Δευτέρα 03.08.2020

Διαστημόπλοιο κατέγραψε εντυπωσιακή «πράσινη λάμψη» στον Άρη

Ευρωπαίοι επιστήμονες κατέγραψαν μία «πράσινη λάμψη» στην ατμόσφαιρα του Άρη

Μπορεί να είναι ευρέως γνωστός ως ο «Κόκκινος Πλανήτης» ωστόσο ευρωπαϊκό διαστημόπλοιο διαπίστωσε ότι μία πράσινη λάμψη φωτίζει την ατμόσφαιρα του Άρη.

Στη Γη κάτι τέτοιο συμβαίνει κατά το πολικό σέλας, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο είδος λάμψης καταγράφεται σε κάποιον άλλον πλανήτη. Η μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος και του προγράμματος ExoMars Trace Gas Orbiter δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα στο επιστημονικό περιοδικό Nature Astronomy. Η πράσινη λάμψη στους πόλους της Γης προκύπτει όταν τα ηλεκτρόνια από το διάστημα συγκρούονται με την ανώτερη ατμόσφαιρά του πλανήτη.

Τόσο η ατμόσφαιρα της Γης όσο και του Άρη «λάμπουν» τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας και κατά τη διάρκεια της νύχτας χάρη το ηλιακό φως. Τη νύχτα, η λάμψη δημιουργείται όταν τα μόρια που διαλύθηκαν στην ατμόσφαιρα ενώνονται ξανά. Κατά τη διάρκεια της ημέρας η λάμψη εμφανίζεται όταν το φως του ήλιου ανακινεί ατμοσφαιρικά μόρια και άτομα, όπως το άζωτο και το οξυγόνο.

Οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, λόγω θέσης, μπορούν να διακρίνουν με μεγαλύτερη ευκρίνεια τη πράσινη νυχτερινή λάμψη της Γης. Σημειώνεται ότι η φωτεινή επιφάνεια της Γης μπορεί να «υπεκεράσει» την πράσινη λάμψη της. Το ίδιο ισχύει και για άλλους πλανήτες, και γι αυτόν τον λόγο η ανίχνευση της πράσινης λάμψης γύρω από τον Άρη είναι τόσο συναρπαστική.

«Μία από τις πλέον φωτεινές εκπομπές της Γης προέρχεται από τη νυχτερινή λάμψη, από άτομα οξυγόνου που εκπέμπουν ένα συγκεκριμένο μήκος κύματος φωτός που δεν είχαμε παρατηρήσει ποτέ σε έναν άλλο πλανήτη», ανέφερε ο Jean-Claude Gérard, αστρονόμος, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Λιέγης στο Βέλγιο.

Το ExoMars Trace Gas Orbiter μελετά τον πλανήτη Άρη από τον Οκτώβριο του 2016.

Τι είναι η πράσινη λάμψη;

Συγκρίνοντας τους δύο πλανήτες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η πράσινη λάμψη του Άρη είναι διαφορετική από αυτή της Γης. Η εκπομπή στον Άρη παράγεται ως διοξείδιο του άνθρακα, και χωρίζεται στα συστατικά μέρη του: μονοξείδιο του άνθρακα και οξυγόνο.

Σύμφωνα με τον Gérard «τα άτομα οξυγόνου που προκύπτουν λάμπουν τόσο στο ορατό όσο και στο υπεριώδες φως». Παρότι τα θεωρητικά μοντέλα ήδη υποστήριζαν ότι αυτή η λάμψη θα δημιουργούταν στον Άρη είναι τελικά πολύ ισχυρότερα από την ορατή εκπομπή της Γης.

Ο Gérard υποστηρίζει πως οι επιστήμονες θα πρέπει να μελετήσουν πώς συμπεριφέρονται τα άτομα οξυγόνου, κομβικό στοιχείο για την ατομική και την κβαντική φυσική.

Η παρατήρηση της ατμοσφαιρικής λάμψης μπορεί να αποκαλύψει περισσότερα για τη σύνθεση της αλλά και την ενέργεια που λαμβάνει τόσο από το ηλιακό φως όσο και από τον ηλιακό άνεμο, ή από ρεύματα φορτισμένων σωματιδίων που κινούνται στο ηλιακό σύστημα.

Ακόμη, μελετώντας την πράσινη λάμψη του Άρη, οι ερευνητές μπορούν να κατανοήσουν τη δομή αυτού του στρώματος της ατμόσφαιρας του πλανήτη, να προσδιορίσουν καλύτερα το υψόμετρό της και ίσως να παρατηρήσουν πιθανές αλλαγές στην αντίδραση στον ήλιο.

Η καλύτερη κατανόηση της ατμόσφαιρας του Άρη σημαίνει ότι οι διαστημικές υπηρεσίες θα μπορούν να προετοιμαστούν για τα σκάφη που μπαίνουν σε τροχιά ή αυτά που αναμένεται να προσεδαφιστούν. Σημειώνεται ότι η ExoMars αναμένεται να στείλει το όχημα Rosalind Franklin στην επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη το 2022.

Πηγή: CNN

Υποχρεωτική η μάσκα και στους εξωτερικούς χώρους των πλοίων

Σε εξέλιξη είναι αυτήν την ώρα η καθιερωμένη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα.

Μία γυναίκα τραυματίας από σφοδρή σύγκρουση Ι.Χ στην παράκαμψη (φωτογραφίες)

Μία γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά το πρωί σε τροχαίο ατύχημα με εμπλοκή τριών Ι.Χ που σημειώθηκε στον κόμβο της παράκαμψης μεταξύ Καρδαμιτσίων και Ολυμπιάδας.

Μητροπολίτης Μάξιμος- Προσέλευση στις εκκλησίες με προσοχή και ευθύνη

Για την εφαρμογή των νέων μέτρων και τη χρήση μάσκας στους χώρους λατρείας μίλησε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ.κ. Μάξιμος.

Θετικό κρούσμα στα Γιάννενα- Το πρώτο μετά από καιρό

Σε εξέλιξη βρίσκεται η ιχνηλάτηση των επαφών της γυναίκας από τα Ιωάννινα που βρέθηκε θετική στον κορωνοιό.

Τα πρωτοσέλιδα των γιαννιώτικων εφημερίδων

Διαβάστε στα πρωτοσέλιδα των γιαννιώτικων εφημερίδων του σαββατοκύριακου 1-2 Αυγούστου.

Covid 19- Τελικά τι κάνουμε; Ένα κείμενο γροθιά στο στομάχι από τον διευθυντή ΤΕΠ του ΠΓΝΙ

Ανάρτηση του Διευθυντή Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών ΤΕΠ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων, Αθ. Κιτσάκου, στο προσωπικό του προφίλ στο facebook σχετικά με τον κορωνοϊό.

Σενάρια για απαγόρευση της κυκλοφορίας από Τετάρτη

Στην καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας των πολιτών προσανατολίζεται η κυβέρνηση, ακολουθώντας το πρότυπο της Ισπανίας.

«Έφυγε» από τη ζωή ο Θεόδωρος Νιτσιάκος

Οδύνη έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία η είδηση του θανάτου του επιχειρηματία Θεόδωρου Νιτσιάκου, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός από οικείους του και μεταφέρθηκε με όχημα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Κόνιτσας.

Ύποπτο κρούσμα κορωνοϊού μεταφέρεται στα Ιωάννινα

Στα Γιάννενα φτάνει ύποπτο κρούσμα του κορωνοϊού. Έχει σημάνει συναγερμός στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων και είναι σε ετοιμότητα η μονάδα Λοιμωδών.

Ανακοίνωση του ΠΓΝΙ για τον κορωνοϊό

Ανακοίνωση του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ιωαννίνων για τον κορωνοϊό.