Ζ. Μακρή: Το υπουργείο Παιδείας παρακολουθεί τα ψυχοσυναισθηματικά αποτελέσματα από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
«Το υπουργείο Παιδείας, από την έναρξη της κρίσης, παρακολουθεί πολύ στενά τα μαθησιακά και ψυχοσυναισθηματικά αποτελέσματα, από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή, η οποία παρουσίασε στη Βουλή στοιχεία για τις στοχευμένες ενέργειες ψυχοκοινωνικής στήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ομαλή επιστροφή των μαθητών στη δια ζώσης διδασκαλία.
Ψυχολογική ενίσχυση
Η υφυπουργός αναγνώρισε ότι «τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση». Όπως ωστόσο σημείωσε, «όταν για αντικειμενικούς λόγους αυτή δεν είναι εφικτή, όπως έγινε με την πανδημία, η τηλε-εκπαίδευση συνιστά μια δυναμική διαδικασία και ένα σημαντικό εργαλείο συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας».
Η Ζέτα Μακρή ανέφερε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει προβεί σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την τηλε-εκπαίδευση, και από την αρχή της υγειονομικής κρίσης έστειλε στα σχολεία υλικό με αναλυτικές οδηγίες για την κάλυψη της ύλης και τον προγραμματισμό της νέας χρονιάς, οδηγίες για επιμέρους μαθήματα, ενώ απάντησε και σε όλα τα ερωτήματα των εκπαιδευτικών.
Το υπουργείο απέστειλε επίσης οδηγίες για διενέργεια εξ αποστάσεως εξετάσεων, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εισήγηση για περικοπή συγκεκριμένης ύλης, επικαιροποιημένες και αναλυτικές οδηγίες για τα Δημοτικά σχολεία. Επίσης, τον Μάρτιο το ΙΕΠ απέστειλε σε όλες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, τους συντονιστές Εκπαίδευσης, τους διευθυντές και το διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων, αναλυτικό πλαίσιο προτάσεων και κατευθύνσεων για την εκπαιδευτική λειτουργία και τη διαχείριση της ύλης του Δημοτικού σχολείου.
Επιπλέον, το υπουργείο, σε συνεργασία με το ΙΕΠ και τον Διόφαντο, έχει ζητήσει από τις σχολικές μονάδες, την καταγραφή της ύλης σε δύο φάσεις, με σκοπό να καταθέσει άμεση εισήγηση με οδηγίες για τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, μέχρι το τέλος του τρέχοντος σχολικού έτους. Στην εισήγηση θα παρέχονται οδηγίες σχετικές με την κάλυψη τυχόν μαθησιακών κενών.
«Το υπουργείο Παιδείας, από την έναρξη της κρίσης, παρακολουθεί πολύ στενά τα μαθησιακά και ψυχοσυναισθηματικά αποτελέσματα, από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι υπάρχει από το προηγούμενο έτος έντυπο με οδηγίες για την ομαλή μετάβαση στην τάξη, με δράσεις για τη στήριξη και ενίσχυση των μαθητών, με δραστηριότητες που έχουν αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς για την ψυχολογική ενίσχυση των μαθητών, ενώ στα σχολεία έχει γνωστοποιηθεί το ηλεκτρονικό έντυπο του εργαστηρίου σχολικής ψυχολογίας του ΕΚΠΑ για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών κατά την περίοδο της πανδημίας.
Το ΙΕΠ κατά τη διάρκεια της πανδημίας εκδίδει συνεχείς οδηγίες για την καθοδήγηση της εκπαιδευτικής κοινότητας ώστε να διαχειριστεί τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, λόγω της απομάκρυνσης τους από τη δια ζώσης εκπαιδευτική λειτουργία.
Το ΙΕΠ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, διοργάνωσε εκπαιδευτικά σεμινάρια επιμόρφωσης ψυχολόγων που προσελήφθησαν τη φετινή χρονιά και σχεδιάζει και υλοποιεί έρευνα για τις επιπτώσεις της πανδημίας, τα μαθησιακά αποτελέσματα και την ψυχοκοινωνική εξέλιξη των μαθητών, ενώ ταυτόχρονα ερευνά και τα θετικά αποτελέσματα του ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαιδευτικής διαδικασία.
Νωρίτερα, η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου, υπογράμμισε ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στην ψυχολογία των μαθητών και στο εκπαιδευτικό σκέλος, είναι μεγάλος. Η βουλευτής επικαλέστηκε ευρωπαϊκές μελέτες, ανάμεσα στις οποίες μελέτη της UNICEF που επισημαίνει ότι το 60% των παιδιών ανησυχούν για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στη ζωή τους, μελέτη του Ιδρύματος Δημόσιας Υγείας στο Βέλγιο που λέει ότι νέοι μεταξύ 18 και 24 ετών έχουν άγχος και κατάθλιψη και επικαλέστηκε στοιχεία που δείχνουν ότι στην Ελλάδα, τρεις στους τέσσερις καθηγητές δηλώνουν πως η καραντίνα έχει δημιουργήσει αρνητικές ψυχολογικές συνέπειες στα παιδιά, ενώ οι ίδιοι οι μαθητές μιλούν για άγχος, για ρουτίνα, για πλήξη, για μοναξιά.
«Όλα αυτά δείχνουν ότι η τηλε-εκπαίδευση είναι μάλλον ψυχοφθόρα και επιβαρυντική διαδικασία για τους μαθητές οι οποίοι παραπονούνται για κόπωση, χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη ανταποδοτικότητα», είπε η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής και πρόσθεσε ότι οι ευρωπαϊκές έρευνες εκτιμούν πως η μάθηση των παιδιών θα υποστεί οπισθοδρόμηση.
Στο κλίμα αυτό, η κ. Κεφαλίδου κάλεσε την κυβέρνηση να ενημερώσει τη Βουλή σε ποιον σχεδιασμό προχωρά το υπουργείο Παιδείας ώστε να καλύψει τα μαθησιακά κενά που ήδη έχουν δημιουργηθεί στους μαθητές και πως θα αντιμετωπίσει την ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση των μαθητών, ως αποτέλεσμα της παρατετάμενης απομάκρυνσης από τις σχολικές αίθουσες και πως θα αντιμετωπίσει το σενάριο να μείνουν κλειστά τα σχολεία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή να πρέπει να ξανακλείσουν την επόμενη και μεθεπόμενη χρονιά.
Η υφυπουργός Παιδείας εξήγησε ότι τα στοιχεία δείχνουν πως η ύλη έχει καλυφθεί και αν ληφθεί απόφαση παράτασης του σχολικού έτους, αυτή θα γίνει επειδή χρειάζεται αφομοίωση της και διάδραση των μαθητών με την εκπαιδευτική λειτουργία. «Όλοι ευχόμαστε να μην υπάρχει λόγος να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά το υπουργείο είναι έτοιμο για όλα τα σενάρια, όπως οι ειδικοί θα τα υποδείξουν», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή και παρουσίασε στοιχεία για τις προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.