Τρίτη 20.04.2021
More

    Το βλέμμα στον τουρισμό στρέφει ο κόσμος της αγοράς

    Άνοιγμα του ορίζοντα μπορεί να προσφέρει ο μαζικός εμβολιασμός

    Το βλέμμα στον τουρισμό στρέφει ο κόσμος της οικονομίας όσο περνάει ο καιρός, έστω κι αν δεν υπάρχουν πολλά αισιόδοξα σημάδια αυτή τη στιγμή για την έξοδο από την πανδημία και τις συνέπειές της στην αγορά.

    Η προετοιμασία της τουριστικής βιομηχανίας δεν μπορεί να καθυστερήσει γιατί χρειάζονται πολλοί μήνες στην οργάνωση ώστε να έρθουν οι πρώτοι επισκέπτες της χώρας.

    Πέρυσι, προφανώς δεν πήγε καθόλου καλά η τουριστική αγορά παρά τις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν, από την άλλη, υπάρχει και η προσέγγιση που έχει βάση, ότι δεν πρέπει να μένεις αδρανής και να σχεδιάζεις το μέγιστο που μπορείς ώστε να έχεις κι ένα αποτέλεσμα που έχει πολλή ανάγκη οικονομία και η απασχόληση.

    Κάποιο άνοιγμα του ορίζοντα, προέρχεται από την πιθανότητα να έχουν αυξηθεί ως το καλοκαίρι οι εμβολιασμοί σε χώρες από τις οποίες περιμένουμε παραδοσιακοί πολλούς επισκέπτες.

    Ο πρωθυπουργός

    Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χτες με δηλώσεις του, εστίασε σε αυτό το σημείο και προέβλεψε ανάκαμψη του τουρισμού το καλοκαίρι λέγοντας πως οι ταχείες εκστρατείες εμβολιασμού σε σημαντικές αγορές, ανάμεσα στις οποίες η Βρετανία και το Ισραήλ, θα ανοίξουν το δρόμο για να επιστρέψουν οι τουρίστες.

    «Είμαι ρεαλιστής, όμως είμαι και συγκρατημένα αισιόδοξος ότι θα πάμε πολύ καλύτερα απ’ ό,τι πέρυσι», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στο πρακτορείο Reuters.

    «Πέρυσι ήμασταν στο 20%-25% αυτού που θα είχαμε σε μια κανονική χρονιά. Αν φθάσουμε το 50% αυτού που θα είχαμε μια κανονική χρονιά, θα είναι και πάλι 100% καλύτερα από πέρυσι», πρόσθεσε.

    Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού δεν θα είναι υποχρεωτικά για τους επισκέπτες φέτος το καλοκαίρι, όμως επισήμανε ότι η Βρετανία και το Ισραήλ δείχνουν τον δρόμο όσον αφορά την ταχύτητα των εμβολιαστικών εκστρατειών τους.

    «Ουσιαστικά εξαρτιόμαστε από τον ρυθμό του εμβολιασμού στις κύριες αγορές μας», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

    «Για παράδειγμα, το Ισραήλ είναι μια πολύ σημαντική αγορά για την Ελλάδα και, αν το 70% του ισραηλινού πληθυσμού έχει εμβολιαστεί μέχρι το τέλος Μαρτίου, θα είναι ευκολότερο να αρχίσουμε να ανοίγουμε σταδιακά για τους Ισραηλινούς που ενδιαφέρονται πραγματικά να ταξιδέψουν», πρόσθεσε ο Έλληνας πρωθυπουργός.

    Η ΕΕ και τα εμβόλια

    Ο πρωθυπουργός υποστήριξε και την απόφαση να συντονιστούν κεντρικά οι αγορές εμβολίων των κρατών μελών της ΕΕ μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής λέγοντας πως οι μικρότερες χώρες της Ένωσης θα αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα, αν διαπραγματεύονταν μόνες τους τις συμφωνίες για τα εμβόλια.

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε πως η αρχή να υπάρξει κεντρικός συντονισμός της αγοράς των εμβολίων ήταν η ορθή.

    «Μπορώ να σας πω ότι, ως μικρή χώρα, δεν θέλω να διαπραγματευθώ μόνος μου με τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες», δήλωσε στο Reuters ο Έλληνας πρωθυπουργός. «Είμαι ευτυχής που η Ευρώπη διαπραγματεύθηκε ως σύνολο. Ναι, υπήρξαν επιπλοκές, ναι υπήρξαν ζητήματα, όμως ας μην χάνουμε τη μεγάλη εικόνα».

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε πως αμφιβάλλει αν η Ελλάδα θα μπορούσε να λάβει τον αριθμό εμβολίων που έλαβε, αν δεν γινόταν κεντρικά η αγορά και η διανομή τους ανάλογα με το μέγεθος του πληθυσμού, και το ίδιο πιθανόν ισχύει για μικρότερες χώρες της ΕΕ, από την Πορτογαλία μέχρι την Εσθονία, και ακόμη και για μεγαλύτερα κράτη όπως η Ιταλία.

    «Μπορούμε να μιλήσουμε για τις παραδόσεις και για το αν η διαχείρισή τους ήταν καλή, όμως δεν μπορούμε να πούμε τίποτε για την κύρια απόφαση», δήλωσε.

    Τα χαρακτηριστικά του εσωτερικού τουρισμού

    Χρήσιμα στοιχεία για επαγγελματίες που στοχεύουν στον εσωτερικό τουρισμό, τουρισμό που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τα Γιάννενα, δίνουν τα ευρήματα της μελέτης με τίτλο: «Χαρακτηριστικά ταξιδιών εσωτερικού ημεδαπών τουριστών 2019» που έδωσε στη δημοσιότητα χτες το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων» (ΙΝΣΕΤΕ).

    Στη μελέτη αναλύονται τα στοιχεία των ταξιδιών εσωτερικού ως προς το μέσο μεταφοράς, την επιλογή καταλύματος και τις διανυκτερεύσεις. Επίσης, αναλύονται οι δαπάνες με βάση το φύλο, την ηλικία, τον αριθμό των διανυκτερεύσεων και η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση, ενώ στην τελευταία ενότητα παρατίθενται οι αιτίες μη πραγματοποίησης ταξιδιών.

    Τα βασικά ευρήματα της μελέτης, έχουν ως εξής:

    -Tην περίοδο 2015-2019, τα ταξίδια εσωτερικού παρουσίασαν αύξηση κατά 100 χιλ./+2,1%, οι διανυκτερεύσεις κατά 5 εκατ./+26,5% και οι δαπάνες κατά 335 εκατ. ευρώ /+26,5%. Αύξηση παρουσίασαν και οι βασικοί δείκτες. Ειδικότερα, η δαπάνη ανά ταξίδι αυξήθηκε κατά 62 ευρώ /+23,9%, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση κατά 4 ευρώ /+14,7% και μέση διάρκεια παραμονής κατά 0,8/+8%.

    -Το 2019 πραγματοποιήθηκαν 4,9 εκατ. προσωπικά ταξίδια εσωτερικού, σημειώνοντας μείωση κατά 11%/-582 χιλ. σε σχέση με το 2018, 53,6 εκατ. διανυκτερεύσεις παρουσιάζοντας μείωση κατά 6 εκατ./-10% και δαπανήθηκαν σε ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν στο εσωτερικό 1,6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση κατά 6,8%.

    -Τα περισσότερα ταξίδια εσωτερικού το 2019, πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς (3,6 εκατ. ταξίδια). Ακολούθησαν τα ταξίδια με θαλάσσια μέσα (1 εκατ. ταξίδια), ενώ μόλις 272 χιλ. ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με αεροπλάνο. Η κατανομή των ταξιδιών ανάλογα με το μέσο μεταφοράς, δεν παρουσιάζει σημαντικές μεταβολές την τελευταία πενταετία.

    -Το 60% των ταξιδιών εσωτερικού µε διαμονή το 2019, πραγματοποιήθηκε σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα και το 39% σε ενοικιαζόμενα καταλύματα. Στα ενοικιαζόμενα καταλύματα αντιστοιχεί μόλις 21% των διανυκτερεύσεων (εκ των οποίων 11% αντιστοιχεί στα ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα και 10% στα ενοικιαζόμενα δωμάτια).

    -Ο κύριος όγκος των ταξιδιών συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες. Το 2019, πάνω από  60% των ταξιδιών  πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ενώ συμπεριλαμβανομένου και του Ιουνίου το ποσοστό ανέρχεται σχεδόν σε 80%. Δηλαδή, υπάρχει υψηλή εποχικότητα.

    -1,1 δισ. ευρώ ή το 70% των δαπανών προήλθαν από τις ηλικιακές ομάδες 25-44 ετών και 45-64 ετών.

    -35% των δαπανών πραγματοποιήθηκε σε ταξίδια διάρκειας 4-7 διανυκτερεύσεων.

    -Το 51,8% ή 836 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν είτε σε ιδιόκτητες εξοχικές κατοικίες (26,2%/419 εκατ. ευρώ) είτε σε  καταλύματα που παρέχονται δωρεάν από συγγενείς και φίλους (25,6%/410 εκατ. ευρώ).

    -Τέλος, το 2019 το 49,2% των Ελλήνων αδυνατούσε να πραγματοποιήσει μια εβδομάδα διακοπών μακριά από το σπίτι. Το ποσοστό είναι παρόμοιο με το αντίστοιχο του 2013, μετά από μια επιδείνωση την περίοδο 2015 – 2016. Η κύρια αιτία αδυναμίας πραγματοποίησης διακοπών ήταν οι οικονομικοί λόγοι.

    Η μελέτη «Χαρακτηριστικά ταξιδιών εσωτερικού ημεδαπών τουριστών 2019» υλοποιήθηκε από το ΙΝΣΕΤΕ στο πλαίσιο της Πράξης: «Δράσεις πρόγνωσης και παρακολούθησης μεταβολών του Τουριστικού Τομέα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της διαρθρωτικής προσαρμογής του», η οποία εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Aνταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

     

    ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    Εγνατία Οδός

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ