Έρευνα του CDC αποκαλύπτει πώς μία επιβάτιδα διεθνούς πτήσης μόλυνε 15 άτομα σε 8 ώρες
Τον κίνδυνο μόλυνσης από τον κορωνοϊό στη διάρκεια μεγάλων πτήσεων αποκαλύπτει η περίπτωση μιας επιβάτιδας αεροσκάφους, που μόλυνε άλλα 15 άτομα εν πτήσει από το Λονδίνο προς το Βιετνάμ.
Όπως αποκαλύπτει έρευνα του αμερικανικού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) η 27χρονη επιβάτιδα, που δεν κατονομάζεται, είχε προβλήματα πονόλαιμου πριν την δεκάωρη πτήση και μόλυνε με τον κορωνοϊό 12 επιβάτες στην business class, δύο στην οικονομική θέση και ένα μέλος του πληρώματος επί συνόλου 217 επιβαινόντων στο αεροσκάφος τον περασμένο Μάρτιο.
«Καθόταν στην business class και συνέχιζε να αντιμετωπίζει πονόλαιμο κι έβηχε σ’ ολόκληρη τη διάρκεια της πτήσης», ενώ λίγες ημέρες αργότερα η επιχειρηματίας διαγνώστηκε θετική στον κορωνοϊό. Κι όλα αυτά την ώρα που οι θάνατοι από την επιδημία στις ΗΠΑ πλησιάζουν τις 200.000, ενώ έχουν μολυνθεί πάνω από 6,7 εκατομμύρια Αμερικανοί, εκ των οποίων σχεδόν 11.000 μέσα σε αεροσκάφη, όπως αναφέρει η Washington Post.
Η έκθεση του CDC επισημαίνει τον υπαρκτό κίνδυνο μόλυνσης από το νέο κορωνοϊό σε μεγάλης διάρκειας πτήσεις και της δημιουργίας συστάδων του SARS-CoV-2: «Ο πιθανότερος τρόπος διασποράς [του κορωνοϊού] στη διάρκεια πτήσεων είναι με αερολύματα ή σταγονίδια από έναν φορέα, ιδιαίτερα από άτομα που βρίσκονται στη business class. Ο κίνδυνος μετάδοσης του SARS-CoV-2 στη διάρκεια μεγάλων πτήσεων είναι υπαρκτός κι έχει το δυναμικό να δημιουργήσει σημαντικές συστάδες, ακόμη και σε ευρύχωρες χωροταξικές συνθήκες, όπως εκείνες στη business class, πολύ πέραν των αποστάσεων που συνήθως ορίζουν το συγχρωτισμό στα αεροσκάφη», επισημαίνει.
Και σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες στον ιστότοπο του CDC:
«Στα αεροπορικά ταξίδια οι επιβάτες υποχρεούνται να περνούν κάποιο χρόνο στις ουρές για τους ελέγχους ασφαλείας και στα τερματικά αεροδρομίων, που μπορεί να τους φέρουν σε στενή επαφή με άλλα άτομα και επιφάνειες που αγγίζονται συχνά. Οι περισσότεροι ιοί και άλλα μικρόβια δεν διασπείρονται εύκολα λόγω του τρόπου με τον οποίου κυκλοφορεί και φιλτράρεται ο αέρας στα αεροσκάφη. Ωστόσο, η τήρηση αποστάσεων είναι δύσκολη σε συνωστισμένες πτήσεις και ίσως αυξάνεται ο κίνδυνος μόλυνσης από την Covid-19 αν υποχρεούται κάποιος να καθίσει, ενίοτε επί ώρες, σε απόσταση δύο μέτρων από άλλα άτομα».
Την ίδια ώρα ερευνητές του Εθνικού Ινστιτούτου Υγιεινής και Επιδημιολογίας του Βιετνάμ υποστηρίζουν: «αν και η βιομηχανία διεθνών πτήσεων έκρινε χαμηλό των κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού, οι πτήσεις μακράς διάρκειας ιδιαίτερα αποτελούν πηγή αυξανόμενης ανησυχίας καθώς πολλές χώρες έχουν αρχίσει να αίρουν τα περιοριστικά μέτρα στις πτήσεις παρά τη συνεχιζόμενη διασπορά του κορωνοϊού SARS-CoV-2».
Μια δεύτερη έρευνα στο μεταξύ μελέτησε πώς μολύνθηκαν τέσσερις άνθρωποι από τον φονικό κορωνοϊό σε πτήση από τη Βοστώνη προς το Χονγκ Κονγκ τον περασμένο Μάρτιο, όπως αναφέρει το Forbes.
«Με βάση το ιστορικό των κρουσμάτων, η πιθανότερη αλληλουχία των γεγονότων είναι ότι ένας από τους επιβάτες Α και Β μολύνθηκε από τον SARS-CoV-2 στη Βόρεια Αμερική και τον μετέδωσε στις αεροσυνοδούς Γ και Δ στη διάρκεια της πτήσης. Το μόνο μέρος που τα τέσσερα αυτά άτομα βρέθηκαν κοντά το ένα στο άλλο για αρκετό διάστημα ήταν εντός του αεροσκάφους», λένε οι ερευνητές.
Και προσθέτουν:
«Τα αποτελέσματά μας υποδεικνύουν μια μετάδοση του SARS-CoV-2 στη διάρκεια της πτήσης. Δείχνουν ότι ο νέος κορωνοϊός μπορεί να μεταδοθεί σε αεροσκάφη. Και για να αποτραπεί μια διασπορά του στη διάρκεια ταξιδιών, θα πρέπει να συνεχιστούν τα μέτρα αναχαίτισης των μολύνσεων». Και στις δύο περιπτώσεις, που τέθηκαν υπό τον έλεγχο των ερευνών, δεν ήταν υποχρεωτική η χρήση μάσκας.