Όλη αυτή η συζήτηση περί της «βάσης του 10» και ανάλογων προτάσεων για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, παρακάμπτει το αληθινό ζητούμενο που είναι η άνοδος του επιπέδου των βασικών σπουδών.
Δίνει δε τεχνητές λύσεις στην επιλογή που κάνει η κυβέρνηση για μείωση του αριθμού των εισακτέων- γιατί αυτό είναι στο βάθος αυτής της συζήτησης. Προφανώς βάζοντας ένα κάτω όριο βαθμολογίας και στενό ανώτατο όριο εισακτέων θα επιτύχεις να έχεις επιτυχόντες με έναν μέσο όρο βαθμολογίας ας πούμε στην κλίμακα 13-19. Ως προς το περιεχόμενο όμως των σπουδών σε Λύκειο και Γυμνάσιο, τι επίπτωση έχει μία τέτοια επιλογή; Καμία.
Η συζήτηση για την ποιότητα των σπουδών στη βασική εκπαίδευση ως και το Λύκειο έρχεται πάντα σε δεύτερη μοίρα. Παρά το γεγονός ότι όλοι ενδιαφέρονται ή δείχνουν να ενδιαφέρονται πολύ για τα σχολεία και την εκπαίδευση των μαθητών. Τις περισσότερες φορές καταλήγουμε όλοι μας να κρίνουμε την κατάσταση από τις επιδόσεις και μόνο, ίσως γιατί μοιάζει να είναι και το μόνο «αντικειμενικό» δεδομένο.
Όσο όμως και να το αποφεύγουμε κάποτε πρέπει να συζητήσουμε επί της ουσίας και ουσία είναι η γνώση και η παιδεία που αποκομίζουν οι μαθητές στο σχολείο. Και ο δείκτης για να κρίνουμε το σύστημα είναι η αξία χρήσης αυτής της εκπαίδευσης, πώς βοηθά στη ζωή του τον απόφοιτο του Λυκείου.
Είναι λογικό όμως ότι όσο δεν ασχολούμαστε με επιμέρους και συγκεκριμένους δείκτες, αναγκαστικά θα γενικεύουμε και θα καταλήγουμε σε τόσο ευρεία συμπεράσματα που δεν θα μας δίνουν και την αληθινή εικόνα. Είναι καλύτερο πάντως από τη λογιστική του πόσοι περνάνε τη βάση και πόσοι θα πρέπει να μπουν στα πανεπιστήμια ώστε να χωράνε στις υπάρχουσες υποδομές ή πόσοι θα βρουν απασχόληση στο μέλλον.
Αυτό που πρέπει να συμφωνήσουμε είναι πώς να προσεγγίζουμε το επίπεδο γνώσης των παιδιών, όχι για να τα αποκλείσουμε από τις επόμενες βαθμίδες, αλλά για να αυξήσουμε τις γνώσεις και να βελτιώσουμε τη μόρφωσή τους. Πρέπει να δούμε τους ποιοτικούς δείκτες και μετά τους ποσοτικούς. Αλλά αυτός είναι ένας δύσκολος δρόμος που έτσι κι αλλιώς δεν τον παίρνουμε και σε άλλα πεδία της ζωής στη χώρα μας, οπότε δεν έχουμε μάθει και να τον ακολουθούμε.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ