Κυριακή 05.12.2021
More

    Περιμένοντας την ψηφιακή ανάπτυξη ή κυνηγώντας την;

    Άρθρο του Τάσου Κούτλα

    Εάν θέλουμε να κυνηγήσουμε την ψηφιακή ανάπτυξη, δεν έχουμε παρά να κινηθούμε προς τους αναπτυσσόμενους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας.

    Να μετεκπαιδεύσουμε το πιο δυναμικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, τους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να αποκτήσει εξωστρεφείς και ανταγωνιστικές δεξιότητες και να το φέρουμε σε επαφή με την παγκόσμια αγορά.

    Εάν κάποιος ισχυριζόταν, ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν 500.000 κενές θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη, που θα μπορούσαν να καλυφθούν από αποφοίτους του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, οι περισσότερες δε χωρίς φυσική παρουσία, θα τον περνούσαμε για άσχετο. Επίσης, άσχετο θα θεωρούσαμε όποιον ισχυριζόταν, πως αυτή τη στιγμή, υπάρχουν σχολές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με επαγγελματική αποκατάσταση για όλους τους αποφοίτους και βαθμό εισαγωγής κάτω από 10.

    Και θα τον περνούσαμε για άσχετο διότι αυτοί οι δύο ισχυρισμοί είναι αντιδιαμετρικά αντίθετοι μεταξύ τους. Πώς γίνεται μία σχολή να έχει άμεση αποκατάσταση, αλλά να μην το έχει πάρει χαμπάρι κανένας και η βάση της να είναι κάτω από δέκα; Όμως, οι παγκόσμιες αλλαγές που συντελούνται μέσω της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, στην ψηφιακή οικονομία, αναδιαμορφώνουν βεβαιότητες δεκαετιών. Αυτοί που θα αντιληφθούν τις αλλαγές έγκαιρα είναι και εκείνοι που θα εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται.

    Παγκοσμίως, ο νεοσύστατος κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης είναι από τους πλέον αναπτυσσόμενους με πολύ καλά αμειβόμενους εργαζομένους, που ονομάζονται αναλυτές δεδομένων. Οι αναλυτές δεδομένων χρειάζονται γνώσεις σε ανώτερα μαθηματικά (πχ αναγνώριση προτύπων, θεωρία πιθανοτήτων, στατιστική), γνώσεις για τις οποίες υπάρχει τεράστιο έλλειμμα παγκοσμίως. Η διαΝΕΟσις, στην τελευταία έρευνα που έκανε, προσδιόρισε πως στην Ευρώπη μόνο, υπάρχουν 500.000 κενές θέσεις αναλυτών δεδομένων, χωρίς να μπορούν να καλυφθούν. Δεδομένου ότι ο αναλυτής δεδομένων είναι ένα ψηφιακό επάγγελμα, σε πολλές από αυτές τις θέσεις υπάρχει η δυνατότητα απομακρυσμένης εργασίας.

    Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων έχουμε δύο αξιόλογα τμήματα, Μαθηματικών και Φυσικής, τα οποία δίνουν το απαραίτητο μαθηματικό υπόβαθρο στους αποφοίτους τους να εργαστούν ως αναλυτές δεδομένων. Το μόνο που τους λείπει είναι η γεφύρωση της θεωρητικής γνώσης με την πρακτική εφαρμογή και ψηφιακές δεξιότητες όπως ο προγραμματισμός για ανάλυση δεδομένων. Χωρίς αυτές τις δεξιότητες στο βασικό κορμό των σπουδών και με απουσία προγραμμάτων κατάρτισης πτυχιούχων σε εφηρμοσμένες και ψηφιακές δεξιότητες, πολλοί από τους απόφοιτους αυτών των τμημάτων παρατούν τα αντικείμενα τους ή στρέφονται στην επισφαλή εργασία των ιδιαίτερων μαθημάτων και των φροντιστηρίων.

    Για να γεφυρωθεί το κενό, απαιτείται στρατηγική απόφαση και η εξειδίκευση σε σειρά δράσεων. Η Περιφέρεια Ηπείρου, ως ο διαχειριστής της στρατηγικής ανάπτυξης της περιφέρειας, μέσω του ΠΕΠ, αλλά και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων που ελέγχει, μπορεί να δώσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων  επανακατάρτισης του επιστημονικού δυναμικού στις δεξιότητες που λείπουν.

    Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ως ο κατεξοχήν πάροχος υπηρεσιών εκπαίδευσης και κατάρτισης, μπορεί να αξιοποιήσει ιδίους πόρους, αλλά και τα προγράμματα της Περιφέρειας για να σχεδιάσει και να εκτελέσει κύκλους σπουδών και θερινά σχολεία για την επανακατάρτιση των αποφοίτων.

    Το Γραφείο Διασύνδεσης του Πανεπιστημιακού Ιωαννίνων σε συνεργασία με τον Κόμβο Ψηφιακής Οικονομίας και Καινοτομίας μπορεί να έρθει σε επαφή με υπεύθυνους πρόσληψης προσωπικού διεθνών εταιρειών και να διευκολύνει τους καταρτισμένους αποφοίτους να τοποθετηθούν σε θέσεις εργασίας.

    Επανερχόμαστε στο ερώτημα του τίτλου: περιμένουμε την ψηφιακή ανάπτυξη ή την κυνηγάμε; Γιατί, ως κοινωνία, εάν θέλουμε να κυνηγήσουμε την ανάπτυξη, δεν έχουμε παρά να κινηθούμε προς τους αναπτυσσόμενους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας. Να μετεκπαιδεύσουμε το πιο δυναμικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, τους αποφοίτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να αποκτήσει εξωστρεφείς και ανταγωνιστικές δεξιότητες και να το φέρουμε σε επαφή με την παγκόσμια αγορά.

    Ένας νέος κόσμος ανοίγεται, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να τον διεκδικήσουμε.

    ——–

    * Ο Τάσος Κούτλας είναι ειδικός σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού, τεχνολογίας και επικοινωνίας με διδακτορικό στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.

    Εργάζεται ως Αναπληρωτής Διευθυντής Ψηφιακών Λύσεων Ευρώπης σε εταιρία που δραστηριοποιείται σε Δανία, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Αμερική.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ