Παρασκευή 22.11.2024
More

    ΕΛΣΤΑΤ: Στο 2,4% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο

    Σημαντική αποκλιμάκωση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα σημείωσε ο πληθωρισμός στη χώρα τον Οκτώβριο καθώς διαμορφώθηκε σε 2,4% από 2,9% τον Σεπτέμβριο.

    Ο εναρμονισμένος δείκτης ήταν τον Οκτώβριο 3,1% (3,2% έχει ανακοινώσει η Eurostat).

    Κύριο χαρακτηριστικό του πληθωρισμού τον περασμένο μήνα, η συγκράτηση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα (1,5% σε ετήσια βάση), αλλά και η μεγάλη αύξηση στα ξενοδοχεία-καφέ εστιατόρια (6,1%) και την ένδυση-υπόδηση (5%).

    Επιμέρους στα τρόφιμα η αύξηση στην τιμή του ελαιόλαδου περιορίστηκε στο 18,1% και των ψαριών στο 8,5%.

    Μεγάλες ωστόσο ανατιμήσεις καταγράφηκαν: στα αεροπορικά εισιτήρια 25,6%, στα ξενοδοχεία 16,9%, στα ασφάλιστρα 14%, στον ηλεκτρισμό 12,9% και στο φυσικό αέριο 10,2%.

    Στον αντίποδα η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στο πετρέλαιο θέρμανσης -16% και στα καύσιμα- λιπαντικά 7,4%.

    Ειδικότερα, οι σημαντικότερες αυξήσεις τιμών παρατηρήθηκαν: σε νωπά ψάρια (8,5%), ξηρούς καρπούς (5,5%),  μεταλλικό νερό και αναψυκτικά (5,2%), ένδυση και υπόδηση (5%), ενοίκια (6,5%), ηλεκτρισμό (12,9%), φυσικό αέριο (10,2%), φαρμακευτικά προϊόντα (4,6%), νοσοκομειακή περίθαλψη (4%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (25,6%), πακέτο διακοπών (7,4%), ξενοδοχεία (16,9%), εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (5,6%), ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%) και ασφάλιστρα υγείας (14%).

    Ενώ, μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε μοσχάρι (2%), χοιρινό (1,4%), νωπά λαχανικά (2,4%), ένδυση και υπόδηση (1,2%), ενοίκια (1,4%), ηλεκτρισμό (1,6%) και καύσιμα (1,7%).

    Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

    1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

    *1,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, καφέ.

    *1,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

    *5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

    *3% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

    *3,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

    *0,4% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.

    *1,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

    *1,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.

    *2,8% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

    *6,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

    *2,3% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

    2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

    *0,4% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ