Δευτέρα 18.01.2021
More

    Κορωνοϊός: Κουραστήκατε να προσέχετε; Τρεις τρόποι να το ξεπεράσετε

    Είναι ανθρώπινο να έχουμε κουραστεί με την τήρηση των μέτρων προστασίας από τον κορωνοϊό

    Αυξανόμενη κούραση και απογοήτευση αναφέρουν οι Καναδοί σε ό,τι αφορά την τήρηση των μέτρων κατά του κορωνοϊού αναφέρει σε άρθρο του στο The Conversation ο David J. A. Dozois καθηγητής ψυχολογίας και ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου τους Δυτικού Οντάριο και εμείς θα σπεύσουμε να συμφωνήσουμε μια και είναι γνωστό ότι η συμμόρφωση με τα μέτρα του νέου lockodown είναι μικρή και αυτό επειδή η κούραση, ο θυμός και η απογοήτευση κυριαρχούν.

    Ο διακεκριμένος επιστήμονας αναλύει την ένοια της «κόπωσης προσοχής» και των τρόπων που μπορούμε να την ξεπεράσουμε.

    Η ανησυχία αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση στην πανδημία. Το άγχος αυξάνει την επαγρύπνηση του ατόμου και προκαλεί την επονομαζόμενη αντίδραση πάλης ή φυγής (fight or flight).

    Στην αρχή της πανδημίας η ανησυχία πολλών ανθρώπων ήταν πολύ αυξημένη. Αγνοούσαν την νόσο Covid-19, την πιθανή δυσμενή εξέλιξή της αλλά και τους βέλτιστους τρόπους αντιμετώπισης. Έλαβαν ωστόσο πληροφόρηση από επίσημα χείλη και πήραν τις απαραίτητες προφυλάξεις.

    Καθώς όμως ο χρόνος κυλούσε πολλοί άνθρωποι βίωσαν κόπωση επαγρύπνησης – ένιωθαν όλο και λιγότερο κινητοποιημένοι να ακολουθήσουν τις συμβουλές των ειδικών για την Covid-19, περισσότεροι κουρασμένοι από την κοινωνική απομόνωση, την τήρηση των κανόνων υγιεινής των χεριών, τη χρήση μάσκας, τα βελάκια και τους οδηγούς που υποδείκνυαν που πρέπει να σταθούν στην ουρά του σούπερμαρκετ. Παρά την συμβουλή να μείνουν σπίτι, οι άνθρωποι ένιωθαν έντονη την ανάγκη να βγουν έξω και να δουν συγγενείς και φίλους.

    Για ποιο λόγοι οι άνθρωποι νιώθουν κόπωση προσοχής;  Μια απάντηση που δίνει ο καθηγητής Dozois βάσει των διαθέσιμων ερευνητικών δεδομένων της συμπεριφορικής ψυχολογίας είναι ότι όσο περισσότερο βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τους φόβους μας, τόσο περισσοτερο εξοικειωνόμαστε  και μειώνεται το άγχος μας – αναγνωρίζουμε δηλαδή ότι η ανησυχία που νιώθουμε δεν σημαίνει ότι κάτι κακό θα συμβεί απαραιτήτως.

    Στην περίπτωση της πανδημίας όμως αυτή η συμπεριφορά αποτελεί ένα νόμισμα με δύο όψεις. Κάπως έτσι βρισκόμαστε τώρα στο σημείο η πανδημία να καλπάζει με πολύ χειρότερη εικόνα από ότι πριν από λίγους μήνες – κάτι που ισχύει και στην Ελλάδα – αλλά εμείς να είμαστε λιγότερο  προσεκτικοί, να αμελούμε να βάλουμε τη μάσκα, να μην τηρούμε τις αποστάσεις και να επεκτείνουμε την «φούσκα» των κοινωνικών μας επαφών.

    Από την άλλη μεριά οι άνθρωποι είναι λογικό να κουράζονται με την τήρηση των μέτρων επειδή έχουν εξαντληθεί. Επιπρόσθετα οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικα όντα που επιθυμούν την επαφή, την αγκαλιά και την αίσθηση του ανήκειν – δεν είναι να απορεί κανείς που μας δυσκολεύει τόσο η κοινωνική απομόνωση.

    Τι μπορούμε να κάνουμε για να προλάβουμε την κόπωση της τήρησης των μέτρων:

    Διατηρήστε το άγχος υπό έλεγχο. Βασιστείτε στην τεκμηριωμένη σκέψη και μην αφήνετε τα συναισθήματα να σας παρασύρουν. Μη σκέφτεστε ότι έρχεται το τέλος του κόσμου, αλλά μην είστε και αδιάφοροι. Καθώς η πανδημία συνεχίζεται, είναι εύκολο για τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι η COVID-19 δεν θα τους επηρεάσει άμεσα. Εσείς ωστόσο δείτε τον πραγματικό κίνδυνο.

    Δράστε πέρα από το μεμονωμένο άτομο. Αναγνωρίστε ότι οι πράξεις ενός ατόμου – οι δικές σας – επηρεάζουν σημαντικά όσους βρίσκονται γύρω σας ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους και πιο ευάλωτους. Διατηρήστε στάση κοινωνικής υπευθυνότητας και αλτρουισμού.

    Καλύτερη διαχείριση του στρες. Όσο καλύτερα διαχειριστείτε το στρες στη ζωή σας τόσο περισσότερη ενέργεια θα έχετε να αντιπαλέψετε την κόπωσης της επαγρύπνησης. Ενας τρόπος να το πετύχετε είναι να δείτε τα πράγματα λίγο πιο αισιόδοξα. Η ζωή μας δεν θα είναι για πάντα έτσι, ζούμε μια προσωρινή κατάσταση. Μείνετε δραστήριοι, διατηρήστε μια ρουτίνα, κρατήστε τις κοινωνικές επαφές σας, φροντίστε τη διατροφή σας, κρατήστε ένα ωράριο ύπνου και ένα πρόγραμμα άσκησης.

    Η εποχή δεν είναι κατάλληλη να ρίξουμε τις άμυνές μας. Ας κάνουμε όλοι ότι μπορούμε για να διατηρήσουμε ένα επίπεδο προσοχής και να ξεπεράσουμε το πρόβλημα.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ