολική πλευρά του Μιτσικελίου μεταξύ Καβαλλαρίου και Κρυόβρυσης, πάνω από το χωριό Καρυές.

    Πιο ψηλά τα ελαστικά του αεροσκάφους

    Τα ελαστικά του αεροσκάφους εντοπίστηκαν σε ένα σημείο πιο ψηλά από την άτρακτο, σε υψόμετρο περίπου 1500 μέτρων, κάτι που πιθανότατα δείχνει, ότι ο χειριστής προσπάθησε να περάσει την κορυφογραμμή του Μιτσικελίου που είχε μπροστά του, όμως δεν πρόλαβε, με αποτέλεσμα την σφοδρή πρόσκρουση στο βουνό. Η άτρακτος εντοπίστηκε σχεδόν 150-200 μέτρα πιο χαμηλά από τις ρόδες του αεροσκάφους, προφανώς επειδή μετά την πρόσκρουση κατρακύλησε στο βουνό. Μία πρώτη εκτίμηση είναι πως το αεροσκάφος πετούσε αρκετά πιο χαμηλά από το ύψος που θα έπρεπε να έχει, για να περάσει πάνω από το Μιτσικέλι και όταν ο χειριστής προσπάθησε να πάρει ύψος, ήταν αργά. Ρόλο ενδέχεται να έπαιξαν και οι δυνατοί άνεμοι που έπνεαν εκείνη την ώρα στο λεκανοπέδιο, όπου καταγράφηκαν ριπές ανέμου, που ξεπερνούσαν τα 25 χιλιόμετρα, ενώ σε υψόμετρα όπως αυτό του Μιτσικελίου, η ταχύτητα του ανέμου είναι πολύ μεγαλύτερη. Μάλιστα, αυτοί οι νότιοι άνεμοι στην ανατολική πλευρά του Μιτσικελίου είχαν κατεύθυνση προς τα κάτω, σύμφωνα με τις αναλύσεις των καιρικών φαινομένων από μετεωρολόγους, κάτι που σίγουρα δε βοήθησε το αεροσκάφος, ώστε να πάρει το ύψος που έπρεπε.

    Όλα αυτά όμως είναι απλώς εκτιμήσεις, αφού η έρευνα εμπειρογνωμόνων που βρίσκεται σε εξέλιξη θα είναι αυτή που θα δείξει τα ακριβή αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος, πρωτοφανούς στα χρονικά της περιοχής των Ιωαννίνων.

    Η επιχείρηση

    Συνολικά 37 πυροσβέστες από την 5η ΕΜΑΚ των Ιωαννίνων, τη 2η ΕΜΑΚ της Θεσσαλονίκης και την 8η ΕΜΑΚ της Λάρισας έλαβαν μέρος σε αυτή τη δύσκολη επιχείρηση που ξεκίνησε λίγο μετά τις 7.30 το πρωί, με τους πυροσβέστες να καθοδηγούνται για να φτάσουν στο σημείο με μεγαλύτερη ασφάλεια και πιο γρήγορα από έναν κτηνοτρόφο από τους Λιγκιάδες.

    Σύμμαχος ήταν σίγουρα ο καιρός, που βελτιώθηκε σημαντικά τις δύο τελευταίες ημέρες και έτσι η προσέγγιση στο σημείο έγινε αρκετά γρήγορα, όπως και η ανάσυρση της σορού του πιλότου.

    Τρεις ώρες μετά, πυροσβέστες και αστυνομικοί που επίσης συνέδραμαν την επιχείρηση, μετέφεραν με το ερπυστριοφόρο όχημα της ΕΛ.ΑΣ τις ρόδες του αεροσκάφους, που εντοπίστηκαν αρκετά πιο ψηλά από την άτρακτο. Ακολούθησε η μεταφορά της σορού του 32χρονου, από τους πυροσβέστες, που έφτασαν στο σημείο της βάσης της επιχείρησης στη μία το μεσημέρι, όπου και η σορός παραλήφθηκε από το ΕΚΑΒ.

    Επαγγελματισμός και ευθύνη

    Επικεφαλής της επιχείρησης έρευνας από την πρώτη στιγμή ήταν ο υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος, συντονιστής επιχειρήσεων Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας και Νήσων, Δημ. Κοντογιάννης, που μόλις την περασμένη εβδομάδα ανέλαβε τα καθήκοντά του.

    Στις δηλώσεις του μετά το πέρας της επιχείρησης στάθηκε στον υψηλό επαγγελματισμό, και την εκπαίδευση των πυροσβεστών των ΕΜΑΚ, κάνοντας λόγο για μία δύσκολη επιχείρηση όλες τις ημέρες, κυρίως λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών.

    «Σήμερα, είχαμε σύμμαχό μας τον καιρό και καταφέραμε να προσεγγίσουμε ασφάλεια το σημείο και να μεταφέρουμε τη σορό του 32χρονου, από ένα δύσκολο σημείο. Η άρτια εκπαίδευση όμως της ΕΜΑΚ, ο επαγγελματισμός και ο εξοπλισμός που διαθέτει η υπηρεσία έφεραν σε πέρας την επιχείρηση», ανέφερε ο κ. Κοντογιάννης, που συνεχάρη έναν προς έναν όλους τους πυροσβέστες που έλαβαν μέρος στην επιχείρηση. «Οι πυροσβέστες είναι συνεργάτες μας και αυτό είναι το λιγότερο που μπορούσα να κάνω», πρόσθεσε.

    Ευχαριστίες

    Στην επιχείρηση που ξεκίνησε την Κυριακή πήραν μέρος αναλυτικά την πρώτη ημέρα 40 άτομα, τη δεύτερη και την τρίτη από 44, την τέταρτη ημέρα 48 και την τελευταία ημέρα, 37 άτομα. Ιδιαίτερες ευχαριστίες εξέφρασε ο κ. Κοντογιάννης προς την Πυροσβεστική Διοίκηση Ιωαννίνων, την 2η, την 5η και την 8η ΕΜΑΚ, την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας Ηπείρου, τον Ερυθρό Σταυρό, τη Λέσχη 4Χ4 Ιωαννίνων, την Ομοσπονδιακή Θηροφυλακή της Ε’ ΚΟΗ, τον Κυνηγετικό Σύλλογο Ζαγορίου, όπως και τους κατοίκους πολλών χωριών του Ζαγορίου, που βοήθησαν με τις πολύτιμες πληροφορίες και αναφορές τους.

     

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ