Δευτέρα 25.11.2024
More

    Έχουν ακόμη δρόμο τα «ανοιχτά» διόδια στην Εγνατία

    Ως προς την ουσία της εφαρμογής της απόφασης υπάρχει ακόμη δρόμος

    Αρκετοί πανηγύρισαν την Τετάρτη, όταν η Περιφέρεια Ηπείρου ανακοίνωσε την απόφαση του ΣτΕ που έκανε δεκτή την προσφυγή σε βάρος του Υπ. Υποδομών, για τον καθορισμό των τελών διοδίων και τις εξαιρέσεις που υπάρχουν και εφαρμόζονται για την καταβολή τους, στους σταθμούς Τύριας, Δροσοχωρίου και Μαλακασίου.

    Η απόφαση ωστόσο μπορεί ως προς το περιεχόμενο να δικαιώνει την προσφυγή της Περιφέρειας, επομένως και τους κατοίκους των Ιωαννίνων που δεν αντιμετωπίστηκαν από την πολιτική ηγεσία του Υπ. Υποδομών με τον ίδιο τρόπο όπως οι κάτοικοι της Θεσπρωτίας ή του Μετσόβου, ως προς την ουσία όμως της εφαρμογής της απόφασης υπάρχει ακόμη δρόμος…

    Η Περιφέρεια Ηπείρου με τη νομική της σύμβουλο κατέθεσε ήδη σύμφωνα με πληροφορίες αίτημα προτίμησης στο ΣτΕ, ζητώντας τη χορήγηση αντιγράφου της επίσημης απόφασης, ώστε να την προωθήσει άμεσα στο υπουργείο.

    Ποια είναι τα περιθώρια συμμόρφωσης ή μη του υπουργείου επί της απόφασης; Πρακτικά, το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων σήμερα δεν μπορεί παρά να εφαρμόσει την απόφαση, έχοντας ωστόσο τη δυνατότητα στο νομικό οπλοστάσιο νέας προσφυγής στο ΣτΕ, περισσότερο όμως για τυπικούς λόγους.

    Η μη συμμόρφωση στην απόφαση επισύρει την εφαρμογή και αντίστοιχης ρήτρας σε βάρος του υπουργείου, επομένως τα περιθώρια για μεγαλύτερη καθυστέρηση είναι αρκετά στενά.

    Εξετάζει πρόταση – έκπληξη

    Σε ένα δεύτερο επίπεδο, πληροφορίες αναφέρουν ότι ως μοχλό πίεσης, η Περιφέρεια Ηπείρου μπορεί να εξετάσει και τη δυνατότητα να απευθυνθεί στους πολίτες – κατοίκους των Ιωαννίνων που διέρχονται από τους σταθμούς διοδίων, προτείνοντας να κρατούν στο εξής τα αποκόμματα, μέχρι να εφαρμοστεί η απόφαση του δικαστηρίου.

    Θεωρητικά, σε μία περίπτωση μη συμμόρφωσης του υπουργείου στην απόφαση του ΣτΕ, θα μπορούσε να ασκηθεί μία συνολική αγωγή διεκδίκησης των χρημάτων που έχουν καταβληθεί από την ημέρα έκδοσης της απόφασης, μέχρι της οριστικής εφαρμογής.

    Τα επιχειρήματα

    Η άνιση και παράλογη εξαίρεση των κατοίκων των Ιωαννίνων από την πρόβλεψη μη καταβολής του τέλους διοδίων όπως ισχύει για τους κατοίκους της Θεσπρωτίας και του Μετσόβου αποτέλεσε το βασικό περιεχόμενο και της προσφυγής, αλλά και του σκεπτικού της απόφασης.

    Υπήρξαν ωστόσο και άλλες παράμετροι με κυριότερη αυτή της επίκλησης από το υπουργείο της δυνατότητας που είχαν και έχουν οι κάτοικοι των Ιωαννίνων να χρησιμοποιούν το παράλληλο οδικό δίκτυο, όπως αναφερόταν η παλιά εθνική Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας και Ιωαννίνων – Τρικάλων αντίστοιχα.

    Το επιχείρημα αυτό κατέπεσε, καθώς η σύνθεση του δικαστηρίου αποδέχθηκε το επιχείρημα της προσφεύγουσας πλευράς ότι το πρόβλημα δεν είναι η χιλιομετρική απόσταση που επιπλέον θα πρέπει να διανύσει ο οδηγός, αν χρησιμοποιήσει το παλιό οδικό δίκτυο, αλλά ο χρόνος που θα χρειαστεί γι’ αυτό.

    Η απόσταση Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα από το παλιό δίκτυο χρειάζεται πλέον των δύο ωρών σε αντίθεση με το χρόνο των 45 περίπου λεπτών από την Εγνατία και αντίστοιχα η απόσταση Ιωάννινα – Μέτσοβο καλύπτεται από την Εγνατία σε 30 περίπου λεπτά ενώ από το παλιό οδικό δίκτυο απαιτείται μιάμιση ώρα.

    Τέλος, στα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η Περιφέρεια Ηπείρου συμπεριλήφθηκαν και στοιχεία από το site της Εγνατίας Οδού, που αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα τμήματα Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα και Ιωάννινα – Μέτσοβο αντίστοιχα κατασκευάστηκαν στο πιο δύσκολο γεωμορφολογικό και δυσπρόσιτο κομμάτι του συνόλου της διαδρομή, το οποίο απαίτησε σήραγγες και γέφυρας πολλών χιλιομέτρων, όπου πρακτικά, όπως αποδείχθηκε ήταν αδύνατο να φτιαχτεί παράλληλο δίκτυο.

    Μετά την παραχώρηση, τι;

    Όλα τα παραπάνω έχουν σίγουρα ενδιαφέρον σήμερα και ίσως το επόμενο διάστημα που το υπουργείο θα κληθεί να συμμορφωθεί με την απόφαση.

    Πιθανότατα ωστόσο και πάλι να υπάρξουν αλλαγές και κατάργηση των εξαιρέσεων αφού η Εγνατία Οδός έχει περάσει στο τελικό στάδιο της παραχώρησης και κανείς δε διασφαλίζει ότι τέτοιου είδους εξαιρέσεις, θα υποχρεώνουν τον ιδιώτη να τις εφαρμόζει.

     

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ