Σε εκκρεμότητα παραμένουν ζητήματα που αφορούν τους διαχειριστές πολυκατοικίας
Εμπόδια και καθυστερήσεις αντιμετωπίζουν πολλοί διαχειριστές πολυκατοικιών που πρέπει να αποκτήσουν ΑΦΜ ώστε να συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» που αναμένεται τους επόμενους μήνες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαχειριστές που προσπαθούν να αποκτήσουν ΑΦΜ, τόσο για να εισπράττουν τα κοινόχρηστα μέσω των τραπεζών όσο και για να μπορέσουν να εντάξουν της πολυκατοικία στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ», στο επίδομα θέρμανσης αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες με την νέα νομοθεσία. Για τα θέματα αυτά εξετάζονται εισηγήσεις και νέο πρόγραμμα, προκειμένου να καταργηθεί το πρόστιμο και η έκδοση ΑΦΜ διαχειριστή να γίνεται μόνο με την πλειοψηφία της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας και βάσει του καταστατικού της.
Συμφωνά με την νομοθεσία απαιτείται να συμφωνήσει το σύνολο της γενικής συνέλευσης πολυκατοικίας για να μπορέσει ο διαχειριστής να βγάλει ΑΦΜ. Ωστόσο δεν είναι σαφές ακόμα αν οι διαχειριστές υποχρεούνται στην υποβολή Ε9 για κοινόχρηστους χώρους ή για παλιά κοινόχρηστα διαμερίσματα τα οποία τα νοικιάζουν. Την ίδια ώρα ασαφές είναι και το ζήτημα της φορολόγησης εισοδημάτων από τυχόν ενοίκια που μπορεί να έχει πολυκατοικία που εκμισθώνει κάποιο παλιό θυρωρείο ή διαμέρισμα ή αποθήκη και τα λοιπά.
Τα εισοδήματα που εισπράττονται σε αυτές τις περιπτώσεις επιβαρύνουν προσωπικά το διαχειριστή( αντι το την πολυκατοικία που δεν έχει ΑΦΜ) και μάλιστα αναλογικά, καθώς προστίθεται στην κλίμακα της φορολογίας εισοδήματος του. Όπως αναφέρει το Πρώτο Θέμα, οι διαχειριστές ζητούν να ισχύει το παλιό καθεστώς δηλαδή να υπάρχει αυτοτελής φορολόγηση της τάξης των 25% ξέχωρα από την φορολογία εισοδήματος.
Για να εκδοθεί ΑΦΜ διαχείρισης και τραπεζικός λογαριασμός πολυκατοικίας πρέπει να γίνουν τα εξής: Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας, καταθέτει σχετικό αίτημα στην αρμόδια ΔΟΥ, υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (π.χ. σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας της πολυκατοικίας, πρακτικό ορισμού του Διαχειριστή από τη Γενική συνέλευση της πολυκατοικίας, αντίγραφο της ταυτότητας του διαχειριστή).
Στη συνέχεια ο διαχειριστής απευθύνεται σε πιστωτικό ίδρυμα και προβαίνει σε άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος θα πρέπει να συνδέεται με το ΑΦΜ που εκδόθηκε. Τα ζητήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: Απαιτείται πρακτικό γενικής συνέλευσης με αποδοχή όλων των ιδιοκτήτων (τα 1.000 χιλιοστά) κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο. Δεύτερον, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους €100 για όσους δεν έβγαλαν εγκαίρως το ΑΦΜ.
Ένα δεύτερο θέμα που περιπλέκει την ανάληψη της διαχείρισης είναι το ασαφές τοπίο σχετικά με την υποχρέωση δήλωσης κοινοχρήστων χώρων πολυκατοικιών στο Ε9. Οι κοινόχρηστοι χώροι των πολυκατοικιών δεν αποτέλεσαν ποτέ και πουθενά αντικείμενο επιβολής οποιουδήποτε φόρου περιουσίας, ούτε στον φόρο μεταβίβασης, ούτε στον φόρο κληρονομιών και δωρεών. Ειδικότερα στη χώρα μας έχουν ρητά εξαιρεθεί από το ΤΑΠ, το ΕΕΤΗΔΕ (2011-12) και το ΕΕΤΑ (2013), αλλά και από τον πρόσφατο ΕΝΦΙΑ.
Για πρώτη φορά με την υπ΄αριθμόν 1052/17.2.2014 απόφαση του ΓΓΕ, περί του πώς δηλώνονται οι ιδιοκτησίες στο Ε9, οι συνιδιοκτήτες πολυκατοικιών που διαθέτουν διαμέρισμα θυρωρού, κλειστό κοινόχρηστο χώρο στάθμευσης ή κοινόχρηστη αποθήκη και κοινόχρηστη κολυμβητική δεξαμενή, κλήθηκαν για πρώτη φορά να δηλώσουν τους παραπάνω κοινόχρηστους χώρους στο Ε9 τους, κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας τους στο κτίριο. Ακολούθως, το υπουργείο Οικονομικών ανακάλεσε την απόφαση και ανακοινώθηκε ότι «δεν υποχρεούται σε δήλωση και όποιος έχει ακίνητο σε πολυκατοικία, η οποία διαθέτει κοινόχρηστη πισίνα ή κλειστούς (υπόγειους κυρίως) κοινόχρηστους χώρους στάθμευσης ή αποθηκών. Οι χώροι αυτοί θα δηλωθούν εφόσον είναι παρακολουθήματα του ακινήτου (αναγράφονται στο συμβόλαιο) και υπάρχει αποκλειστική χρήση κοινόχρηστου χώρου. Δεν πρέπει να δηλωθούν περιπτώσεις που δεν αποτελούν παρακολουθήματα της ιδιοκτησίας».
Επίσης, νομοθετήθηκε η υποχρέωση ξεχωριστής δήλωσης από κάθε συνιδιοκτήτη του μεριδίου του μισθώματος που του αναλογεί. Η ρύθμιση φέρεται να είναι ανεφάρμοστη, ιδιαίτερα σε πολυκατοικίες των 30 και 50 διαμερισμάτων που διαθέτουν τέτοιους χώρους. Επομένως μια σειρά από ζητήματα για τους διαχειριστές παραμένουν σε εκκρεμότητα.